ساکنان روستای کوشک از فعالیت معادن آزرده‌اند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) روستای کوشک، مرکز دهستان کوشک، یکی از روستاهای معدن‌خیز شهرستان بافق است که در شمال شرقی این شهرستان در فاصله ۴۵ کیلومتری شهر بافق قرار دارد.
این روستا در دوران مختلف به نام‌های مختلفی شناخته می‌شد که از جمله آن می‌توان به نام «قصر» اشاره کرد. آثار به جا مانده از قبیل قبرستان بیت‌المقدس و مقبره پیر کوشک که امروزه با مرمت و بازسازی که از جمله مکان‌های مورد توجه اهالی و از جمله آثار به جامانده این روستاست، نشان‌دهنده قدمت این روستاست.
 برخورداری این روستا از خاک‌های معدنی، منجر به ایجاد معادن مختلف از جمله معدن سرب وروی کوشک در این منطقه شده که بیانگر چگونگی فرآیند استخراج و تولید سرب و روی است. فاصله این روستا تا مرکز شهرستان نیز چندان زیاد نیست اما به دلیل کوهستانی بودن منطقه، دمای هوای این روستا با مرکز شهرستان بافق، حدود ۱۰ درجه اختلاف دارد.
کوه زریستان یکی از قله‌های مرتفع دهستان و شهرستان است که این قله مشرف بر روستا و سایر چشم‌اندازهای اطراف از جمله چشمه‌های آب و دره‌هاست. آب و هوای روستای کوشک معتدل کوهپایه‌ای با زمستان‌های نسبتا سرد و تابستان‌های معتدل است.
پیشرفت این روستا با توجه به همدلی و پشتکار اهالی و مسئولان، قابل ملاحظه است اما طبیعی است که هر منطقه‌ای از جمله روستای کوشک معروف هم با مشکلاتی مواجه‌باشد.

مشکلات روستاییان
جبران خسارت معادن در منطقه

یکی از اهالی روستای کوشک در مورد مشکلات زیست محیطی ناشی از فعالیت معادن در روستا، می‌گوید: از فاصله ۴۵ کیلومتری تا روستای کوشک، تقریبا ۸ معدن فعال وجود دارد؛ به این ترتیب در هر ۵ کیلومتر یک معدن وجود دارد که فاصله نزدیک‌ترین آنها با روستا ۲ کیلومتر است. «علیرضا محمدی» می‌افزاید: آلودگی‌های زیست محیطی ناشی از فعالیت معادن و جبران نکردن خسارت‌های به بار آمده ناشی از آن از سوی معدنکاران، مورد انتقاد اهالی روستای کوشک است. وی ادامه می‌دهد: فعالیت معادن منجر به وارد شدن خسارت به منازل مسکونی روستا از جمله ترک برداشتن دیوار منازل به دلیل انفجار، تخریب مراتع با ایجاد عملیات باطله‌برداری و آلودگی هوا شده است. این ساکن روستای کوشک با اشاره به ضرورت اتخاذ تدابیر لازم از سوی مسئولان برای جبران خسارت معادن در روستا، می‌افزاید: بهره‌برداران از معادن باید ملزم به جبران خسارت‌ها شوند. محمدی یکی دیگر از مشکلات روستا را نبود ایستگاه آتش‌نشانی می‌داند و می‌گوید: با توجه به قرار گرفتن این روستا در سه راهی بافق، کوهبنان، بهاباد و با توجه به پراکندگی آبادی‌ها، با کمبود ایستگاه آتش نشانی مواجه هستیم.

اجرای دیوار ساحلی برای شهرک فاطمیه
یکی از بازنشستگان شرکت تعاونی این روستا نیز ایجاد سد و دیوار ساحلی برای شهرک فاطمیه را یکی از ضروریات می‌داند و می‌گوید: با توجه به واگذاری زمین‌های مسکونی به اهالی از طرف بنیاد مسکن و قرار داشتن برخی از منازل در مسیر آب راه، ایجاد سد خاکی و دیوار ساحلی مصوب در طرح ‌هادی روستا از ضروریات است. «عباس حیدری» می‌گوید: مسئولان شهرستان باید قبل از وقوع هر گونه حادثه‌ای به ایجاد سد و دیوار ساحلی برای این اراضی مسکونی اقدام کنند. وی از دیگر مشکلات روستا را اجرایی نشدن کامل طرح‌ هادی روستا بیان می‌کند و می‌افزاید: اگرچه در پناه همت و پیگیری اهالی و مسئولان نزدیک به ۶۰ درصد از معابر روستا آسفالت شده است، اما بهسازی و آسفالت مابقی معابر از دیگر نیازهای روستای کوشک است. این ساکن روستای کوشک، کمبود مخزن آب ذخیره را از دیگر مشکلات روستا می‌داند و می‌افزاید: به دلیل توسعه ساخت و سازها در روستاهای کوشک و سیدآباد، توسعه و ایجاد مخزن ذخیره آب نیز ضروری است. حیدری تاکید می‌کند: تاکنون اقدام عملی از سوی مسئولان شرکت آب و فاضلاب روستایی برای تامین آب شرب مورد نیاز روستاییان انجام نشده است.

ضرورت مستقر شدن دائمی  پزشک در روستا
«اصغرشمس الدینی» یکی از کارمندان شبکه بهداشت این روستا، نبود پزشک دائم در مرکز درمانی را از مشکلات روستاییان برمی‌شمرد و می‌افزاید: خودیاری اهالی منجر به ساخت و تجهیز مرکز درمانی کوشک شده اما حدود ۲ سال است که این مرکز تنها در روزهای فرد هفته از خدمات پزشک عمومی برخوردار است. وی می‌افزاید: پیگیری‌های مکرر اهالی برای استقرار دائمی پزشک در این مرکز درمانی هنوز محقق نشده است.

فعال کردن دفتر آی.سی.تی روستایی
یکی دیگر از اهالی این روستا از فعال نبودن دفتر کارگزاری آی.سی.تی روستا گلایه می‌کند و می‌افزاید: کارگزار قبلی این مرکز به دلیل بیمه نبودن و نداشتن مزایای مناسب، دفتر را تعطیل کرده است. «محمد حیدری» ادامه می‌دهد: مسئولان شرکت‌های مخابرات و پست برای فعال کردن این دفتر در روستا تلاش نمی‌کنند و مردم را برای دریافت این خدمات با مشکل مواجه کرده‌اند. وی همچنین به نبود فضای مناسب تفریحی و پارک برای کودکان در روستا اشاره می‌کند و می‌افزاید: اقدامات مختصری برای رفع این نیازها از سوی شهرداری انجام شده است اما اتمام طرح به دلیل پرهزینه بودن به حمایت مسئولان شهرستان نیاز دارد. این ساکن روستای کوشک، در ادامه به کمبود آب کشاورزی در روستا اشاره می‌کند و می‌گوید: اگرچه خشکسالی تاثیر چندانی بر آبدهی قنات روستا نداشته اما اجرای شبکه‌های زیرزمینی آب می‌تواند به بهره‌وری بیشتر آب در بخش کشاورزی و رونق روستا منجر شود. حیدری می‌افزاید: هرچند وسعت کشاورزی روستا محدود به اراضی باغی است اما اراضی حاصلخیز این روستا فرصت مناسبی برای توسعه کشاورزی به ویژه کاشت گیاهان دارویی است. یکی دیگر از اهالی این روستا، نبود سالن سرپوشیده و استخر شنا را از نیازهای روستای کوشک و این دهستان می‌داند و بر توجه مسئولان به رفع نیازهای تفریحی و سرگرمی اهالی روستا به ویژه برای جوانان تاکید می‌کند. «کاظم زریگانی» می‌گوید: یکی دیگر از مشکلات اهالی روستا ادعای مالکیت بنیاد مسکن روی اراضی روستاست که پیگیری‌های ساکنان برای رفع این ادعا، بی‌نتیجه بوده است. وی با بیان این‌که این وضعیت باعث توقف ساخت و ساز در روستا و سرگردان شدن مالکان زمین‌ها شده است، بر ضرورت اصلاح این وضعیت تاکید می‌کند.

پاسخ مسئولان
اعلام نیازها از سوی دهیاری

بخشدار شهرستان بافق در مورد مشکلات زیست محیطی روستای کوشک می‌گوید: معدن کوشک از سوی بخش‌خصوصی در حال بهره‌برداری است، اما هنوز عوارض آن به شهرستان پرداخت نشده و پیگیری‌ها در این زمینه ادامه دارد. «محمدرضا فتاحی» درباره نبود ایستگاه آتش‌نشانی در این روستا نیز اظهار می‌کند: ضرورت ایجاد ایستگاه آتش‌نشانی از طرف دهیاری اعلام نشده است اما این آمادگی وجود دارد که بر اساس اولویت، به تجهیز روستا به ایستگاه آتش‌نشانی اقدام شود. وی درباره اعلام نیاز به ساخت سالن سرپوشیده و استخر شنا در روستا نیز می‌گوید: استخر از ضروریات مورد نیاز اهالی روستا نیست اما سایر موارد مهم بر اساس اولویت، پیگیری و دنبال خواهد شد. این مسئول درباره نبود فضای سبز و پارک در روستای کوشک می‌گوید: دهیاری طرح جامع و کاملی برای رفع نیازهای ساکنان به بخشداری ارائه نکرده است و در صورتی که این طرح‌ها با برآورد هزینه ارائه شود، برای پیگیری و اجرای آن اعلام آمادگی می‌کنیم.

اجرای طرح هادی روستا
رئیس بنیاد مسکن شهرستان بافق در مورد ایجاد سد و دیوار ساحلی برای شهرک فاطمیه می‌گوید: اعتبارات ایجاد سد و دیوار باید از سوی ستاد بحران تامین شود، اما پیگیری‌های ۴ ساله برای تامین اعتبار این طرح بی نتیجه مانده است. «علیرضا طالعی» می‌افزاید: این طرح خارج از طرح‌های ‌هادی روستاست و اجرای آن به ۸۰ میلیون تومان اعتبار نیاز دارد که باید از محل اعتبارات استانی تامین شود. وی درباره اجرایی نشدن طرح هادی روستا نیز می‌گوید: تمام بافت قدیم و شهرک روستا، زیرسازی و جدول‌گذاری و شبکه آب و برق نیز اجرا شده است. این مسئول می‌گوید: بر اساس گفته‌های دهیار روستا، عملیات زیرسازی از اعتبارات دهیاری انجام و آسفالت آن از طرف بنیاد مسکن پیگیری می‌شود. وی درباره ادعای مالکیت بنیاد مسکن بر اراضی مردم نیز بیان می‌کند: این زمین‌ها از طرف منابع طبیعی و امور اراضی ملی به بنیاد مسکن واگذار شده و جزو اراضی ملی است و شورای روستا حق واگذاری زمین به روستاییان را نداشته است.

نبود نیاز به حضور دائمی پزشک در روستا
مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان بافق می‌گوید: با توجه به جمعیت کم روستا از نظر نظام سطح‌بندی خدمات، مرکز بهداشت این روستا مشمول حضور دائمی پزشک نیست و پزشک به صورت سیار از مراکز همجوار نیاز ساکنان را پوشش می‌دهد. به گفته «مسعود دانشی» پزشک هفته‌ای ۳ روز در روستا حضور دارد. رئیس اداره آبفار شهرستان بافق در مورد کمبود مخازن ذخیره آب می‌گو‌ید: کارهای مطالعاتی برای بازسازی خط انتقال، اصلاح شبکه توزیع و حفر و تجهیز چاه در روستای کوشک انجام شده است. «جواد فلاح» می‌افزاید: مخزن ذخیره آب روستای کوشک از اعتبارات ملی در حال ساخت است و سال ۹۵ به بهره‌برداری می‌رسد. پیگیری‌های روزنامه همشهری برای پیگیری وضعیت دفتر آی.سی.تی روستایی و شرکت مخابرات به دلیل پاسخگو نبودن مسئولان مربوطه، بی‌نتیجه ماند.

همشهری

بخش نظردهی بسته شده است..