رتبه سوم بافق در حوزه وقف استان یزد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) رئیس اداره اوقاف وامور خیریه بافق گفت: وقف ریشه در فرهنگ و تاریخ این شهرستان دارد و بافق در زمینه موقوفات در رتبه سوم استان یزد قرار گرفته است.

حجت الاسلام محمد علی کارگران افزود: در مجموع بیش از ۸۰ درصد پرونده های وقفی موجود از زمانهای گذشته است و بالای ۱۰۰ سال ریشه تاریخی دارد که با نیت روضه خوانی، تعزیه خانه ها وطبخ اش امام حسین(ع) وقف و به ثبت رسیده است.

رئیس اوقاف بافق، پیرامون فلسفه وقف خاطرنشان کرد : وقف از دیدگاه همه انبیاء الهی اهمیت ویژه داشته و یکی از برنامه های اقتصادی مکتب اسلام بشمار می آید.
وی با بیان اینکه وقف امری خدا پسندانه است یاد آور شد: این اقدام یک کار ماندگاری است که شخص واقف در زمان حیات خود انجام می دهد که بعد از وفات خود بتواند باقی الصالحاتی را برای خویش به جا بگذارد.
کارگران وقف را چشمه ای همیشه جاری و ماندگار خواند و گفت: انسانهای نیکوکار با وقف ملک خود و تبدیل آن به مدرسه و بیمارستان و غیره ،کارهای اثر گذاری از خود به یادگار گذاشتند که تا انتهای تاریخ، مردم دعاگوی آنها خواهند بود و اجر دنیوی و اخروی در دفتر اعمالشان ثبت وضبط خواهد شد.
وی ، ترویج فرهنگ اسلامی در باب آموزش و پرورش و بهداشت ودرمان را از وقف های اجتماعی اثر گذار دانست و افزود : بهترین وقف، وقفی است که با خلوص نیت و برای خدا باشد و واقف آنرا برای همه زمانها نیت کرده باشد نه اینکه در یک مقطع زمانی خاص تاریخ انقضا داشته باشد .
رئیس اوقاف بافق گفت: این وقفیات درباب موضوعات روضه خوانی،تعزیه خانه ها و طبخ اش امام حسین( ع ) می باشد که هر سال مطابق نیت واقف انجام می شود.
کارگران علت تغییر وقف های مربوط به عزاداری امام حسین ( ع ) را در طول زمان یاد آور شد و بیان کرد: در مقطع زمانی مختلف موقوفات فرق می کنند مثلا در زمان رضاخان چون نمی توانستند روضه خوانی برپا کنند بیشترین وقفها برای طبخ آش امام حسین ( ع ) بوده است.
این مسوول ادامه داد: در یک مقطع تاریخی حتی جلوی طبخ آش امام حسین ( ع ) را هم می گرفتند که واقفین می آمدند برای تبلیغ فرهنگ عاشورا وقف هایی را انجام می داند که اسناد آنها در اداره اوقاف موجود است.
وی با اشاره به اینکه بیشتر موقوفات زمینهای مزروعی و کشاورزی بوده است خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه قنواتی بر اثر حفر بی رویه چاه بعداز انقلاب اسلامی خشک شد و هیچ کس در راستای تامین آب کشاورزی زمین های موقوفه بطور جدی پیگیری نکرده بنا بر این املاک وقفی به طور کامل احیا نشده است.
رئیس اوقاف بافق، با بیان اینکه بهترین وقف برای سیدالشهدا موقوفاتی است که متولی داشته باشند افزود: در اینگونه موارد متولی به طور جدی به موقوفه رسیدگی کرده و آن را احیا می کند.
وی، وقف سالجاری بافق را یاد آور شد و گفت: جدیدترین و بهترین وقف سال ۹۴ در این شهرستان زمین واگذاری برای ساخت شبکه بهداشت و درمان است.
کارگران به عشق و علاقه مردم بافق به اهل بیت (ع) و وقف امو عام المنفعه اشاره و خاطر نشان کرد: درسال جاری تعدادی وقف جدید انجام شده است و هم اینک اوقاف بافق رتبه سوم استان یزد را در این خصوص کسب کرده است.
منبع: ایرنا

بخش نظردهی بسته شده است..