دلیل فرار دختران ایرانی از خانه

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه ۹۰ درصد از دختران به دلیل مشکلات خانوادگی از خانه فرار می‌کنند، گفت: ۱۰ درصد از این دختران نیز به خاطر دوستی و موارد عاطفی و عاشقانه از خانه فرار می‌کنند.

مسعودی‌فرید معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی در نشست خبری خود با اشاره به فعالیت معاونت امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور اظهار داشت: دفاتر توانمندسازی زنان خانواده، امور آسیب‌دیدگان اجتماعی و مرکز فوریت‌‌ها (اورژانس اجتماعی) از جمله دفاتری است که در حوزه زنان فعالیت می‌کنند.


وی تصریح کرد: هم‌اکنون ۱۸۰ هزار خانواده زن سرپرست تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار دارند و از خدمات مختلف این نهاد استفاده می‌کنند ضمن اینکه بر اساس آمار دو میلیون و ۵۰۰ هزار خانوار زن سرپرست در کشور وجود دارند.

فرید با اشاره به دلایل افزایش خانواده‌های زن سرپرست گفت: بخشی از این خانواده‌ها به دلیل فوت همسر، طلاق هستند که البته سهم طلاق در سال‌های اخیر رو به افزایش بوده است.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: سازمان‌های حمایتی (کمیته امداد و سازمان بهزیستی) هر کدام با توجه به وظایفی که دارند تلاش می‌کنند خدمات گسترده‌ای را به زنان سرپرست خانوار ارائه کنند که بخشی از این خدمات از جنس اقتصادی و بخش قابل توجهی از آن خدمات روان‌شناختی و اجتماعی محسوب می‌شوند.

فرید اضافه کرد: فعالیت های متعددی برای خانواده‌ها از جنبه اقتصادی جهت توانمندسازی آنها پیش‌بینی شده بود به طوری که در برنامه پنجم توسعه آمده که سالیانه ۱۰ درصد از جامعه هدف تحت پوشش دستگاه‌های حمایتی در چرخه حمایتی خارج شوند و طوری که سال گذشته ۱۵ هزار نفر از خانواده‌های تحت پوشش بهزیستی از چرخه حمایتی این سازمان خارج شدند.

وی به خدمات ارائه شده به خانواده‌های تحت پوشش سازمان بهزیستی اشاره کرد و گفت: علاوه بر پرداخت مستمری به زنان سرپرست خانوار خدمات دیگری در حوزه تحصیلی و فرهنگی به فرزندان این خانواده‌ها ارائه می‌شود. به طوری که هم‌اکنون ۱۷ هزار دانشجو و ۸۴ هزار دانش آموز از خدمات تحصیلی سازمان بهزیستی استفاده می‌کنند.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور به بیمه تأمین اجتماعی زنان سرپرست خانوار اشاره کرد و گفت: ۵۴ هزار زن سرپرست خانوار شهری و ۴۶ هزار زن سرپرست خانوار روستایی و عشایر از خدمات بیمه تأمین اجتماعی استفاده می‌کنند.

فرید گفت: متأسفانه در سال‌های اخیر میزان طلاق نسبت به ازدواج در کشور ما افزایش یافته است و به ازای هر صد ازدواج ۲۲.۶ درصد طلاق صورت گرفته است که البته در بسیاری از کشورها میزان طلاق از کشور ما بیشتر است.

وی در ادامه به برنامه چهارم توسعه اشاره کرد و گفت: بر اساس یکی از بندهای این برنامه قرار بود ۴۰ درصد از حداقل حقوق به زنان سرپرست خانوار پرداخت شود که متأسفانه این طرح محقق نشد و هم‌اکنون زنان سرپرست خانوار تحت پوشش دستگاه‌های حمایتی از ۵۳ تا ۱۰۰ هزار تومان به صورت ماهانه مستمری دریافت می‌کنند و این در حالی است که در کنار دریافت مستمری خدمات دیگری به این خانواده‌ها ارائه می‌شود.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: اجرای طرح‌های مختلف جهت توانمندسازی زنان سرپرست خانوار یکی از سیاست‌های سازمان بهزیستی محسوب می‌شود که به عنوان مثال می‌توان به طرح تأمین مالی خود اشاره کرد که بر اساس این طرح تعداد قابل توجهی از زنان سرپرست خانوار سازمان بهزیستی به توانمندی رسیده‌اند.

وی تصریح کرد: در طرح تأمین مالی خرد از پتانسیل و ظرفیت ان‌جی‌او ها و سازمان‌های غیردولتی و همچنین کلینیک‌های مددکاری استفاده می‌شود که بالغ بر ۳۷۰ کلینیک در این طرح مشارکت دارند.

وی در ادامه به طرح تفکیک خدمات کمیته امداد و بهزیستی اشاره کرد و گفت:‌کارگروه ویژه‌ای در کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی برای بررسی طرح اشاره شده فراهم شده است که هر یک از دستگاه‌های  حمایتی نظرات و پیشنهادات خود را برای طرح تفکیک ارائه کرده‌اند.

فرید گفت:‌ما اعتقاد داریم که بایستی مدل و فرایند مناسبی جهت توانمندسازی خانواده‌های تحت پوشش دستگاه‌های حمایتی پیش‌بینی شود و در واقع دولت می‌تواند به عنوان سیاست‌گذار این مدل‌ها را ترسیم و در نهایت ان‌جی او‌ها و نهادها این سیاست‌ها را اجرایی کنند.

فرید تأکید کرد: ما نمی‌توانیم خدمات علمی و اجتماعی را جدا کنیم چرا که در طرح تفکیک خدمات کمیته امداد و بهزیستی قاعدتا بایستی این خدمات جدا بشوند و این به صلاح خانواده‌های نیازمند نیست. ضمن اینکه طرح اشاره شده با قوانین بالادستی مغایرت دارد.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در ادامه به آسیب‌های اجتماعی اشاره کرد و گفت:‌در این زمینه سازمان بهزیستی تلاش گسترده‌ای را برای پیشگیری و کاهش آسیب‌ها انجام داده است که از آن جمله می‌توان به راه‌اندازی فوریت‌های اجتماعی (اورژانس اجتماعی)، توسعه خدمات سیار اورژانس، گسترش مراکز مداخله در بحران و پایگاه‌های خدمات اجتماعی اشاره کرد.

فرید بیان داشت: سال گذشته حدود ۶۰۰ هزار تماس با خط ۱۲۳ برقرار شده است که از این تعداد ۱۵۰ هزار تماس مرتبط بوده است.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: توسعه خدمات سیار اورژانس اجتماعی یکی دیگر از اقدامات سازمان بهزیستی محسوب می‌شود که ۳۰۰ هزار خودرو برای این امر در نظر گرفته شده است که در هر دستگاه خودرو روانشناس و مددکار مستقر هستند و سال گذشته ۱۳۰ هزار مأموریت توسط این مجموعه انجام شده است.

وی به مرکز مداخله در بحران اشاره کرد و گفت: در این مرکز خدمات تخصصی‌تری نسبت به بخش‌های دیگر ارائه می‌شود و هم‌اکنون ۱۷۰ مرکز مداخله در بحران در کشور راه‌اندازی شده است.

فرید خاطرنشان کرد: در سال ۹۲ آیین‌نامه فوریت‌های اجتماعی به تصویب هیأت دولت رسید و بر اساس همین آیین‌نامه قرار است در همه شهرهای بالای ۵۰ هزار نفر اورژانس اجتماعی راه‌اندازی شود که بررسی‌ها نشان داده است ۸۰ شهر نیاز به اورژانس اجتماعی دارند.

فرید در ادامه به وظایف اورژانس اجتماعی اشاره کرد و گفت: اورژانس در سه سطح پیش‌بینی شده است که از آن جمله می‌توان به سطح خدمات روزانه، شبانه اشاره کرد.

وی ادامه داد: بر اساس آمار ۸.۵ درصد از تماس‌های برقرار شده با اورژانس اجتماعی مربوط به کودک‌آزاری، ۷ درصد مربوط به موارد همسرآزاری بوده است.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور همچنین به پایگاه خدمات اجتماعی اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون ۱۷۰ پایگاه در مناطق حاشیه‌نشینی و آسیب‌خیز راه‌اندازی شده است که بر اساس آمار ما ۱۵۰۰ منطقه حاشیه‌نشین و آسیب‌خیز داریم که نیاز است پایگاه خدمات اجتماعی در آنها دایر شود که امیدواریم با تأمین اعتبارات این پایگاه‌ها را راه‌اندازی کنیم.

فرید تصریح کرد: ۶۰ درصد از پایگاه‌های اجتماعی دولتی و ۴۰ درصد غیردولتی هستند که در تلاش هستیم میزان پایگاه های اجتماعی وابسته به دولتی را در سال آینده کاهش دهیم.

وی در ادامه به خانه‌های امن اشاره کرد و گفت: بر اساس قوانین و مقررات، زنان در معرض خشونت در این مکان‌ها حضور پیدا می‌کنند و هم‌اکنون ۱۸ خانه امن در استان ها راه‌اندازی شده است و در واقع شهرهایی که فاقد خانه امن هستند می‌توانند از ظرفیت مراکز مداخله جهت حمایت از زنان در معرض خشونت استفاده کنند.

وی به اسکان زنان در معرض خشونت در خانه‌های امن اشاره کرد و گفت: این افراد می‌توانند دو تا سه ماه در این خانه‌ها باشند و پس از پیگیری‌های کارهای حقوقی از این خانه‌ها ترخیص خواهند شد.

فرید گفت: هدف ما در خانه‌های امن برگرداندن زنان به خانواده است که البته در این زمینه خانواده باید شرایط و صلاحیت لازم را داشته باشند.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور اظهار امیدواری کرد تا اواسط سال آینده در تمامی استان ها خانه‌های امن راه‌اندازی شود.

وی گفت: سال گذشته ۱۲۰۰ نفر از زنان در معرض خشونت در خانه‌های امن پذیرش شدند و این در حالی است که در ۷ ماه گذشته ۸۰۰ نفر از زنان در این خانه‌ها پذیرش شده‌اند.

فرید با اشاره به عدم آگاهی خانواده‌ها از فعالیت اورژانس اجتماعی گفت:‌بنا داریم در این زمینه اطلاع‌رسانی وسیعی را انجام دهیم و بر همین اساس قرار است سریال ۱۲۳ (اورژانس اجتماعی) ساخته شود.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور به میزان آسیب‌های اجتماعی در کشور اشاره کرد و گفت:‌در کلانشهرها از جمله تهران، فارس، خوزستان، اصفهان میزان آسیب‌های اجتماعی در بخش‌های مختلف از جمله طلاق، کارتن‌خوابی و اعتیاد نسبت به استان‌های دیگر بیشتر است.

وی گفت: بر اساس آمار ارائه شده از سوی شهرداری تهران ۱۵ هزار کارتن خواب در تهران وجود دارند که بخش قابل توجهی از این افراد در گرمخانه‌ها مستقر هستند.

فرید در ادامه به خانه‌های سلامت برای دختران در معرض آسیب اشاره کرد و گفت: در ۳۱ استان این خانه‌ها راه‌اندازی شده است و سال گذشته ۵۰۶ نفر از این دختران در خانه‌های اشاره شده پذیرش شده‌اند و این در حالی است که در ۷ ماه گذشته از سال ۲۶۱ نفر در خانه‌های سلامت پذیرش شده‌اند.

وی به علل فرار دختران از خانه اشاره کرد و گفت: ۹۰ درصد از این دختران به دلیل مشکلات خانوادگی و ۱۰ درصد به خاطر دوستی و موارد عاطفی و عاشقانه از خانه‌ها فرار می‌کنند.

منبع: فارس

بخش نظردهی بسته شده است..