نشست کارگروه توسعه صادرات یزد برگزار شد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) جلسه کارگروه توسعه صادرات با حضور معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رییس سازمان توسعه تجارت ایران در محل سالن حمیدیا استانداری یزد برگزار شد.

 

"محمدرضا علمدار یزدی" رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان یزد در این جلسه با اشاره به رشد صادرات استان در سال ۹۴ نسبت به مدت مشابه سال قبل، تصریح کرد: در هفت ماهه اول سال جاری علی‌رغم وجود تحریم‌های ظالمانه از جمله تحریم سوئیفت، استان یزد با صادرات یک میلیون و ۱۷ هزار تن کالا به بیش از ۵۰ کشور جهان با ارزشی برابر با ۳۲۵ میلیون دلار نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد حدود هفت درصد از نظر ارزش و ۱۶درصد به لحاظ وزن صادرات را تجربه کرده است که این میزان رشد نسبت به میانگین رشد صادرات کشور شرایط بسیار خوبی دارد.

وی با ارائه عنوان عمده کالاهای صادراتی نیز گفت: در مدت هفت ماهه اول سال ۱۳۹۴ ، کاشی با سهم بیش از ۶۰ درصد و شیشه ساختمانی، مقاطع فولاد، هیدروکربن و پسته به ترتیب بیشترین سهم صادرات استان را به خود اختصاص داده‌اند.

وی در ادامه مقصد‌های عمده صادراتی استان را عراق و افغانستان با سهم بیش از ۸۰ درصد از صادرات استان ذکر کرد.

علمدار یزدی با اشاره به مسائل مربوط به واردات و ثبت سفارش در استان، تاکید کرد: بخش اعظم واردات استان مربوط به کالاهای غیر مصرفی است و عمده این کالاها شامل مواد اولیه واحدهای تولیدی، لوازم و قطعات یدکی، ماشین‌آلات، بذر و کودکشاورزی و غیره بوده است.

وی تصریح کرد: دربخش واردات، انواع کالا به وزن ۲۰ هزار تن و به ارزش ۹۱ میلیون دلار از طریق گمرک استان یزد وارد شده است.

وی افزود: درمدت هفت ماهه اول سال جاری تعداد سه هزار و ۶۹۸ فقره ثبت سفارش به ارزش ۵۵۲ میلیون دلار در استان یزد انجام شده که در حدود ۳۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در خصوص برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی، گفت: امسال تاکنون چندین نمایشگاه تخصصی برگزار شده است که مهمترین آن‌ها نمایشگاه تخصصی خودرو و صنایع وابسته، نمایشگاه تخصصی تاسیسات سرمایشی و گرمایشی، نمایشگاه تخصصیی مصالح ساختمانی، نمایشگاه تخصصی مبلمان، دکوراسیون داخلی و صنایع روشنایی بوده است.

وی ادامه داد: همچنین طبق برنامه‌ای که تحت عنوان تقویم نمایشگاهی تدوین شده است، تا پایان سال ۹۴ تعداد ۲۴ نمایشگاه تخصصی در استان برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به شرایط آب و هوایی استان و گرمای هوا در فصل تابستان، گفت: اغلب نمایشگاه‌ها در شش ماهه دوم سال برگزار خواهد شد.

علمدار یزدی در ادامه با ارائه آمار جلسات میزهای کالایی و کشوری، گفت: برای پایش چرخه تولید تا صادرات، جلساتی تحت عنوان میزهای کالایی و کشوری مطابق دستورالعمل های ارسال شده از سازمان توسعه تجارت ایران با عضویت تشکل‌ها، استانداری، فرمانداری و بسیاری از دستگاه‌ها و بخش‌های خصوصی برگزار می‌شود که تعداد آن در هفت ماهه سال جاری در استان ۱۱ جلسه بوده است.

وی در ادامه عناوین مهمترینِ این جلسات را میز روسیه، کاشی و سرامیک، میز خدمات، میز خدمات عمرانی، گیاهان دارویی، نرم‌افزار و میز طلا ذکر کرد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان با اشاره به فعالیت شرکت‌های دانش بنیان در استان، پیشنهاد خود را برای حمایت از این شرکت‌ها را چنین عنوان کرد: تنها به عنوان گوشه‌ای از توانمندی‌های استان یزد و جوانان یزدی می‌توان به تعداد کثیر شرکت‌های تولید نرم‌افزار اشاره کرد که پیشنهاد می‌کنم با توجه به ضرورت حمایت از جوانان، کارآفرینان و فعالان حوزه‌های دانش بنیان، تسهیلاتی در قالب یارانه صادراتی برای آنها در نظر گرفته شود تا بتوانند با ارائه دستآوردهای خود در نمایشگاه‌ها و مسابقات بین‌المللی، موجب افتخارآفرینی هرچه بیشتر برای کشور بشوند.

علمدار یزدی در پایان این جلسه ضمن قدردانی از حضور "افخمی راد" رییس سازمان توسعه تجارت ایران در استان یزد، پیشنهاد صدور جواز انحصار برگزاری نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران در کشور ترکمنستان را برای استان یزد ارائه کرد.

این مسئول همچنین افزود: رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر با رییس جمهور ترکمنستان، ایران و ترکمنستان را همسایگان همچون دو خویشاوند توصیف کردند و ضمن تاکید بر ضرورت استفاده از ظرفیت‌های فراوان در جهت توسعه همکاری‌ها و ضرورت پیشبرد طرح‌های عمرانی و اقتصادی مشترک، فرمودند؛ " مرزهای ایران و ترکمنستان، مرزهای صلح و آرامش و موجب آسایش خاطر طرفین بوده است".

از دیگر پیشنهادات رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان یزد در این جلسه، پرداخت تسهیلات جهت اعزام هیات‌های تجاری و شرکت در نمایشگاه‌های تخصصی خارج از کشور، پرداخت یارانه حمل و نقل صادراتی، احداث شهرک طلا و جواهرات و تخصیص اعتبارجهت طرح های زیرساختی‌ صادراتی استان بود.

منبع: ایسنا

 

بخش نظردهی بسته شده است..