یک مسئول نهاد ریاست جمهوری:

تکمیل طرحهای مصوب دولت قبل در استان یزد ۳۲ سال زمان می خواهد

مدیرکل پیگیری ستاد سفرهای استانی رییس جمهوری گفت: طرحهای مصوب دولت قبل در استان یزد تنها 21 درصد پیشرفت داشته که تکمیل آنها نیازمند 32 سال زمان است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) محمدرضا صالحی در جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان یزد و پیرامون برنامه ریزی برای سفر رئیس جهوری به این استان افزود: در این دولت مصوبات از قبل کارشناسی شده و هیچ تصمیمی در حین سفر گرفته نخواهد شد چون مصوبات برای دولت تعهدآور است.
وی اظهار کرد : دولتها در طول هم هستند و هر دولتی موظف است تعهدات قبل را نیز به سرانجام برساند ولی متاسفانه در دولتهای نهم و دهم ۲۱۱ هزار میلیارد تومان برای اجرای طرحها تعهد ایجاد شده در حالی که تنها ۶۷ هزار میلیارد تومان تخصیص داده شده است.
مدیرکل پیگیری ستاد سفرهای استانی رییس جمهوری تاکید کرد: اگر درآمدها و قمیت ها مانند زمان گذشته باشد که چنین نیست؛ ۱۸ سال طول می کشد تا وعده های آنها در سفرهای استانی عملی شود.
صالحی با اشاره به اینکه متوسط پیشرفت این طرحها در کشور ۳۸ درصد بوده است، اضافه کرد: در استان یزد ۶ هزار و ۹۸۷ میلیارد تومان متعهد شده و تنها هزار و ۴۵۷ میلیارد تومان تخصیص یافته یعنی ۲۱درصد تعهدات و با همان شرایطی که ذکر شد اتمام آنها ۳۲سال زمان نیاز دارد.
وی با بیان اینکه این سفرها سفر دولت نیست بلکه سفر شخص رییس جمهوری است ، یادآور شد: در مجموع تا امروز ۲۳سفر به ۲۲استان صورت گرفته چون تهران به چند منطقه و بخش تقسیم شده و ۱۲ سفر نیز پیش رو داریم.
این مسئول در ارزیابی وضعیت کنونی کشور نیز گفت: در حال حاضر مباحث اقتصادی کشور به برجام و موضوع هسته ای گره خورده و در این خصوص سه دیدگاه داریم.
مدیرکل پیگیری ستاد سفرهای استانی رییس جمهوری افزود: دیدگاه سیاسی با توجه به تایید کلیات برجام در کنگره آمریکا و مجلس شورای اسلامی ایران فعلا از این بخش رد شده ایم ، دیدگاه دیگر دیدگاه فنی که در مراحل اجرای برجام و با راستی آزمایی فعالیتها قابل نتیجه گیری است.
صالحی اضافه کرد: مهمترین دیدگاه در این خصوص دیدگاه اقتصادی است که با اجرای برجام بسیاری از موانع اقتصادی کشور از جمله در حوزه بانکها و شوک ارزی که داشته ایم که نتیجه آن عدم همخوانی منابع ، مصارف رشد منفی ، عدم تناسب میان تورم و سود بانکی و کمبود سرمایه گذاری در زیرساختها بوده است.
وی همچنین با اشاره به کاهش درآمدهای نفتی کشور اظهار کرد: این کاهش در ۶۰سال گذشته بی سابقه بوده بگونه ای که وضعیت بودجه سال ۹۴ حتی در زمان جنگ هم اینقدر بد نبوده و به این شدت در مضیقه نبوده ایم.
این مسئول اظهار امیدواری کرد تا پایان سال تورم تک رقمی شود و درعین حال تناسبی میان نرخ تورم و سود بانکها بوجود آید و در کنار آنها تولیدات داخلی بیشتر شده و بازار فروش نیز بهتر شود .
مدیرکل پیگیری ستاد سفرهای استانی رییس جمهوری درباره سفر حجت الاسلام دکتر روحانی به استان یزد نیز گفت: زمان سفر مشخص نیست ولی باید در معرفی طرحها برای تصویب در سفر به دو موضوع کسب مجوز زیست محیطی طرحها و داشتن ردیف ملی آنها توجه شود.
این مسئول گفت: در این سفر باید از ظرفیت سرمایه گذاران داخلی و خارجی برای معرفی قابلیت های یزد برای مشارکت بخش خصوصی و سرمایه گذاری استفاده شود.
صالحی تاکید کرد: اصلا رفع کل مشکلات مردم استان در سفرها مدنظر نیست بلکه تسهیل و تسریع مورد توجه است ضمن آنکه چون ما در قبال سفرها باید پاسخگو باشیم طرحها را کارشناسی می کنیم و در عین حال ارزیابی از میزان پیشرفت طرحهای دولت قبل در دولت یازدهم و تعداد طرحهای شروع شده در دولت تدبیر و امید نیز می خواهیم.
وی افزود: در این سفرها بنا نداریم مردم را در خیابان دنبال ماشین رییس جمهوری راه بیندازیم و تنها یک مسیر۵۰۰ متری برای استقبال در نظر گرفته شود تا مردم اذیت نشوند.
مدیرکل پیگیری ستاد سفرهای استانی رییس جمهوری تصریح کرد: یکی از اقدامات خوب در سفر رئیس جمهور دریافت درخواست ها و مطالبات مردم از طریق سیستم سامد و شماره ۱۱۱ است و انتظار داریم در این زمینه اطلاع رسانی خوبی صورت گیرد و این روش از کاغذ بازی و مشکلات آن از جمله قیمت بالای کاغذ در حین مراسم جلوگیری می کند.
** لزوم هم افزایی با بخش های غیردولتی
در ادامه این جلسه رییس کمیته توسعه و سرمایه گذاران ستاد سفرهای استانی رییس جمهوری نیز گفت: در حال حاضر با توجه به شرایط اقتصادی کشور منابع دولتی تکاپوی طرحها نیست و موانع قانونی نیز دارد از این رو باید استانها با هم افزایی بیشتر با بخش های غیردولتی و معرفی ظرفیتها شرایط سرمایه گذاری آنها را فراهم کنند.
رحمان نصرالله زنجانی افزود: ما در این دفتر سعی می کنیم با همکاری استاندار ، معاونان و مدیران دستگاهها ظرفیت ها ، زیرساخت ها و پتانسیل ها استان را به اطلاع سرمایه گذاران برسانیم و معتقدیم هرچه رایزنی ها و هماهنگی های قبل از سفر بیشتر و بهتر باشد، سفر پربارتری در حوزه سرمایه گذاری نیز خواهیم داشت.
وی تصریح کرد: باید کارگروهها زودتر فعال شود و لیستی از طرحهای با قابلیت افتتاح تهیه و در کنار آن ظرفیت های استان و ظرفیت تسهیلات و منابع اقتصادی استان برای سرمایه گذاری ها مشخص شود.ایرنا

بخش نظردهی بسته شده است..