نارضایتی نمایشگاه‌داران یزد از تسهیلات خرید خودرو

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) طرح پرداخت تسهیلات ۲۵ میلیون خرید خودرو نارضایتی بسیاری از نمایشگاه‌داران خودرو را به همراه داشت، چرا که عقیده دارند این طرح هم قیمت و هم خرید و فروش خودروهای دست دوم را کاهش داده است.
کاهش نقدینگی باعث رکود در صنف نمایشگاه‌های خودرو استان شده است، به طوری که تعداد معاملات بنگاه‌ها از ۵ – ۶ معامله در روز به یک معامله در طول ۲ روز کاهش یافته است.
بنگاه‌داران امیدوار بودند که با ادامه حمایت مردم از کمپین نخریدن خودرو صفر، اقبال عمومی از خودروهای دست دوم افزایش یابد اما تعامل دولت و خودروسازان داخلی، همه این پیش‌بینی‌ها را به هم ریخت و به محض اجرای طرح پرداخت تسهیلات ۲۵ میلیون تومانی، حداکثر توان خود را برای تامین وجه مورد نیاز برای پیش‌ثبت نام به کار بستند تا این تسهیلات را از دست ندهند.

سوق یافتن تقاضاهای خرید به سمت خودروهای صفر
یکی از نمایشگاه‌‌داران اتومبیل استان با انتقاد از حمایت دولت از خودروسازان داخلی با فراهم کردن فرصت مناسب عرضه محصولات با شرایط بانکی، ادامه داد: اجرای این طرح منجر به کاهش قیمت معامله خودروهای دست دوم شد.
«علی دهقان» افزود: بازار نمایشگاه‌داران استان مدت‌هاست که در رکود به سر می‌برند و معاملات آنها روز به روز کاهش می‌یابد و با اجرای این طرح و سوق یافتن تقاضاهای خودرو به سمت خودروهای پیش فروش، قطعا رکود در صنف نمایشگاه‌های استان تشدید خواهد شد. وی گفت: اگر این حمایت دولتی اعمال نمی‌شد، خودروسازان داخلی موظف می‌شدند که کیفیت خودروها را ارتقا دهند و قیمت آن را نیز تعدیل کنند اما این اتفاق نیفتاد.
یکی دیگر از نمایشگاه‌داران یزدی نیز عقیده دارد که اگر متقاضیان حساب و کتاب درستی می‌کردند قطعا خرید خودروهای دست دوم را به خودروهای صفر با این شرایط بازپرداخت ترجیح می‌دادند.
«رضا امیری» ادامه داد: اگر مردم صبور بودند، قطعا بازار خودروی کشور روزهای خوبی داشت اما نبود نقدینگی برای خرید خودرو از یک طرف و نیاز به خودرو برای زندگی از سوی دیگر، باعث شده که مردم در مقابل استفاده از این تسهیلات به اصطلاح کم‌بهره کوتاه نیابند.
وی با بیان این‌که بسیاری از افرادی که قصد خرید خودرو دست‌دوم یا تعویض خودرو خود را داشتند گفت: با اجرای این طرح، این افراد از خرید و تعویض خودرو خود منصرف شدند و به این ترتیب بازار نمایشگاه‌های اتومبیل همچنان راکد ماند.

بروز مشکل در بازپرداخت تسهیلات
مسئول اتحادیه صنف نمایشگاه‌های اتومبیل یزد با اشاره به این‌که طرح پرداخت تسهیلات برای خرید خودرو را اصلا قبول ندارد، ادامه داد: قطعا مردم در بازپرداخت این تسهیلات با مشکل مواجه خواهند شد. «حسن ضیایی» افزود: مردم با شنیدن تسهیلات با بهره ۱۶‌درصد و مدت زمان طولانی بازپرداخت برای ثبت نام شتاب‌زده عمل کردند، در حالی که در درازمدت به اشتباه خود پی می‌برند و قادر به بازپرداخت اقساط تسهیلات نخواهند بود.
وی مهم‌ترین دستاورد اجرای این طرح در صنعت خودرو کشور را فروش محصولات به فروش نرفته خودروسازان ایرانی بیان کرد و گفت: مردم می‌توانستند که خودروسازان را متقاعد کنند که خودروهای ایرانی را به همان کیفیت و قیمتی که در خارج از کشور عرضه می‌شود در داخل نیز عرضه کنند. ضیایی اضافه کرد: متاسفانه پرداخت تسهیلات در شرایطی که مردم حتی با همان پیش‌پرداخت ۴‌میلیون تومان می‌توانستند صاحب خودرو شوند، بسیاری از متقاضیان خرید خودرو را به دام انداخت. وی از کاهش ۷ – ۸ درصدی قیمت خودروهای دست دوم با اجرای طرح پرداخت تسهیلات برای خرید خودرو صفر خبر داد و افزود: رکود نمایشگاه‌های اتومبیل استان با اجرای این طرح تشدید شده است.

کاهش ۶۰ درصدی معاملات خودرو در سال جاری
مسئول اتحادیه صنف نمایشگاه‌های اتومبیل استان با بیان این‌که بیش از ۲۲۰ نمایشگاه اتومبیل در شهر یزد فعال است، گفت: متاسفانه رکود حاکم بر بازار بسیاری از فعالان این صنف را نگران کرده است. «حسن ضیایی» گفت: خرید و فروش خودرو در استان در سال جاری نسبت به سال قبل حدود ۶۰ درصد و قیمت خودروهای ایرانی و خارجی نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل به ترتیب ۸ درصد و ۱۵ درصد کاهش یافته است.

همشهری

بخش نظردهی بسته شده است..