برگزاری جلسات کمیته راهبردی ذخیره‌سازی میوه:

ذخیره‌سازی ۱۲۰۰ تن میوه برای شب عیددر یزد/ ضرورت ذخیره‌سازی ارقام مرغوب

کمیته راهبردی توزیع میوه نوروز سال آینده در استان تشکیل شده تا شرایط را برای ذخیره‌سازی 1200 تن سیب و پرتقال شب عید فراهم کنند اما میوه‌فروشان یزدی معتقد هستند که توزیع نامناسب میوه‌های ذخیره‌سازی شده، چالش اصلی فروش این میوه‌ها در بازار استان است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) سال گذشته ۸۴۲ تن پرتقال در استان ذخیره‌سازی و عرضه شد اما عرضه نادرست باعث شد که میوه‌ها با بدترین کیفیت به دست مصرف کننده برسد.
عرضه پرتقال‌های شمال در اندازه‌های بزرگ و با کیفیتی نامرغوب در حد پوسیدگی باعث شد که بخش قابل توجهی از این پرتقال‌ها از مراکز عرضه راهی سطل زباله شود.
میوه‌فروشان یزدی بر یک نظرند که عرضه نامناسب میوه‌های ذخیره‌سازی شده باعث از بین رفتن کیفیت میوه‌ها و همچنین توزیع بدون توجه به نیاز در بازار مصرف شد.
آنها عقیده دارند؛ ذخیره‌سازی بدون توجه به سیستم مناسب توزیع باعث می‌شود که این اقدام بی‌نتیجه بماند چرا که بخش قابل توجهی از سیب‌های ذخیره‌سازی شده در ایام نوروز سال گذشته، به دلیل توزیع نامناسب در انبارها باقی ماند.
میوه‌فروشان اعتقاد دارند که سیستم توزیع باید به دست اهالی این کار از جمله اتحادیه طواف و میدان‌دار سپرده شود تا با شناخت بازار و فرصت مناسب عرضه، میوه‌ها راهی بازار شود، در غیر این صورت، ذخیره‌سازی معنایی نخواهد داشت.

برگزاری جلسات کمیته راهبردی ذخیره‌سازی میوه
مدیر کل تعاون روستایی استان از تشکیل ۲ جلسه کمیته راهبردی ذخیره‌سازی میوه شب عید برای خرید و ذخیره سازی ۱۲۰۰تن پرتقال و سیب خبر داد.
«علی جهازی» گفت: انواع سیب مورد نظر در این کمیته مورد بررسی قرار گرفته و قرارداد خرید ارقام مرغوب و مورد انتخاب کمیته نیز به زودی منعقد می‌شود تا نسبت به ذخیره‌سازی ۲۰۰‌تن سیب برای رفع نیاز بازار استان در شب عید اقدام شود.
وی با اشاره به پیش‌بینی خرید هزار تن پرتقال برای پوشش نیاز بازار شب عید استان ادامه داد: تلاش می‌کنیم که ارقام پرتقال مرغوب و با کیفیت را برای عرضه در بازار میوه شب عید انتخاب و خریداری کنیم.
این مسئول درباره علت کیفیت نامطلوب میوه‌های شب عید سال گذشته نیز گفت: کیفیت نامناسب پرتقال‌های شمال در سال گذشته به دلیل سرمازدگی بود که خوشبختانه وضعیت تولید امسال به مراتب بهتر از سال گذشته است.
جهازی بیان کرد: سال گذشته پرتقال‌ها روی درخت‌ها مانده و بزرگ شده بود.
به گفته وی تنها ۲۵۰ تن از ۸۴۲ تن پرتقالی که شب عید سال گذشته در بازار توزیع شد، از ارقام شمال بود.
وی ادامه داد: بخش قابل توجهی از پرتقال مورد نیاز بازار استان از ارقام والنسیا بود که از جیرفت تامین و ذخیره‌سازی شده بود که اندازه و کیفیت مناسبی داشتند.
مدیر کل تعاون روستایی استان گفت: کیفیت مرغوب پرتقال والنسیا موجب شد که حجم پرتقال توزیع شده در بازار شب عید از ۷۰۰ تن پیش‌بینی شده به ۸۴۲ تن افزایش یابد. وی درباره ارقام پرتقال مورد نظر برای ذخیره‌سازی در سال جاری نیز گفت: امسال نیز ارقام تامسون شمال و والنسیا جیرفت برای پوشش نیاز استان خریداری خواهد شد.
جهازی با تاکید بر این‌که ذائقه مردم استان به پرتقال والنسیا بیشتر از انواع تامسون شمال است، گفت: امسال بخش بیشتری از پرتقال ذخیره‌سازی شده از ارقام والنسیا خواهد بود. وی درباره موفق نبودن توزیع سیب در بازار عید سال گذشته نیز گفت: بازار سیب استان سال گذشته اشباع بود و از این رو سیب‌های ذخیره‌سازی شده به ‌صورت کامل به بازار عرضه نشد.
این مسئول درباره پیش‌بینی بازار شب عید امسال نیز اظهار کرد: امسال تولید میوه با کیفیت بهتری همراه است اما نمی‌توان بازار مصرف شب عید را پیش‌بینی کرد.
جهازی ادامه داد: تلاش می‌کنیم که با ذخیره سازی مناسب میوه، بازار شب عید را به نحو مطلوبی پوشش دهیم تا به محض نیاز، میوه‌های ذخیره‌سازی شده وارد بازار عرضه شوند.
مدیر کل تعاون روستایی استان درباره گلایه میوه‌فروشان از روند توزیع میوه‌های ذخیره‌سازی شده نیز گفت: این اداره کل، متولی عرضه میوه در مراکزی است که اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان معرفی می‌کند. وی اظهار امیدواری کرد که ذخیره‌سازی و توزیع میوه شب عید امسال با موفقیت بیشتری انجام شود تا رضایت شهروندان را به همراه داشته باشد.
وی با بیان این‌که ضروری است که برای تامین و توزیع مناسب میوه در ایام عید برنامه  ریزی  های مدونی صورت گیرد، ادامه داد: کسب رضایت شهروندان، حمایت از تولیدکنندگان بخش کشاورزی و کوتاه کردن دست واسطه‌ها باید از اولویت‌های این برنامه‌ریزی باشد.

ضرورت ذخیره‌سازی ارقام مرغوب
مسئول اتحادیه صنف طواف و میدان‌دار یزد بر ضرورت خریداری و ذخیره‌سازی ارقام مرغوب میوه برای تامین نیاز بازار شب عید تاکید کرد. «اکبر دهقان» افزود: مردم انتظار دارند میوه‌ای که برای مصرف ایام نوروز عرضه می‌شود، قابلیت نگهداری داشته باشد اما متاسفانه سال گذشته پرتقال‌های ذخیره‌سازی شده این کیفیت را نداشت. وی بر اهمیت انتخاب زمان مناسب خرید میوه برای ذخیره‌سازی تاکید کرد و افزود: زمانی که فرصت مناسبی برای خرید وجود دارد، می‌توان ارقام بهتر و مرغوب‌تری را خریداری کرد. دهقان گفت: میزان میوه پیش بینی شده برای ذخیره‌سازی مناسب است اما باید توزیع مناسب نیز با جدیت از سوی متولیان ذخیره‌سازی دنبال شود.

همشهری

بخش نظردهی بسته شده است..