حفر۳۰ حلقه چاه‌جذبی در بافت تاریخی یزد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) شیرینی بارش زمانی به تلخی می‌انجامد که به دنبال بارندگی دیوار یا سقفی ریزش کند و این اتفاق در بافت تاریخی یزد با دیوارهای خشت و گلی دور از انتظار نیست. از این رو شهرداری به حفر ۳۰‌حلقه چاه جذبی در این بافت اقدام کرده تا کام ساکنان بافت را با بارندگی‌ها شیرین کند.
بسیاری از ساکنان بافت قدیم با اندکی بارندگی نگران آبگرفتگی معابر و به دنبال آن ریزش و آوار دیوار یا سقف خانه‌های قدیمی به ویژه خانه‌های خالی از سکنه هستند.
آبگرفتگی مداوم در برخی از نقاط بافت تاریخی، به نشست زمین و به دنبال آن تخریب پی دیوارهای خشتی منجر شده است. ساکنان بافت قدیم عقیده دارند که عبور از کنار این دیوارها در زمان بارندگی و ساعات بعد از بارش خطرناک است.

خطرساز شدن بناهای خشتی
یکی از ساکنان بافت تاریخی یزد با اشاره به نگرانی دائمی سالخوردگان ساکن در بافت تاریخی از ریزش دیوارها و سقف خانه‌های قدیمی می‌افزاید: شهرداری باید با شناسایی نقاط حادثه‌خیز به حفر چاه و رفع دائمی مشکل آبگرفتگی اقدام کند.
«زهرا قدیری» با بیان این‌که آب باران در بافت قدیمی به خوبی هدایت نمی‌شود، ادامه می‌دهد: معابر آبگرفته، اولین پیامد بارندگی در بافت تاریخی یزد است و سپس دیوارها خیس می‌خورند و خطرساز می‌شوند.
وی می‌افزاید: برخی از خانه‌های بافت تاریخی خالی از سکنه‌اند و مالکان به مرمت این خانه‌ها توجهی نمی‌کنند از این رو این خانه‌ها در برابر باران بسیار آسیب‌پذیر هستند.
این شهروند یزدی می‌گوید: به این ترتیب کمترین بارندگی به عنوان دشمن اصلی بناهای خشت و گلی، تهدید و خطر محسوب می‌شود و مسئولان شهرداری باید با دفع مناسب آب‌های سطحی میزان تخریب باران در بافت تاریخی را کاهش دهند. وی اضافه می‌کند: بیشتر ساکنان بافت قدیم افراد سالخورده‌ای هستند که اگر دیوار یا سقفی ریزش کند، توانایی نجات جان خود را ندارند از این‌رو بهتر است قبل از وقوع حادثه، پیشگیری‌های لازم به عمل آید.

نفوذ آب باران به دیوارهای خشتی
یکی دیگر از ساکنان بافت قدیم، کیفیت نامطلوب آسفالت معابر بافت قدیم به ویژه کوچه‌های فرعی را دلیل عمده آبگرفتگی معابر می‌داند و می‌افزاید: آب جمع شده در معابر به دیوارها نفوذ و آنها را سست می‌کند.
«کاظم موسوی» ادامه می‌دهد: به این ترتیب احتمال ریزش دیوارها افزایش می‌یابد از این رو لازم است شهرداری با اصلاح آسفالت معابر و رفت نشست‌ها، شیب مناسبی برای دفع آب‌های سطحی در بافت تاریخی ایجاد کند.
وی می‌افزاید: دفع آب‌های سطحی در بافت تاریخی به سیستم مجزایی نیاز دارد از این رو لازم است که با کار کارشناسی، بهترین شیوه برای دفع آب‌های سطحی معابر بافت تاریخی مطالعه، انتخاب و اجرا شود. این شهروند با تاکید بر این‌که بافت تاریخی باید با توجه به ارزشی که دارد، مورد توجه بیشتری قرار گیرد، اضافه می‌کند: ساکنان بافت قدیم باید به دنبال توجه مسئولان به بافت، به ارزش آن پی ببرند و برای حفاظت از آن تلاش کنند.
وی ادامه می‌دهد: زمانی که مسئولان برای حل مشکلات و رفع چالش‌های ساکنان بافت اقدام نمی‌کنند، مردم نیز برای سکونت در این بافت ارزشی قائل نخواهند شد و آن را ترک می‌کنند.

دفع آب‌ باران
مدیر ناحیه تاریخی شهرداری یزد از حفر ۳۰ حلقه چاه جذبی برای دفع آب‌های سطحی معابر بافت تاریخی در سال جاری خبر می‌دهد و می‌افزاید: طرح دفع آب‌های سطحی شهر یزد به ویژه بافت تاریخی در مرحله مطالعاتی است.
«سیدمحمود کشفی‌پور» می‌گوید: تا زمانی که نتایج این مطالعات مشخص نشود، بهترین شیوه برای دفع آب‌های سطحی در بافت تاریخی، حفر چاه‌های جذبی است. وی ادامه می‌دهد: البته آب‌های سطحی معابر اصلی بافت تاریخی به سمت کانال‌های حاشیه معابر هدایت می‌شود اما معابر فرعی نیازمند حفر چاه جذبی هستند.
این مسئول می‌گوید: شهرداری ناحیه تاریخی سالانه نسبت به شناسایی نقاط آبگرفته و حل این مشکل با حفر چاه‌های جذبی اقدام می‌کند اما شهروندان نیز می‌توانند موارد رفع نشده را به شهرداری ناحیه تاریخی معرفی کنند. کشفی‌پور درباره تاثیر آبگرفتگی در نشست زمین و تخریب دیوارهای قدیمی نیز اظهار می‌کند: در برخی از نقاط بافت تاریخی که زیرزمین متروکه و یا پوکه قنات قدیمی ناشناخته وجود دارد، احتمال دارد زمین نشست کند.
وی با اشاره به اعتبار عمرانی ۸ میلیارد تومانی شهرداری ناحیه تاریخی در سال جاری، از تخصیص بخشی از این اعتبار برای دفع آب‌های سطحی و حفر چاه‌های جذبی خبر می‌دهد.
مدیر ناحیه تاریخی شهرداری یزد می‌گوید: برای مناسب‌سازی آسفالت معابر بافت تاریخی نیز اقدامات مناسبی برای روکش آسفالت در برخی از محله‌ها از جمله یعقوبی، فهادان، لب خندق،۶ بادگیری و پنبه کاران به مساحت ۴۰ هزار مترمربع انجام شده است.
وی از هزینه کرد ۱۵۰ میلیون تومان از اعتبار عمرانی شهرداری ناحیه تاریخی برای بدنه سازی بعضی از معابر و رفع خطر دیوارهای شکسته خبر می‌دهد.

مکث
تلاش برای دفع آب‌های سطحی بافت تاریخی
شهرداری ناحیه تاریخی امسال به حفر ۳۰ حلقه چاه جذبی برای دفع‌ آ‌ب‌های سطحی که همواره از نگرانی‌های ساکنان بافت قدیم است، اقدام کرده است. حفر چاه جذبی مناسب‌ترین شیوه دفع آب‌های سطحی معابر بافت تاریخی است اما طرح مطالعاتی دفع آب‌های سطحی شهر یزد به ویژه بافت تاریخی در حال تهیه است. شهرداری ناحیه تاریخی همچنین به اصلاح ۴۰ هزار مترمربع از معابر بافت قدیم اقدام کرده تا از آب‌گرفتگی و تخریب خانه‌ها و دیوارها جلوگیری شود.

همشهری

بخش نظردهی بسته شده است..