تکمیل کریدور شماره ۳ بی‌.آر.تی یزد تا پایان سال

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز)  توسعه حمل و نقل عمومی در شهر یزد با اجرای خطوط اتوبوس‌های تندرو در دستور کار شهرداری قرار گرفته و مناقصه خریداری نرده‌ ایستگاه‌های خط سوم در حال انجام است تا این خط تا پایان سال تکمیل شود.
خودروهای تک سرنشین زاییده کیفیت پایین خدمات حمل و نقل عمومی در شهر یزد و ترافیک معابر کم عرض این شهر است. کارشناسان عقیده دارند با اجرای حمل و نقل عمومی به شکل اتوبوس‌های تندرو، استقبال مردم از حمل و نقل عمومی نیز افزایش می‌یابد.
۳ کریدور اصلی برای تردد اتوبوس‌های بی‌.آر.تی در شهر یزد در نظر گرفته شده است که قرار است مسافران را از پایانه‌های اتوبوسرانی شهر به نقاط مختلف شهر جابجا کند.
شهرداری یزد در سال جاری به خرید ۵ دستگاه اتوبوس بی‌.آر.تی و اجرای ایستگاه‌ها اقدام کرده و در حال جابه‌جایی مسافر با این اتوبوس‌هاست تا با آماده شدن ایستگاه‌ها، خطوط بی.‌آر.تی در شهر ایجاد شود.

برگزاری مناقصه نرده‌گذاری ایستگاه‌ها
معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار یزد از برگزاری مناقصه برای نرده‌گذاری ایستگاه‌های کریدور سوم خبر می‌دهد و می‌افزاید: کریدور شماره ۳ خطوط بی.‌آر.تی شهر یزد از پایانه امام خمینی(ره) به پایانه مسافربری غدیر تعریف شده است.
«محمدرضا شفیعی» می‌افزاید: با انتخاب پیمانکار نرده‌گذاری ایستگاه‌ها، ساخت ۱۶ ایستگاه مورد نیاز در کریدور شماره سوم آغاز می‌شود که تا پایان سال خطوط بی‌.آر.تی کریدور سوم راه‌اندازی شود. وی ادامه می‌دهد: ۵ دستگاه اتوبوس برای راه‌اندازی کریدور سوم بی.آر.تی در شهر یزد خریداری شده و در حال جابه‌جایی مسافران در بین دو پایانه کریدور سوم است.
شفیعی بیان می‌کند: کریدور سوم از پایانه امام خمینی(ره) شروع می‌شود و از بلوار صابریزدی، بلوار نواب صفوی، بلوار ۲۲ بهمن، بلوار ۱۷‌شهریور و بلوار شهید دهقان عبور می‌کند تا به پایانه مسافربری برون شهری غدیر برسد.
وی گفت: افزایش ۲ برابری جابه‌جایی مسافران در این خط با استفاده از اتوبوس‌های بی.آر.تی نشان دهنده استقبال گسترده مردم از راه‌اندازی کریدور سوم بی.آر.تی شهر است.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار یزد می‌گوید: با فعالیت اتوبوس‌های بی‌.آر.تی در کریدور سوم شهر در شرایطی که ایستگاه‌ها هنوز راه‌اندازی نشده است، حجم جابه‌جایی مسافر از ۳۵۰ نفر در روز به ۷۰۰ نفر افزایش یافته است.
وی با بیان این‌که اتوبوس‌های بی.آر.تی در این خط به صورت عادی فعالیت می‌کنند اما تنها در پایانه‌ها توقف ندارند، می‌افزاید: این استقبال نشان می‌دهد که مردم در انتظار توسعه حمل‌ونقل عمومی با کیفیت هستند.
شفیعی با بیان این‌که راه‌اندازی کریدور سوم بی.‌آر.تی شهر به ۱۲ دستگاه اتوبوس نیاز دارد، می‌گوید: اتوبوس‌های بی‌.آر.تی از اوایل سال آینده در این مسیر ۲۲ کیلومتری راه‌اندازی خواهند شد. وی با اشاره به اجرای ایستگاه‌ها در رفوژ میانی معابر، ادامه می‌دهد: به محض اتمام خط اول و بهره‌برداری از آن، عملیات اجرایی خطوط اول و دوم بی‌.آر.تی نیز در شهر آغاز خواهد شد.

زیرساخت‌های مورد نیاز خطوط بی.‌آر.تی
معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار یزد با اشاره به لزوم تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی شهر یزد، می‌گوید: مدیران شهری، اجرای خطوط اتوبوس‌های تندرو یا بی.آر.تی را برای شهر مدنظر قرار داده‌اند، اما باید توجه داشت که تامین زیرساخت‌های مورد نیاز برای دایر کردن این سیستم حمل و نقل تندرو، به اعتبار سنگینی نیاز دارد.
وی می‌افزاید: اگر اعتبار مورد نیاز برای این طرح به شهرداری اختصاص یابد، این خطوط تا سال ۹۹ به طور کامل در ۳ کریدور پیشنهادی اجرا خواهد شد.
این مسئول می‌گوید: با توجه به نقش اجرای این خطوط از حمل و نقل عمومی در کاهش ترافیک معابر و صرفه‌جویی در وقت شهروندان، به طور قطع باید اعتبار اجرای آن به سرعت تامین شود. به گفته وی، زیرساخت‌های اجرای خطوط بی.آر.تی در شهر، پل‌های مکانیزه عابر پیاده، نرده‌کشی و جداکننده سطح مسیر اتوبوس و ایستگاه و تامین اتوبوس است.
 شفیعی می‌افزاید: برای راه‌اندازی این شیوه حمل و نقل عمومی در شهر یزد به نصب پل‌های عابرپیاده مکانیزه نیاز است که تا کنون ۲‌پل در بلوار ۱۷‌شهریور نصب شده است و تا پایان سال نیز ۵ پل دیگر در بلوارهای ۲۲‌بهمن و نواب‌صفوی نصب خواهد شد.

اتمام خطوط در بازه زمانی ۱۰ ساله
معاون شهردار با بیان این‌که بازه زمانی ۱۰ ساله برای اجرای خطوط بی.آر.تی در شهر یزد ترسیم شده است، افزود: با اجرای خطوط بی.آر.تی در شهر، محدودیت‌هایی برای تردد خودروهای شخصی، لحاظ می‌شود.
وی هدف از اعمال محدودیت‌های ترافیکی را ترجیح دادن شهروندان به استفاده از اتوبوس‌های تندرو برای تردد در شهر اعلام می‌دا‌ند و می‌افزاید: به این ترتیب بار ترافیک معابر شهری کاهش خواهد یافت.
شفیعی می‌افزاید: باید توجه داشت که رشد تصادفات درون شهری در یزد، ناشی از فرهنگ نادرست رانندگی، افزایش خودروهای تک‌سرنشین و استقبال نکردن شهروندان از وسایل حمل و نقل عمومی است، از این رو توسعه حمل و نقل عمومی در این شرایط بسیار مورد نیاز است. وی درباره ضرورت اجرای مدل حمل و نقل بی‌.آر.تی در شرایطی که ناوگان عمومی حمل ونقل شامل ناوگان اتوبوسرانی و تاکسیرانی چندان مورد استقبال شهروندان نیست، می‌گوید: ارائه مدل با کیفیت حمل و نقل عمومی، افزایش استقبال شهروندان را هم به همراه خواهد داشت.

مسیرهای بی.آر.تی در شهر یزد
۳ کریدور اصلی برای اجرای خطوط بی.آر.تی در شهر پیش‌بینی شده است و کریدور سوم که امسال ساخته می‌شود از پایانه فضای سبز تا پایانه مسافربری غدیر، اجرا خواهد شد. کریدور اول نیز از پایانه شهید آقابابایی از ورودی جنوبی یزد شروع می‌شود و بعد از عبور از بلوار شهید دشتی، خیابان‌های آیت‌الله کاشانی، دهم فروردین و ایرانشهر و بلوار جمهوری، تا پایانه دروازه قرآن ادامه دارد. کریدور دوم نیز از پایانه شهید آقابابایی از ورودی شمالی یزد تا پایانه دروازه‌قرآن اجرا می‌شود و از بلوارهای شهید دشتی، دانشجو، باهنر، پاکنژاد و درنهایت بلوار جمهوری عبور می‌کند.

همشهری

بخش نظردهی بسته شده است..