نقش کتاب در توسعه فرهنگ

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) در عصر حاضر که روزگار دانش ، تعقل ، فرهنگ و فناوری است، کتاب از بهترین وسایل ایجاد ارتباط و تفهیم و تفاهم به شمار می رود. به دیگر سخن حتی در روزگار رادیو، تلویزیون، ماهواره، رایانه و اینترنت، هنوز هم کلام مکتوب یعنی کتاب، وسیله بسیار خوب و ارزشمندی برای انتقال دانش‌ها، گسترش بینش‌ها، القای مفاهیم و ارزش‌ها و توسعه فکری و فرهنگی جوامع به شمار می رود.

 
درواقع، جامعه‌ای که می خواهد آزاد و آگاه زندگی کند، حتما باید به پدیده کتاب با چشم دیگری بنگرد. در چنین جامعه‌ای، هرگاه وفاقی مبتنی بر رشد و پیشرفت بخواهد شکل بگیرد، می باید کتاب به عنوان یک عنصر اصلی و تأثیرگذار در آن مطرح باشد و والاترین جایگاه را در همه نهادهای فردی و اجتماعی از آن خود کند. به گونه ای که هیچ کس، در هیچ جا، هیچ عذری برای کتاب نخواندن نداشته باشد. زیرا کتاب یکی از راه‌های کسب دانایی، توانایی و موفقیت است و آدمی را در فهم و درک درست کمک می‌کند.
 
میزگردها و جلسات متعددی برگزار شده و می‌شود تا کتابخوانی در کشور رواج پیدا کند و قطعاً اولین شرط آن ارزان کردن کتاب است. باید راهکارهایی به ویژه در حوزه فرهنگ نشر ارائه و در این حوزه نگاه فرهنگی و درازمدت حاکم شود. گاهی به دلیل برخوردهای سلیقه ای و مسائل جاری، سیاستی موثر که باید در فرهنگ نشر داشته باشیم، نداریم.
 
در حال حاضر شمارگان کتاب در کشورهای اسلامی پایین تر از کشورهای غربی است که باید این مساله در حوزه نشر پیگیری شود. ایران ناشران بین المللی دارد که آثار متنوعی در حوزه عربی و لاتین منتشر می کنند و این امر می تواند عاملی برای تعامل باشد. 
 
باید نگاه به حوزه فرهنگ صرفا فرهنگی و درازمدت باشد و از این مسیر، کتاب، نقش کلیدی در توسعه فرهنگ دارد.
 
مسئولان باید زمینه را برای فعالیت فرهنگ دوستان آماده کنند؛ باید مشکلات را از پیش پای نشر و از جمله نشر کتاب بردارند تا کتابخوانی به جزیی از زندگی مردم تبدیل شود و هزینه کتاب به سبد کالای مردم بازگردد.
 
در پایان این نوشتار ضمن تبریک هفته کتاب باید تاکید کنم که باید تلاش بیشتری در حرمت اهل قلم صورت بگیرد  که این قلم مورد احترام خالق و آفریننده جهان است که به این قلم او قسم یاد کرده است.
منابع استفاده شده:
روز نو

بخش نظردهی بسته شده است..