تقویت گردشگری یزد با حفظ طبیعت:

۵۰ جاذبه‌ طبیعی استان یزد سطح‌بندی شدند

معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان از سطح‌بندی 50 جاذبه ‌طبیعی استان خبر داد که عمده آنها نیز در تفت و مهریز قرار دارند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز)  به نقل از همشهری وضعیت دسترسی به برخی از جاذبه‌های طبیعی مناسب نبوده، جاده‌های دسترسی همچنان خاکی و محیط پیرامون این آثار نیز برای استفاده گردشگران مناسب سازی نشده است.
از جمله این جاذبه‌ها می‌توان به محوطه باستانی چشمه غربالیز و منطقه کوهریگ در مهریز اشاره کرد که در روزهای پایانی هفته محل مراجعه بسیاری از همشهریان یزدی و گردشگران داخلی و خارجی است.
بسیاری از شهروندان یزدی روزهای پایان هفته را پیرامون جاذبه‌های طبیعی سپری می‌کنند و انتظار دارند که متولیان گردشگری استان تمام خدمات مورد نیاز را در مجاورت این جاذبه‌ها به مردم ارائه کنند. در حال حاضر، جاده دسترسی به این جاذبه‌ها همچنان خاکی است و محیط پیرامون آن نیز به درستی برای استفاده شهروندان مناسب‌سازی نشده است.
روشنایی ناکافی، مبلمان نامناسب و وجود مراکز خدماتی محدود از ضعف‌های این محیط‌های طبیعی به شمار می‌رود و باعث می‌شود که گردشگران برای گذران اوقات فراغت در آنها با کمبودهایی مواجه شوند.

تقویت گردشگری با حفظ طبیعت
این وضعیت در محیط‌های پیرامون اغلب جاذبه‌های طبیعی استان مانند سرو ابرکوه، چشمه تامهر تفت نیز مشهود است در حالی که معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان معتقد است که باید انگیزه افراد برای گردشگری طبیعی را با کمترین دخالت در طبیعت، افزایش داد.
«سید مصطفی فاطمی» می‌افزاید: اقداماتی که در سال‌های گذشته با صرف هزینه‌های بسیار پیرامون برخی از جاذبه‌های طبیعی استان از جمله منطقه کوهریگ و چشمه غربالبیز در تفت و چشمه نهر مسیح در خاتم انجام شده، جلوه‌های طبیعی این آثار را تخریب کرده است.
وی با اشاره به تلاش دولت‌های قبل برای تبدیل جاذبه‌های طبیعی به پارک‌های مصنوعی ادامه می‌دهد: آثار مصنوعی از جمله پارک را می‌توان در محیط شهرها ایجاد کرد اما جاذبه‌های طبیعی که به تنهایی دارای ارزش است، نیازی به تبدیل شدن به آثار مصنوعی ندارند. این مسئول می‌گوید: چشمه‌های غربالبیز و نهر مسیح دارای جاذبه‌های طبیعی بسیار منحصر به فرد و زیبایی بود که با تبدیل شدن به پارک‌های کوهستانی، این جاذبه‌ها رفته رفته از بین رفت.
وی با تاکید بر این‌که اصراری به تسهیل دسترسی به جاذبه‌های طبیعی نداریم، ادامه می‌دهد: گردشگران باید برای گردش در طبیعت، قدری به خود زحمت بدهند.
فاطمی می‌افزاید: اگر بخواهیم برای هر یک از جاذبه‌های طبیعی استان مسیر دسترسی ایجاد کنیم، بسیاری از آنها را به نابودی خواهیم کشاند چرا که برخی افراد تنها به قصد تخریب به دامان طبیعت می‌روند و تسهیل در دسترسی، مسیر تخریب را برای آنها هموار می‌کند.
وی اضافه می‌کند: همچنین ایجاد مسیر دسترسی در شرایطی که نتوانیم خدمات مناسبی به گردشگران بدهیم، معنا ندارد؛ ما نمی‌توانیم برای هر جاذبه تاریخی نگهبان انتخاب کنیم؛ از این رو با ایجاد مسیر دسترسی تنها دخل و تصرف را به حداکثر خواهیم رساند.

تخریب طبیعت با تسهیل دسترسی
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان می‌گوید: بیش از ۵۰ جاذبه طبیعی در استان سطح‌بندی شده است که بی‌نظیرترین آنها سرو ابرکوه، قله شیرکوه و قله عقابکوه است.
وی با بیان این‌که عمده جاذبه‌های طبیعی استان در تفت و مهریز قرار دارد، می‌افزاید: تجربه ایجاد مسیر دسترسی به جاذبه‌های طبیعی استان نشان داده است که تسهیل در دسترسی به این جاذبه‌ها، تخریب‌ها آنها را تشدید کرده است.
این مسئول به تخریب‌های صورت گرفته در غارنباتی یزد اشاره می‌کند و می‌افزاید: ایجاد جاده دسترسی به غار نباتی باعث از بین رفتن قندیل‌های طبیعی این غار شد که احیای آنها میلیون‌ها سال زمان می‌برد.
وی با بیان این‌که مشابه این آثار طبیعی در استان فراوان است، می‌گوید: سنگ آب‌های ندوشن از دیگر جاذبه‌های منحصر به فرد استان است که بسیار شکننده هستند و حتی در اثر پیاده‌روی از بین خواهند رفت؛ از همین روست که اصراری به تسهیل دسترسی به این جاذبه‌ها نداریم.
فاطمی از دیگر جاذبه‌های مطرح به غار دوسر اشاره می‌کند و می‌افزاید: قطعا گردش در این غار برای بسیاری جذاب است اما به دلیل تخصصی بودن پیمایش تنها غارنوردان موفق به گردش در این غار هستند و این نوعی طبیعت‌گردی تخصصی است.
وی می‌گوید: تلاش ما آن است که افراد با هر انگیزه‌ای به طبیعت وارد نشوند؛ از این رو گردشگرانی که واقعا قصد گردش در طبیعت را دارند، حاضر هستند سختی‌های دسترسی را نیز تحمل کنند.
وی با اشاره به همراهی معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با کارشناسان و دوستداران حفاظت از محیط زیست، می‌افزاید: برای تقویت گردشگری طبیعی تلاش می‌کنیم. این مسئول از تعریف مسیرهای گردشگری طبیعی خبر می‌دهد و می‌افزاید: راهنمایان طبیعت‌گردی برگزاری تورهای طبیعت‌گردی را بر عهده دارند تا بهترین مسیر برای دسترسی به جاذبه‌ها طی و کمترین خسارت به این جاذبه‌ها وارد شود.
وی از آموزش ۳۰ راهنمای طبیعت‌گردی در استان خبر می‌دهد و می‌گوید: این راهنمایان تا ۲‌ماه دیگر برای برگزاری تورهای طبیعت‌گردی در صنعت گردشگری استان فعال خواهند شد و برگزاری تورهای طبیعت‌گردی را در مسیرهای تعیین شده دنبال می‌کنند.

مکث
لزوم حفاظت از جاذبه‌های طبیعت‌گردی استان
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با اشاره به تعدد جاذبه‌های طبیعی، بر اهمیت تقویت طبیعت‌گردی با رویکرد حفاظت از جاذبه‌های طبیعی تاکید می‌کند. «سیدمصطفی فاطمی» با بیان این‌که نمی‌توان ژئوتوپ‌های استان را برای تسهیل دسترسی گردشگران، تخریب کرد، ادامه می‌دهد: قطعا کسانی که قصد گردش در طبیعت قله شیرکوه و یا برفخانه طزرجان دارند باید زحمتی را برای دسترسی به این جاذبه‌ها، تحمل کنند. وی می‌افزاید: ایجاد دسترسی و تجهیز جاذبه‌های طبیعی به خدمات مورد نیاز گردشگران آنها را به از یک اثر طبیعی به یک جاذبه مصنوعی مانند پارک تبدیل می‌کند که از اهداف این اداره کل نیست.

بخش نظردهی بسته شده است..