بی‌نظمی در ایستگاه‌های یزد ادامه دارد:

۴۴۵ ایستگاه اتوبوس در یزد مسقف نیستند

شهر یزد دارای 1245 ایستگاه اتوبوس است که 800 ایستگاه آن دارای سرپناه و 445 ایستگاه نیز بدون سرپناه است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز)  به نقل از همشهری ایستگاه‌های اتوبوس با توجه به امکانات آنها، نقش موثری در افزایش استقبال مردم از این وسیله حمل و نقل عمومی دارد اما شهروندان یزدی عقیده دارند که ایستگاه‌های اتوبوس استان باید ارتقا یابد و متناسب با اقلیم استان طراحی شود.

اهمیت ایستگاه‌های اتوبوس
یکی از شهروندان یزدی با اشاره به زمان انتظار مسافران در ایستگاه‌های اتوبوس، از مسئولان سازمان اتوبوسرانی می‌خواهد با طراحی ایستگاه‌های متناسب با اقلیم استان، مردم را از سرما و گرمای فصول مختلف سال محفوظ نگه دارند.
«میترا حجتی» می‌افزاید: بسیاری از ایستگاه‌های اتوبوس شهر یزد به یک نیمکت و سایه‌بان محدود شده است، در حالی که ایستگا‌ه‌ها با توجه به تبدیل شدن به یک مرکز جمعیتی، باید امکانات و خدمات بیشتری به مسافران عرضه کنند. وی با بیان این‌که ایستگاه‌ نباید تنها کاربری انتظار مسافر برای سوار شدن به اتوبوس را داشته باشد، ادامه می‌دهد: می‌توان با طراحی ایستگاه‌های خاص مردم را به انتظار در ایستگاه‌ها برای استفاده از حمل و نقل عمومی ترغیب کرد.
این شهروند می‌گوید: تبدیل ایستگاه‌ها به ایستگاه مطالعه و کتابخوانی با طراحی باکس‌های مشخص می‌تواند دشواری انتظار برای سوار شدن بر اتوبوس را برای مسافران بسیار لذت بخش کند. حجتی می‌افزاید: ایستگاه‌های شهر یزد تنها پاره‌ای آهن است که فقط جاذب سرما و گرماست و با فصول گرم و سرد سال تناسبی ندارد، در حالی‌که می‌توان از مصالحی برای ساخت این ایستگاه‌ها استفاده کرد که هم شهر را زیباتر کند و هم حضور در ایستگاه‌ها را برای مردم خوشایند سازد. این شهروند خواستار ورود متخصصان و صاحبان اندیشه برای طراحی ایستگاه‌های جدید برای اتوبوس‌های شهر یزد می‌شود و از مسئولان شهرداری انتظار دارد که از این ایده‌ها حمایت کنند.

یکی دیگر از شهروندان یزد اما بر لزوم یکسان‌سازی ایستگاه‌های اتوبوس تاکید می‌کند و می‌افزاید: هر گوشه شهر حتی در یک معبر، انواع ایستگاه‌های اتوبوس نصب شده که بی‌نظمی خاصی را در ذهن تداعی می‌کند.
«سالار احمدی» ادامه می‌دهد: طراحی ایستگاه‌های اتوبوس شهر باید برگرفته از بافت تاریخی و سنتی، باشد و در همه نقاط شهر به صورت یکسان نصب شود تا نظم شهری را به تصویر بکشد. وی با انتقاد از عملکرد برخی مسئولان شهرداری با طراحی و نصب ایستگاه‌های نامتناسب و ناهمگون با یکدیگر در نقاط مختلف شهر به‌ویژه در هسته مرکزی، طراحی و ساخت ایستگاه‌های زیبا و مناسب را کار متخصصان می‌داند. این شهروند با تاکید بر این‌که همه توانایی طراحی ایستگاه‌های اتوبوس را ندارند، متخصصان شهرسازی و طراحی را شایسته این امر می‌داند و بر لزوم به کارگیری آنها در شهرداری تاکید می‌کند.

بی‌توجهی به ایستگاه‌های اتوبوس در مناطق جدید
یکی دیگر از شهروندان یزدی به نصب ایستگاه‌های اتوبوس در مناطق جدید شهر اشاره می‌کند و می‌افزاید: در شرایطی که در ابتدای خطوط به نیازهای مسافران توجه شده اما انتهای خطوط که بیشتر در نقاط جدید شهر قرار دارد، در معرض کم‌ترین ‌توجه است.
«زهرا حسینی» می‌گوید: شهر یزد دچار پراکندگی است اما باید قبول کرد که شهروندان در این رشد ناموزون کمترین تقصیر را دارند، بنابراین نباید آنها را از دریافت خدمات مناسب محروم کرد.
وی ادامه می‌دهد: برخی از نقاط جدید شهر حتی از داشتن تابلوی شناسایی ایستگاه هم محروم است و هیچ اثری از ایستگاه در محل توقف اتوبوس مشاهده نمی‌شود و مردم حتی از نشستن روی صندلی‌های سیمانی قدیمی نیز محروم هستند.

تجهیز ۸۰۰ ایستگاه اتوبوس شهر یزد به سایه‌بان
مدیر عامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری یزد از تجهیز ۸۰۰ ایستگاه اتوبوس شهر به سایه‌بان خبر می‌دهد و می‌افزاید: هنوز ۴۴۵ ایستگاه شهر بدون سرپناه است اما همه آنها به سرپناه نیاز ندارند.
«جواد کریمی» می‌گوید: شهروندان یزدی در حال حاضر با ۲۶۰ دستگاه اتوبوس در ۶۶ خط شهری جابه‌جا می‌شوند؛ از این رو یکی از دغدغه‌های سازمان نصب و بهسازی ایستگاه‌هاست. وی ادامه می‌دهد: یکی از دلایل تجهیز نشدن ایستگاه‌های اتوبوس شهری، افزایش مسیر در خطوط سرویس‌دهی حمل‌و‌نقل قبلی است که تجهیز آن زمانبر خواهد بود. این مسئول با بیان این‌که حداقل و حداکثر زمان توقف در ایستگا‌ه‌های داخل شهر به ترتیب ۵ و ۱۵ دقیقه است، می‌افزاید: این زمان انتظار در مسیرهای حومه شهر به نیم تا یک ساعت افزایش می‌یابد. وی می‌گوید: ارائه خدمات فرهنگی از جمله ایستگاه‌های مطالعه و روزنامه در ایستگاه‌های اتوبوس با مشارکت دستگاه‌های فرهنگی از جمله اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان دنبال شده اما هنوز به نتیجه نرسیده است.
مدیر عامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری یزد با تاکید براینکه یکسان‌سازی ایستگاه‌های اتوبوس معنا ندارد، می‌افزاید: ایستگاه اتوبوس هر منطقه از شهر باید متناسب با بافت شهر در آن نقطه طراحی و اجرا شود.

بخش نظردهی بسته شده است..