مسئول یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی یزد مدعی شد:

جلوگیری از تصرف سالانه هزار هکتار اراضی ملی در یزد !

بازپس گرفتن اراضی دولتی واگذارشده همواره با مشکلاتی از جمله کمبود اعتبار مواجه است چرا که تا دولت هزینه‌های انجام شده در زمین را به متقاضی واگذار نکند، مجوز خلع ید وی را ندارد؛ از این رو نزدیک به 100 درصد اراضی که باید باز پس گرفته شود به همین دلیل در تصرف مالک باقی می‌ماند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز)  به نقل از همشهری ،هدف از واگذاری زمین به متقاضیان، استفاده از این زمین‌ها برای ایجاد واحدهای مختلف تولیدی و خدماتی است؛ اما عد‌‌ه‌ای به دلایل مختلف از جمله ناتوانی در بهره‌برداری از زمین یا رها کردن آن برای سوء‌استفاده و فروش، کاربری آن را تغییرمی‌دهند.
مدیریت امور اراضی متولی واگذاری زمین به متقاضیان و همچنین نظارت بر اجرای کاربری‌های تعیین شده برای واگذاری زمین است.
متقاضیان با اعلام طرح به مدیریت امور اراضی بعد از دریافت مجوزهای زیرساختی، مساحت مورد نیاز برای کاربری مورد نظر را تحویل می‌گیرند و مهلت مناسبی نیز به‌منظور ساخت و بهره‌برداری از زمین برای متقاضیان تعیین می‌شود. اما برخی از متقاضیان بعد از تحویل زمین، نه تنها کاربری مورد نظر را اجرا نمی‌کنند بلکه با سوزاندن فرصت، در صدد فروش زمین بر می‌آیند که این مغایر با قانون است.

دشواری پس گرفتن زمین‌ها
مدیر امور اراضی جهاد کشاورزی استان اعلام کرد: واگذاری زمین بر اساس قانون و با طی کردن مراحل مختلف انجام می‌شود اما پس گرفتن زمین‌ها به دلیل کمبود اعتبار، با دشواری مواجه می‌شود.
«سیدمحمد موسوی» ادامه داد: بر اساس قانون، دولت باید حقوق متقاضیان و هزینه اقدامات انجام‌شده از جمله حصارکشی را به متقاضیان پرداخت کند که معمولا به دلیل کمبود اعتبار برای جبران هزینه‌های انجام شده، املاک در تصرف متقاضیان باقی می‌ماند.
وی افزود: برای جلوگیری از تصرف مالکان بر طرح، حکم خلع ید مبنای قانونی تلقی می‌شود اما زمانی زمین به دولت پس داده می‌شود که هزینه‌های انجام شده پرداخت شود.
این مسئول با بیان این‌که هزینه حصارکشی برخی از زمین‌ها به چند میلیارد تومان می‌رسد، اضافه کرد: برای اجرای آرای خلع ید کمیسیون ماده۳۳ با کمبود اعتبار مواجه هستیم و حتی هزینه‌های کمیسیون هم تامین نشده است.
موسوی گفت: مبلغ ناچیزی که به کمیسیون اختصاص می‌یابد، کفاف هزینه‌های کارشناسی و دادرسی را نیز نمی‌دهد؛ امسال ۴۰ میلیون تومان به کمیسیون پرداخت شده در حالی که ۳۰ عامل نظارتی در این کمیسیون فعالیت می‌کنند.
وی این کمبود اعتبار را عامل ناتوانی دولت برای پس‌گرفتن زمین‌ها عنوان کرد و افزود: البته دولت هیچ تعهدی برای پرداخت هزینه هر اقدامی که متقاضی بعد از صدور حکم خلع ید انجام دهد، ندارد.
وی با تاکید بر این‌که هیچ زمینی بدون موافقت اصولی و تعیین مساحت مورد نیاز برای کاربری مربوطه به متقاضیان واگذار نمی‌شود، ادامه داد: به تازگی راهکار اصلاحی ماده ۳۳ تصویب شده که برای پس گرفتن زمین از متقاضیانی که به تعهداتشان عمل نکرده‌اند، از فرصت واگذاری زمین به متقاضی دیگر استفاده شود.

جذب متقاضیان جدید برای زمین‌های خلع ید شده
مدیر امور اراضی جهاد کشاورزی استان گفت: اراضی خلع ید شده برای جذب متقاضیان جدید معرفی می‌شوند تا در صورت امکان برای حفظ کاربری قبلی یا تغییر کاربری آنها مطابق با ضوابط اقدام شود.
وی از واگذاری ۱۳۴ هکتار زمین در سال جاری به متقاضیان خبر داد و افزود: امسال ۲۸ مورد واگذاری اراضی غیر کشاورزی به مساحت ۶۲ هکتار انجام شده است. همچنین ۴۴ هکتار زمین نیز برای کاربری‌های کشاورزی و ۱۰۳ مورد زمین برای طرح‌های وابسته به کشاورزی به مساحت ۲۵ هکتار واگذار شده است.
موسوی گفت: برای نظارت بر حفظ کاربری اراضی واگذار شده در گذشته نیز ۹۹۷ مورد بازرسی از ۸۸۸۸ هکتار زمین انجام شده که در ۱۰۵ مورد آن برای خلع ید اقدام شده است.
وی ادامه داد: در ۸۲ مورد نیز برای اجرای کاربری مهلت داده شده و قرارداد متقاضیان برای ۲۳ مورد کاربری به مساحت ۱۸۲ هکتار نیز فسخ شده است.
وی همچنین از فروش ۲۷۲ هکتار زمین به ۵۵ متقاضی برای اراضی که طرح آنها به طور کامل اجرا شده است، خبر داد.

جلوگیری از تصرف سالانه هزار هکتار اراضی ملی
مسئول یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی استان نیز درباره حفاظت از اراضی ملی برای جلوگیری از تصرف اراضی گفت: سالانه به طور متوسط از تصرف هزار هکتار از اراضی ملی جلوگیری می‌شود.
«مهدی توکلی» ادامه داد: سالانه برای بازپس گرفتن ۴۰۰ هکتار از اراضی ملی نیز اقدام می‌شود اما نظارت بر اجرای طرح در زمین‌های واگذار شده به عهده اداره امور اراضی جهاد کشاورزی استان است.
وی با اشاره به کاهش ۱۰ درصدی تصرف اراضی ملی در هر سال، اظهار کرد: ۵۰۰ تا ۶۰۰ مورد از قراردادهای واگذاری زمین‌های دولتی که هنوز طرحی در آنها اجرا نشده، در حال بررسی برای فسخ قرارداد است.
این مسئول افزود: مردم گزارش تصرف اراضی را به این یگان اعلام می‌کنند اما برخی روستاییان انتظار دارند که به محض اعلام تصرف اراضی، زمین از متصرف بازپس گرفته شود اما رفع تصرف اراضی به دلیل سیر مراحل قانونی، زمان‌بر است.

مکث
سرنوشت زمین‌های دولتی واگذار شده
برخی از متقاضیان اجرای طرح در زمین‌های دولتی، با دریافت زمین به تعهدات خود عمل نمی‌کنند؛ از این رو اداره امور اراضی با بررسی تعهدات، به سلب واگذاری و خلع ید متقاضی اقدام می‌کند. در مواردی متقاضیان اقداماتی مانند حصارکشی زمین را انجام داده‌اند که موجب می‌شود حکم خلع ید تا زمان پرداخت هزینه‌های انجام شده، اجرایی نشود؛ از این رو زمین‌های دولتی همچنان بلاتکلیف می‌مانند. برخی از افراد سودجو نیز بدون دریافت مجوز به تصرف اراضی دولتی اقدام می‌کنند که بازپس گرفتن زمین از آنها زمان‌بر است.

بخش نظردهی بسته شده است..