نیاز شهر یزد به ۲ ایستگاه آتش‌نشانی جدید

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) به نقل از همشهری پوشش ایمنی شهر یزد از سوی ایستگاه‌های آتش‌نشانی، ساخت ۲‌ایستگاه جدید آتش‌نشانی و تسریع در بهره‌برداری از ایستگاه‌ در حال ساخت منطقه آزادشهر را در دستور کار سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری یزد قرار داده است.
۹ ایستگاه آتش‌نشانی انجام ماموریت‌های امداد و نجات در شهر یزد و شهرهای اطراف را بر عهده دارند و ایستگاه دهم در منطقه آزادشهر نیز با ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی، قرار است تا پایان سال به بهره‌برداری برسد.
روزانه ۱۷ مورد حریق و حادثه در استان اتفاق می‌افتد که به اعزام ماموران آتش‌نشانی نیاز دارد و این در حالی است که هر چه فاصله ایستگا‌ه‌ها استاندارد باشد، زمان لازم برای حضور ماموران در محل وقوع حادثه و حریق کمتر خواهد شد.

ساخت ایستگاه ۱۱ آتش‌نشانی یزد در خیابان انقلاب
مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری یزد از فعالیت ۹ ایستگاه‌ آتش‌نشانی در شهر یزد خبر داد و افزود: ایستگاه شماره ۱۰ نیز در منطقه آزادشهر با ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی در حال ساخت است که امیدواریم تا پایان سال به بهره‌برداری برسد.
«سیدعباس میرشمسی» ادامه داد: ایستگاه شماره‌11 قرار است در خیابان انقلاب ساخته شود که کلنگ آن به زمین زده شده و پیمانکار در حال اجرای فاز اول طرح است.
وی تاکید کرد: با ساخت این ۲ ایستگاه، شهر یزد به ۲ ایستگاه دیگر یکی در منطقه مهرآوران در نزدیکی مجتمع‌های آپارتمانی و دیگری در بلوار جانباز در ورودی غربی یزد نیاز دارد.
این مسئول گفت: تاکنون زمین مناسبی برای ساخت ایستگاه در منطقه مهرآوران پیدا نشده است در حالی که این منطقه به شدت به ایستگاه آتش‌نشانی با تجهیزات خاص برای امدادرسانی به ساختمان‌های بلند نیاز دارد.
میرشمسی با بیان این‌که چیدمان ایستگاه‌ها در شهر یزد با توجه به وجود زمین‌ شهرداری برای ساخت ایستگاه انجام شده است، افزود: اگر شعاع عملکردی هر ایستگاه را ۲ کیلومتر در نظر بگیریم، همه شهر تحت پوشش عملیات امداد و نجات قرار می‌گیرد.
وی با تاکید بر این‌که همه ایستگاه‌های شهر از حساسیت ویژه‌ای برخوردار هستند، گفت: بیشترین عملیات امداد و نجات ماموران آتش‌نشانی شهر یزد در ایستگاه‌های شماره ۶، ۸ و ۹ به ترتیب در ایستگاه شیخ کلینی امامشهر، ایستگاه نجات لرد کیوان و ایستگاه سیلو انجام می‌شود.

۱۷ عملیات امدادی در یک روز
مدیر عامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری یزد افزود: روزانه ۱۷ عملیات امداد و نجات از سوی ماموران آتش‌نشانی استان انجام می‌شود.
وی ادامه داد: متاسفانه ایستگا‌ه‌ها متناسب با رشد و توسعه شهر به لحاظ فضای فیزیکی، نیروی انسانی و تجهیزات توسعه نیافته است.
میرشمسی گفت: تجهیزات ایستگاه‌های آتش‌نشانی به تنهایی برای مقابله با بحران‌های احتمالی کافی نیست چرا که امکانات و نیروی انسانی این سازمان به تنهایی کفاف نیازهای بحرانی را نخواهد داد.
وی از برگزاری مناقصه برای خرید تجهیزات مورد نیاز سازمان آتش‌نشانی شهرداری به ویژه نردبان‌های بالابر هیدرولیکی ۵۶ متری خبر داد و افزود: برای خرید هر دستگاه از این نردبان‌ها به ۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز است از این رو امسال تنها خرید یک دستگاه نردبان هیدرولیکی در نظر گرفته شده است.
میرشمسی افزود: توسعه نیافتگی بناها و تجهیزات سازمان آتش‌نشانی به تناسب جمعیت و وسعت شهر مشکل بزرگی است که باید با همکاری دیگر دستگاه‌های امدادی جبران شود.
مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری یزد گفت: باید توجه داشت که بحران پدیده‌ای است که مقابله با آن نیازمند تعامل دستگاه‌های مختلف است.
وی با بیان این‌که سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری یزد متولی ارائه خدمات امداد و نجات به شهرهای مجاور از جمله حمیدیا و شاهدیه است، ادامه داد: متاسفانه شهرداری این شهرها برای حمایت از فعالیت‌های امداد و نجات، هزینه‌ای به سازمان آتش‌نشانی یزد پرداخت نمی‌کنند.

آمادگی برای امدادرسانی پس از وقوع زلزله
مدیر عامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری یزد درباره آمادگی این سازمان برای امدادرسانی در صورت وقوع زلزله به ویژه در بافت تاریخی شهر یزد گفت: امکاناتی از جمله خودروهای کوچک و موتورهای امدادرسانی برای انجام عملیات امداد و نجات در بافت تاریخی خریداری شده است.
وی با تاکید بر این‌که در صورت وقوع زلزله این امکانات به هیچ وجه کافی نخواهد بود، ادامه داد: باید برای آموزش ساکنان بافت تاریخی برای کاهش خسارت بحران‌های احتمالی از جمله زلزله اقدام کرد.
این مسئول افزود: عمده حوادثی که در بافت تاریخی اتفاق می‌افتد، حریق و ریزش آوار است که سازمان آتش‌نشانی با همکاری شهرداری ناحیه تاریخی برای به رفع خطر و آواربرداری وارد عمل می‌شود و خواهد شد.

تعامل بخش دولتی و خصوصی برای مقابله با سیل
مدیر عامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری یزد درباره آمادگی نیروهای آتش‌نشانی برای مقابله با بحران‌هایی که در فصل سرد سال برای کشورمان پیش‌بینی شده است، گفت: برای مقابله با بحران سیل لازم است که سیل‌بندهای شهر تقویت شوند. «سیدعباس میرشمسی» ادامه داد: مقابله با سیل باید با هدف جلوگیری از ورود آب به داخل شهر باشد از این رو در کنار استفاده از تجهیزات دولتی باید از ظرفیت‌های بخش خصوصی نیز استفاده کرد.

بخش نظردهی بسته شده است..