صنایع کم آبخواه از راههای کاهش آلودگی هوا در یزد

no-thumbs

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان یزد گفت: یکی از راهکارهای کاهش آلودگی در دشت یزد-اردکان محدودیت واگذاری صنایع آلاینده محور مهریز –عقدا و وجایگزین نمودن آن با با صنایع هایتک وکم آبخواه است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) محمدرضا کوچک زاده در خصوص آلودگی در دشت یزد-اردکان گفت: اقلیم گرم وخشک همراه با پوشش گیاهی ضعیف و بارش نزولات جوی اندک موجب شده تا استان با ظرفیت تحمل زیستی محدود در زمینه آلودگی هوا و آب مواجه باشد.

وی اظهار کرد: محور یزد-اردکان به سبب تمرکز بیش از اندازه صنایع و کارخانجات، کمبود فضای سبز، نبود پوشش گیاهی مناسب و تشدید آلودگی ذرات معلق به هنگام وقوع طوفان و باد شدید یکی از چالشهای زیست محیطی استان قلمداد می شود.
معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست یزد گفت: در محور یزد- اردکان بارگذاری بیش از اندازه و خارج از ظرفیت منطقه موجب شده تا مباحث آمایش سرزمین تحت الشعاع قرارگیرد و به منظور جلوگیری از روند رو به تزاید مشکلات و آلودگی ها و کاهش اثرات منفی ناشی از انتشار آلاینده ها، محدودیت واگذاری صنایع آلاینده محور مهریز –عقدا به پیشنهاد این اداره کل و تایید در کارگروه ههای مربوطه و جایگزین نمودن آن با صنایع هایتک و کم آبخواه عملیاتی گردیده است.
این مقام مسئول افزود: تعیین برنامه ها و استراتژی های راهبردی در بلند مدت از جمله اقدامات پیشگیرانه جهت کنترل و کاهش آلودگی های این محور می تواند گامی موثر در همسو نمودن اهداف و برنامه های توسعه با ظرفیت محیط زیست باشد.
کوچک زاده خاطر نشان کرد: طرح جامع کاهش آلودگی هوا در محور یزد اردکان،انجام طرح مطالعاتی با موضوع مطالعه و شناسایی محدوده کانون های مولد گرد و غبار در استان و ارائه راهکارهای مدیریتی و اجرایی کنترل آنها ، تعریف پهنه های دامداری و مرغداری بر اساس اصول آمایش به منظور جلوگیری از پراکنده کاری و تخریب منابع پایه، از جمله برنامه های مد نظر اداره کل حفاظت محیط زیست جهت رسیدن به کاهش آلودگی در این منطقه است.
۸۰ درصد صنایع استان یزد در این دشت مستقر شده اند که ۸۰ درصد سکونتگاه های استان یزد نیز در این منطقه واقع شده ضمن اینکه جاده ترانزیتی پر ترددی با ثبت تردد روزانه بیش از هزار کامیون و خودرو نیز در این محدوده واقع شده است.
این تراکم استقرار صنایع و عوامل متعدد دیگر سبب تراکم شدید آلودگی هوا در این دشت شده است.
منبع: ایرنا

بخش نظردهی بسته شده است..