معتادان ته خط شناسایی شوند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: باید معتادانی که دیگر به ته خط رسیده اند شناسایی شود و با استفاده از تجارب کشورهای جهان برای این افراد کارت شناسایی صادر شود.


عبدالرحمن رستمیان افزود: یکی از معضلات جدی کنونی کشور این است که بیش از ۵۰ درصد زندانیان ما به دلیل مسئله مواد مخدر در زندان هستند که این موضوع قوه قضائیه، نیروی انتظامی و زندان ها را درگیر ساخته است.

وی تصریح کرد: باید کاری کنیم که این موضوع کاهش یابد تا مشکلات بسیاری در کشور رفع شود و یکی از تجارب کشورهای جهان این بوده که چند زندان را تعطیل کرد و به جای آن از روش های جایگزین مبارزه استفاده کرد به طور مثال به معتادان ته خط کارت شناسایی ارائه شد و همزمان با اقدامات روانشناسی و درمان بر روی معتادان روزانه مواد مخدر و یا داروی درمان به آنها می دهند تا علاوه بر کنترل معتادان مانع از انتشار و آلوده شدن سایر جامعه به مواد مخدر شوند.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در این مراکز علاوه بر ارائه خدمات روانپزشکی و مشاوره، ترک اعتیاد تدریجی و درمان معتادان نیز انجام می شود، بنابراین این روش ها می تواند در کشور مورد مطالعه قرار گیرد تا جنایات ناشی از اعتیاد کاهش یابد.

وی از توجه دولت به کاهش اعتیاد در برنامه ششم توسعه و اهتمام مجلس در این زمینه خبر داد و گفت: اظهار داشت: موضوع اعتیاد و مواد مخدر باید در اولویت اصلی کشور قرار گیرد، در حال حاضر حدود ۱،۵ میلیون نفر در کشور به صورت مستقیم و تعداد زیادی با احتساب خانواده معتادان به صورت غیر مستقیم درگیر مسئله اعتیاد هستند.

رستمیان با بیان اینکه اعتیاد نیروی فعال جامعه را کاهش داده و با آسیب زایی به همراه بوده است، افزود: همچنین وجود معتادان تزریقی مسئله انتشار عفونت ها در کشور را بیشتر می کند بنابراین توجه به مسئله اعتیاد در کشور بسیار حائز اهمیت است.

وی افزود: طبق آمار، دانش آموزانی که سوء مصرف مواد مخدر داشته اند، نسبت به گذشته افزایش یافته است، همچنین طبق اطلاعات دانشگاه های کشور طی سال ۹۱ تا ۹۴ یعنی معادل سه سال شاهد افزایش سوء مصرف در میان دانشجویان بوده ایم البته باید به این نکته توجه داشت که سوء مصرف با اعتیاد متفاوت است.

این نماینده مجلس ادامه داد: دسترسی به مواد مخدر نیز باید کاهش یابد کشورهای مختلف برنامه هایی در این زمینه اجرایی کرده که استفاده از این تجارب در پیشبرد اهداف به ما کمک می کند.
رستمیان تصریح کرد: رویکرد اجتماعی، ایجاد اشتغال، ارائه برنامه های مناسب جهت پرکردن اوقات فراغت افراد به وی‍ژه جوانان و نوجوانان و رفع استرس اجتماعی در کاهش گرایش مصرف مواد مخدر بسیار موثر است و باید شرایط آن در کشور فراهم شود. امنیت و سلامت با اعتیاد به مخاطره افتاده و عوارض زیادی را در کشور به همراه دارد بنابراین توجه بیشتر به این حوزه اهمیت زیادی دارد. همچنین افزایش توان فرهنگی و شخصیتی افراد که بیشتر شود می توان در مقابل محکم تر ایستاد.

وی با تاکید بر لزوم توجه ساختاری و کشوری به موضوع پیشگیری از اعتیاد و مبارزه با مواد مخدر خاطر نشان کرد: در برنامه ششم نیز قرار است توجه هایی به این موضوع شود که بر همین اساس سالانه با اجرای برنامه ها ۵ درصد و طی شش سال ۲۵ درصد اعتیاد کاهش یابد و درصدد هستیم این موضوع را در قانون قرار دهیم و مجلس در جهت تحقق این مسئله اهتمام داشته و از نظرات دوستان در ستاد مبارزه با مواد مخدر بهره مند می شود.

منبع: ایرنا

بخش نظردهی بسته شده است..