ایجاد گروه‌ ‌پژوهشی نانو مواد سرامیکی در یزد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی یزد با اشاره به اهمیت فناوری نانو از ایجاد گروه‌ ‌پژوهشی نانو مواد سرامیکی در این واحد خبر داد.

"سید حسین میرحسینی" نانو را فناوری آینده‌ی جهان خواند و تصریح کرد: در نیم قرن اخیر تقریباً هر ۱۰ سال یک فناوری جدید و تحول‌ساز در جهان ظهور کرده و در این میان ایران همیشه در آرزوی این بوده که به موقع در چنین فناوری‌هایی وارد ‌شود تا امکان رقابت داشته باشد.

 

وی ادامه داد: در همین راستا نیز، زمانی ‌که بحث فناوری نانو در دنیا مطرح شد، در حالی‌ که حتی تعریف مشخصی از این علم در کشور نداشتیم، عزم خود را جزم کردیم و خوشبختانه در حال حاضر با گذشت چند سال از آن زمان، آن ‌قدر در این علم پیشرفت داشته‌ایم که نه تنها نسبت به کشورهای پیشرو عقب نیستیم بلکه حتی از سند چشم‌انداز توسعه نانو فناوری ایران هم پیشی گرفته‌ایم.

 

وی با تعریفی از علم نانوفناوری، هدف اصلی اکثر تحقیقات نانوفناوری را شکل‌دهی ترکیبات جدید یا ایجاد تغییراتی در مواد موجود ذکر کرد و گفت: در حال ‌حاضر فناوری نانو در همه حوزه‌های علمی از جمله مواد، الکترونیک، ژنتیک، زیست‌شناسی، کشاورزی و حتی در مطالعات انرژی به صورت گسترده‌ای به ‌کار برده می‌شود.

 

وی اظهار کرد: از دیدگاهی دیگر نانو فناوری علم پیوند‌دهنده دنیای امروز با آینده خوانده می‌شود چرا که در حال حاضر این حوزه محور ابداعات و اختراعات علمی روز دنیا قرار گرفته است و به عبارتی همان نقشی که ۱۵۰ سال پیش، برق و الکتریسیته ایجاد کرده بود را ایفا می‌کند و روزی نیست که خبری از کشفیات و اختراعات جدید دانشمندان با استفاده از نانوفناوری نشنویم.

 

میرحسینی خاطرنشان کرد: همین اهمیت باعث شده تا حضور در بازار پرسود نانوفناوری همانند همه بازارهای دیگر بسیار سخت باشد، بنابراین با روابط عادی و تعارف امکان کسب قدرت در آن محال است، ضمن آن‌ که امروزه کشورهای صنعتی در زمینه فناوری نانو به شدت عرصه را بر دیگر کشورها خصوصاً کشورهایی خارج از دایره ایدئولوژیک خود تنگ می‌کنند و فناوری نانو را همانند فناوری‌های هسته‌ای و بیوتکنولوژی که از علوم حیاتی آینده بشری محسوب می‌شود، در انحصار خود نگه داشته‌اند و این سفره را صرفاً برای خود باز نگه می‌دارند و حتی با پیش‌بینی و نیازسنجی آینده، فرصت‌ها را میان خود تقسیم می‌کنند.

 

وی عنوان کرد: خوشبختانه ایران به موقع با فناوری نانو همراه شد و امروز فناوری دیگری را سراغ نداریم که با منشاء بومی به این درجه از پیشرفت رسیده باشد ولی متاسفانه همگام با این پیشرفت‌ها در کسب ثروت از فناوری نانو وضع خوبی ندارد.

 

وی تاکید کرد: با توجه به این که تولید ثروت و افزایش سطح کیفی زندگی مردم هدف اصلی فناوری‌ است، امیدواریم کشورمان بتواند در زمینه ایجاد ارزش افزوده نیز در آینده خود را به پای کشورهای دیگر برساند.

 

میرحسینی در این مورد با تاکید بر این که توسعه فناوری نانو نیازمند زیرساخت‌هایی است که بدون آنها توسعه پایدار و متوازن این فناوری امکان‌پذیر نیست، اذعان کرد: امروز کشور ما دچار یک پارادوکس شده است چرا که از یک طرف پتانسیل دانشمندان ایرانی در زمینه نانو بسیار بالا است و از طرف دیگر سرمایه‌گذاری‌های نانو در کشورمان سیر صعودی قابل توجهی نداشته است، بنابراین، مسوولان باید ضمن ایجاد تعادل در سرمایه‌گذاری از این مزیت نسبی علمی حداکثر استفاده را ببرند.

 

معاون پژوهشی سازمان جهاددانشگاهی استان یزد در ادامه ضمن معرفی جهاددانشگاهی و توانمندی‌های پژوهشی این سازمان، برخی از اهداف افق ۱۴۰۴حوزه پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی را تبدیل شدن به یکی از سه سازمان پژوهشی برتر در کشور در زمینه تولید فناوری‌های نوین و پیشگام شدن در تحقیق و توسعه و تولید فناوری‌های نوین ذکر کرد.

 

وی در ادامه ضمن معرفی بخش‌های مختلف جهاددانشگاهی استان یزد به وی‍ژه حوزه پژوهشی ، یکی از این بخش‌ها را پژوهشکده مواد نوین ذکر کرد.

 

میرحسینی در پایان نیز در خصوص فعالیت گروه‌های پژوهشی جهاددانشگاهی استان در زمینه مواد نوین نیز تصریح کرد: در راستای توسعه علوم نوین در صنعت سرامیک، در کنار گروه پژوهشی سرامیک صنعتی این سازمان، طبق اولویت الف نقشه جامع علمی کشور، گروه ‌پژوهشی نانو مواد سرامیکی و گروه پژوهشی مواد پیشرفته با زمینه بیو مواد سرامیکی ایجاد و ذیل ساختار پژوهشکده مواد نوین سازمان جهاددانشگاهی استان فعالیت می‌کند.

منبع: ایسنا

بخش نظردهی بسته شده است..