جایگزینی صنایع کم‌آبخواه در کریدور صنعتی یزد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) استان صنعتی یزد با بیش از ۳۵۰۰‌واحد صنعتی، با چالش‌های جدی زیست‌محیطی به ویژه در کریدور صنعتی دشت یزد– اردکان روبه‌رو است.
قرار گرفتن این صنایع در مسیر باد غالب به استان و مواجهه استان با پدیده ریزگردها، باعث انتشار آلودگی صنایع از طریق باد و ریزگردها در هوای شهرهای مختلف استان می‌شود. مسئولان استان با اعمال محدودیت برای استقرار صنایع آلاینده در این دشت و تلاش برای تقویت صنایع‌های تک و کم آبخواه در تلاش هستند که از بار آلودگی دشت یزد- اردکان بکاهند.
برای بررسی آخرین وضعیت کریدور صنعتی استان و تمهیدات اداره کل حفاظت محیط زیست با «محمدرضا کوچک‌زاده» معاون پایش و نظارت اداره کل محیط زیست استان به گفت‌وگو نشستیم.

  • وضعیت آلایندگی کریدور صنعتی استان در دشت یزد- اردکان را تشریح کنید.

شرایط اقلیمی استان و نیز وزش توفان‌های شنی از مناطق بیابانی استان‌ اصفهان به سمت استان کرمان، تشدید آلودگی هوا را به همراه داشته است. ظرفیت طبیعی آلودگی هوا به دلیل اقلیم خشک و شکننده و آلودگی صنایع استان در کنار محل استقرار آنها باعث تشدید آلودگی هوای استان به ویژه در دشت یزد- اردکان شده است. از این رو برای کاهش تاثیرات منفی ناشی از انتشار آلاینده‌ها در استان به ویژه در محور یزد- عقدا که سهم بیشتری از استقرار صنایع را دارد، استراتژی‌های آمایشی خاصی در چند سال اخیر از سوی اداره کل حفاظت محیط زیست استان دنبال شده است.

  • مهم‌ترین دلیل آلودگی‌های شهر یزد  چیست؟

مهم‌ترین دلیل آلودگی هوای شهرهای دشت یزد – اردکان علاوه بر شرایط آب و هوایی و جغرافیایی منطقه، فقر پوشش گیاهی، کمبود فضای سبز، استفاده صنایع از سوخت‌های فسیلی و قرار گرفتن در کریدور شمال به جنوب و شرق به غرب کشور است.

  • برای کاهش این معضل زیست محیطی چه راهکارهایی مورد نظر است؟

برای کاهش تاثیرات منفی ناشی از انتشار آلاینده‌ها در استان به ویژه محور مهریز – عقدا که سهم بیشتری از استقرار صنایع آلاینده دارد، استراتژی‌های آمایشی خاصی در چند سال اخیر دنبال شده است. اولین برنامه این اداره کل، اعمال محدودیت واگذاری مجوز استقرار صنایع آلاینده در این محور به کارگروه‌های استانی با مساعدت و تایید کارگروه‌های مربوطه از قبیل کارگروه‌های امور زیربنایی، شهرسازی و آمایش و محیط زیست است. از این رو مقرر شد که این کارگروه‌ها برای پذیرش و جانمایی صنایع های‌تک و کم‌ آبخواه در محور مذکور اقدام کنند.

  • آیا تنها صنایع در طرح‌های زیست‌محیطی اداره کل محیط زیست استان مد نظر قرار می‌گیرند؟

خیر؛ برای کنترل‌های زیست‌محیطی پهنه‌های دامداری و مرغداری نیز بر اساس اصول آمایش سرزمین در استان تعیین شد تا از پراکندگی و تخریب منابع پایه و طبیعی برای استقرار این واحدها جلوگیری شود. برای تعیین پهنه‌های صنعتی نیز استقرار صنایع سنگین و آلاینده به صورت مشابه در دست پیگیری است. با توجه به این‌که میزان قابل توجهی از منابع آبی استان در فرایند تولید محصولات زراعی و باغی به صورت غیرمکانیزه مصرف می‌شود، لازم است که برای طرح‌های توسعه‌ای برای مکانیزه کردن کشاورزی برای کاهش مصرف آن در استان اجرا شود.

  • آیا از روند آلودگی صنایع بازدید هم می‌شود؟

کارشناسان حوزه نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان ضمن بازدید مستمر از صنایع برای رفع آلودگی آنها نسبت به صدور اخطارهای زیست محیطی مبنی بر نصب و یا بهبود عملکرد سیستم‌های کنترل آلایندگی اقدام کرده است. در صورت انجام نشدن اقدامات مثبت از سوی کارفرمایان صنعتی، صنایع متخلف مشمول پرداخت عوارض آلایندگی می‌شوند و در نهایت نسبت به تعطیل شدن واحدهای آلاینده اقدام می‌شود.

  • آیا راهکارهای جدیدی را نیز برای کاهش آلایندگی و رفع مشکلات زیست‌محیطی صنایع استان مد نظر قرار داده‌اید؟

پیشنهاد محدودیت واگذاری صنایع آلاینده در محور مهریز – عقدا به کارگروه‌های استانی و تایید کارگروه‌های مربوطه از قبیل کارگروه امور زیربنایی و شهرسازی، کارگروه آمایش محیط زیست و حرکت برای پذیرش و جانمایی صنایع های‌تک و کم‌آبخواه از مهم‌ترین راهکارهایی است که در حال حاضر برای بهبود وضعیت زیست‌محیطی استان دنبال می‌کنیم.

همشهری

بخش نظردهی بسته شده است..