ساخت پرینتر سه‌بعدی در استان یزد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) فناوری، لازمه موفقیت هر تولیدی است، چرا که با پیشرفت علم و فناوری، تولیدات نیز به روز می‌شوند و برای تامین نیاز روز جامعه کاربرد پیدا می‌کنند.
«میثم بخشی» کارشناس ارشد مهندسی مکاترونیک، مبتکر و نخبه پرتوان یزدی با توجه به رشد علم و فناوری، توانسته است یک دستگاه پرینتر سه‌بعدی را با قابلیت طراحی از یک جسم و تحویل آن به شکل سه بعدی به کاربران بسازد.
در ادامه گفت‌وگوی روزنامه همشهری با این مبتکر و مخترع جوان و خواسته‌هایی را که از مسئولان دارد می‌خوانید.

  • چطور شد که به فکر ساخت دستگاه پرینتر سه بعدی افتادید؟

انقلاب صنعتی حدود ۲ قرن پیش توانست تولید را متحول کند، اما این روزها انقلاب دیگری در تولید در حال وقوع است. این روزها فناوری توانسته از بسیاری از شهروندان افراد متبحر و توانمندی بسازد. لازمه فناوری متحول کردن دنیای تولید است و من با قصد ایجاد این تحول، ساخت دستگاه پرینتر سه بعدی را دنبال کردم و قطعا این پرینتر تحولی بزرگ در کشور ایجاد خواهد کرد.

  • ایده ساخت این دستگاه از کجا به ذهنتان خطور کرد؟

ایده‌پردازی برای ساخت وسائل مورد نیاز زندگی در سال‌های اخیر توجه بسیاری از متخصصان را به خود جلب کرده است، به همین دلیل با همکاری یکی از دوستانم به نام «امیرمحمد شفیعی» ساخت این دستگاه سه بعدی را برای سهولت کاربران دنبال کردیم.

  • درباره دستگاه پرینتر سه بعدی بیشتر توضیح دهید؟ ساخت آن چقدر طول کشید؟

پرینتر سه بعدی دستگاهی است که می‌تواند فایل طراحی شده یک جسم را دریافت کند و تصویر آن را به صورت سه بعدی به کاربر تحویل دهد. مطالعات برای و طراحی این دستگاه را از ۲ سال پیش آغاز کردم و نمونه اولیه آن بعد از تلاش‌های یک ساله ساخته شد. هدف از ساخت این دستگاه، بومی‌سازی پرینترهای سه بعدی با توجه به خوراک‌های قابل دسترس در داخل کشور و همچنین رساندن دستگاه با قیمتی مناسب به دست مصرف‌کننده داخلی بود.

  • نحوه کار با دستگاه چگونه است و استفاده از آن چه مزیتی دارد؟

خوراک مورد نیاز دستگاه باید در فیدر دستگاه قرار گیرد، دستگاه پس از دریافت فایل سه بعدی و تحلیل و بهینه‌سازی فایل طراحی شده با نرم‌افزار مناسب پرینترهای ۳ بعدی، کدهای مربوطه را تولید و به دستگاه ارسال می‌کند. دستگاه سپس با دریافت خوراک از محفظه اکسترودر، آن را به حالت مایع درمی‌آورد و از نازل خروجی با فشار کنترل شده خارج می‌کند.

  • آیا دستگاه ساخته شده، مشابه خارجی هم دارد؟

این دستگاه مشابه خارجی دارد و از این رو تلاش کردم که در طراحی نمونه داخلی، از نقاط مثبت طراحی‌های مشابه استفاده کنم. البته در بازه زمانی طراحی تا ساخت دستگاه، نمونه داخلی از این پرینتر در کشور وجود نداشت، اما در طول این دوران اخباری مبنی بر ساخت نمونه‌های داخلی دیگر به گوشم رسیده که باعث خوشحالی است.

  • آیا برای تولید انبوه هم برنامه‌ای دارید و انتظار شما از مسئولان استان چیست؟

اکنون به فکر ارائه خدمات این دستگاه به صورت آنلاین و گسترده هستم؛ فکر کنم منتظر حمایت مسئولان ماندن برای تجاری‌سازی یک محصول خلاقانه، کار بیهوده‌ای است از این رو هیچ انتظار و خواسته‌ای از مسئولان ندارم.

  • مشکلات مخترعان یزدی به نظر شما چیست و برای این افراد چه پیغامی دارید؟

همواره حمایت مالی در ابتدای راه و در ادامه از بزرگ‌ترین مشکلات هر ایده‌پرداز و مخترعی است؛ از این رو این افراد باید از زمان طراحی به فکر پیدا کردن بازارهای فروش محصول خود باشند.

  • مهم‌ترین عامل موفقیت یک مبتکر و ایده‌پرداز را چه می‌دانید؟

هر مخترع و مبتکری باید با توکل به خداوند، تلاش و پشتکار به موفقیت دست یابد و این ۳ عامل، رمز موفقیت وی به شمار می‌رود.

بخش نظردهی بسته شده است..