احیای انصاف در بین کسبه یزدی

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز)اتاق اصناف استان در ۷ ماهه امسال ۷۰ هزار بازرسی از واحدهای صنفی شهرهای مختلف استان به عمل آورده که نتیجه آن تشکیل ۳۷۰۰ پرونده تخلف به ارزش ۳ میلیارد ریال است. رسیدگی به تخلفات اصناف از جمله گران فروشی و کم‌فروشی همواره از مطالبات شهروندان یزدی به ویژه در فصول خاص سال از جمله آغاز سال تحصیلی، آغاز ماه رمضان و نوروز است.
بسیاری از شهروندان عقیده دارند که رکود حاکم بر بازار و کاهش قدرت خرید مردم تخلفات کسبه را برای کسب سود بیشتر، افزایش داده و هم مردم را نسبت به کشف تخلف کسبه، هوشیارتر کرده است.

احیای انصاف در بین کسبه یزدی
یکی از شهروندان یزدی می‌گوید: بازار بیشتر اصناف استان این روزها در رکود است و آنها مشتری زیادی ندارند، اما مردم از هر چه بگذرند، از تهیه مواد غذایی نمی‌گذرند.
«یوسف اقبال» ادامه می‌دهد: برخی از فروشندگان مواد غذایی به ویژه جوان‌ترها این روزها رعایت انصاف را که از مشخصات کسبه یزدی بوده است، فراموش کرده‌اند و مردم باید در زمان خرید، بسیار هوشیارانه عمل کنند.
وی با اشاره به تفاوت قیمت فاحش برخی از مواد غذایی از یک مغازه به مغازه دیگر شهر و از یک منطقه به منطقه دیگر، این تفاوت را ناشی از منصف بودن و یا منصف نبودن مغازه‌دار می‌داند. این شهروند می‌گوید: اعتقاد قدیمی‌ها به رزاق بودن خداوند، محکم‌تر بود، اما این روزها شاهد بروز تخلفات گسترده شامل گران‌فروشی و کم فروشی از سوی کسبه هستیم. وی بر ضرورت احیای سنت حسنه رعایت انصاف در میان کسبه تاکید می‌کند و می‌افزاید: متولیان نظارت باید با دید بازتر و با ابزار قدرتمندتری با متخلفان برخورد کنند تا این شیوه کسب و کار از بازار استان رخت بربندد.
یکی از بانوان یزدی هم با گلایه از گرانفروشی و کم‌فروشی مغازه‌های میوه‌فروشی، خواستار نظارت بر فعالیت این واحدها و برخوردهای بازدارنده با میوه‌فروشان گرانفروش می‌شود. «میترا زارع» می‌افزاید: مردم ناچار به تامین مواد غذایی مورد نیاز خانواده، حتی در صورت گران شدن این اقلام هستند، اما انصاف نیست که این نیاز موجب وارد شدن فشار اقتصادی به‌هرنحوی به مردم شود. وی ادامه می‌دهد: ضرورت نظارت بر بازار عرضه مواد غذایی اهمیت بیشتری نسبت به سایر صنوف دارد، چرا که همه اقشار باید از این صنف خرید کنند و از این رو هرگونه اجحافی همه اقشار جامعه را در بر می‌گیرد. این شهروند از اجرایی شدن طرح صدور فاکتور در مغازه‌های میوه‌فروشی اظهار بی‌اطلاعی می‌کند و می‌افزاید: میوه‌فروشان مدعی هستند که میوه‌ها نمی‌توانند قیمت یکسانی داشته باشند و از این رو صدور فاکتور و قیمت گذاری برای این مواد غذایی معنایی ندارد.

اهمیت کنترل بازار در مناسبت‌های خاص
یکی دیگر از بانوان یزدی هم با گلایه از عملکرد نامناسب واحدهای عرضه کیف و کفش در شروع سال تحصیلی، ادامه می‌دهد: کیفیت اجناس عرضه شده اصلا با قیمت آنها همخوانی نداشت.
«صبا سالاری» ادامه می‌دهد: برخی از کیف و کفش‌های خریداری شده در آغاز سال تحصیلی، حتی یک ماه هم دوام نیاورد و مشخص بود که یا از اجناس مانده در انبارها دوخته شده یا از اقلام چینی بی‌کیفیت بوده‌اند. وی می‌افزاید: مردم در فصول خاص سال، انتظار نظارت دقیق و بیشتری را از سوی بازرسان دارند. یکی دیگر از شهروندان هم به تخلفات واحدهای لبنی به ویژه واحدهای مدعی عرضه محصولات ارگانیک و محلی اشاره می‌کند و می‌افزاید: برخی از مواد لبنی تهیه شده از این واحدها فاقد کیفیت مناسب برای مصرف است. «مجید احسان‌فرد» می‌گوید: واحدهای عرضه مواد لبنی محله، هزینه‌های گزافی را با ادعای تولید مواد ارگانیک از مشتریان می‌گیرند.

تشکیل ۳۷۰۰ پرونده تخلف از اصناف استان
مسئول نظارت و بازرسی اتاق اصناف مرکز استان اعلام می‌کند: در ۷ ماهه نخست امسال ۷۰ هزار بازرسی از اصناف تمام شهرستان‌های استان انجام که به تشکیل ۳۷۰۰ پرونده تخلف منجر شده است.
«حمید دره‌شیری» ارزش ریالی این تخلفات را ۳ میلیارد ریال اعلام می‌کند و می‌افزاید: در این بازه زمانی به ۲۴۰۰ گزارش مردمی نیز رسیدگی شده که نتیجه آن شناسایی ۷۶۸ متخلف بوده است.
وی تعداد گشت‌های بازرسی اصناف استان در ۷ ماهه امسال را ۲۱۳ مورد اعلام می‌کند و می‌گوید: به‌طور قطع تعداد بازرسان برای نظارت بر همه واحدهای صنفی استان کافی نیست، اما همین تعداد بازرس از تلاش برای شناسایی متخلفان، دریغ نمی‌کنند.
این مسئول بیشترین تعداد بازرسی‌های استان را در شهرستان یزد اعلام می‌کند و می‌افزاید: در این مدت نزدیک به ۸ هزار بازرسی از واحدهای عرضه مواد لبنی به عمل آمده است. وی ادامه می‌دهد: نتیجه این بازرسی‌ها تشکیل ۷۵۹ پرونده تخلف به ارزش ۱۰۰ میلیون ریال و معرفی متخلفان به تعزیرات حکومتی بوده است.
دره‌شیری همچنین از صنوف دیگر مورد توجه واحد بازرسی اتاق اصناف مرکز استان، واحدهای عرضه کیف و کفش به ویژه به مناسبت بازگشایی مدارس عنوان و اضافه می‌کند: در ۷ ماهه امسال ۵ هزار بازرسی از واحدهای عرضه کیف و کفش انجام شده که نتیجه آن تشکیل ۵۵۰ پرونده تخلف به ارزش ۶۸ میلیون ریال بوده است.
مسئول نظارت و بازرسی اتاق اصناف مرکز استان می‌افزاید: از دیگر صنوف مورد توجه واحد بازرسی و نظارت، واحدهای عرضه میوه با اجرای طرح نظارت بازار میوه بود. وی ادامه می‌دهد: در ۷ ماهه امسال نزدیک به ۴۷۰۰ مورد بازرسی از فعالان این صنف به عمل آمده که نتیجه آن تشکیل ۴۰۰پرونده به ارزش ریالی ۴۵ میلیون ریال بوده است.
وی از انجام ۳ هزار مورد بازرسی از صنف تره‌بار استان خبر می‌دهد و می‌افزاید: در این صنف نیز ۲۵۴ پرونده تخلف به ارزش ۲۶ میلیون ریال تشکیل شده و متخلفان به اداره کل تعزیرات حکومتی معرفی شده‌اند.

اجرای ۶ طرح نظارتی ویژه در سال جاری
مسئول بازرسی و نظارت اتاق اصناف مرکز استان از اجرای ۶ طرح نظارتی در مناسب‌های مختلف سال خبر می‌دهد. «حمید دره‌شیری» این طرح‌ها را اجرای طرح نظارتی بازار نوروز، اجرای طرح نظارتی ویژه بازگشایی مدارس، اجرای طرح نظارتی پایش بازار ماه مبارک رمضان، اجرای طرح نظارتی عرضه میوه و اجرای طرح نظارتی واحدهای عرضه پوشاک عنوان می‌کند.

همشهری

بخش نظردهی بسته شده است..