استان یزد دارای ۱۱۳ باب کتابخانه

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) مدیر کل کتابخانه های استان یزد در جمع اصحاب رسانه با اشاره به فعالیت های کتاب و کتابخوانی در یزد گفت: استان یزد دارای ۱۱۳ باب کتابخانه است.

رقیه دوست فاطمی ها، مدیر کل کتابخانه های استان یزدگفت: هفته کتاب و کتابخوانی فرصتی مناسب برای توجه بیشتر به امر کتاب و کتابخوانی است.

وی افزود: بازدید از کتابخانه ها، نشست کتابخوان در تفت و بافق و دیگر شهرستان ها، نشست تخصصی کودک و نوجوان از جمله برنامه های ما در این مرکز است که در این راستا نیز برخی از برنامه ها از جمله نمایش نامه خوانی در کتابخانه های شهر برای اولین بار در استان یزد برگزار شد.

مدیر کل کتابخانه های استان یزد خاطرنشان کرد: جلسه انجمن خیرین کتابخانه ساز برای اولین بار در بافق، تجلیل از ایثارگران نهاد، برگزاری آزمون استخدامی نهاد کتابخانه های عمومی، نشست آزاد اندیشی خواهران عضو کتابخانه های عمومی شهرستان یزد، دیدار با امام جمعه یزد، راه اندازی کتابخانه نابینایان از جمله برنامه های دیگر ما است.

دوست فاطمی ها تصریح کرد: ما در مجموع ۱۱۳ باب کتابخانه داریم که به ازای هر ۹ هزار و۶۰۰  نفر یک کتابخانه داریم و  بیش از ۲ میلیون کتاب در این کتابخانه ها وجود دارد.

وی ادامه داد: ما از لحاظ زیر بنا نیز ۶۴ هزار و ۳۸۳ متر مربع فضا داریم که به ازای هر ۱۰۰ نفر ۶ متر مربع فضای کتابخانه ای است و در این راستا نیزحدود هشت درصد مردم استان یزد عضو کتابخانه های یزد هستند.

مدیر کل کتابخانه های استان یزد تصریح کرد: ما در هفته کتاب و کتابخوانی برنامه هایی از جمله دیدار با خانواده شهدا، نقد کتاب شازده حمام، برگزاری نشست کتابخوانی، تقدیر از فعالان برتر کتابخوان در سطح کشور، نشست کتابخوان ویژه مدیران ارشد استان، بازدید یک صد دانش آموز از یکصد کتابخوانه استان یزد داریم.

دوست فاطمی ها با اشاره به در دست نبودن سرانه مطالعه بیان کرد: سرانه مطالعه چندین سال است که به دلیل وجود راه های مختلف مطالعه اعلام نمی شود که برای ما نیز مبهم است.

وی ادامه داد: بیش از ۳۰ کتابخانه استان یزد خیر ساز است  و جز رتبه های برتر در کشور هستیم و خوشبختانه کتابخانه های خوبی را نیز ساخته ایم.

مدیر کل کتابخانه های استان یزد بیان کرد: ما دو پروژه کتابخانه داریم که بازسازی کتابخانه و ایثار نجف آباد به صورت هیات امنایی از جمله طرح های ما است.

دوست فاطمی ها خاطرنشان کرد: ما ۹۶ کتابخانه نهادی و ۱۷ کتابخانه مشارکتی در سطح استان داریم.

وی افزود: ما در نهاد کتابخانه های استان مشکلات خاصی داریم که مشکلات مالی از جمله آنها است و کمتر خرید کتاب انجام می شود ولی از طرفی ما تمرکز با کشور داریم و در این راستا نیز پیشنهاد و خرید کتاب آذریزدی و ارسال به کل کشور داشتیم که این امری مهم بود.

دوست فاطمیها تصریح کرد: ما در تلاشیم تا سرمایه گذاری بیشتری در زمینه کتاب و کتابخوانی داشته باشیم و در زمینه کتابخانه های بومی نیز تلاش می کنیم و در این راستا از مسئولین امر و متخصصان نیز کمک می گیریم .

مدیر کل کتابخانه های استان یزد تصریح کرد: مهمترین دغدغه ما، دغدغه مالی است که برای استانداردسازی کتابخانه ها برنامه داریم اما با توجه به کمبود بودجه این امکان برای ما فراهم نیست.

دوست فاطمی ها بیان کرد: مشکل نیروی خدماتی از جمله مشکلات است که با وجود ۱۱۳ کتابخانه ما تنها ۱۰ نیروی خدماتی داریم و برخی از کتابخانه های ما فقط با یک نفر نیرو فعالیت دارد و در این راستا نیز حجم بسیاری از کتابدارهای ما را نیز خانم ها تشکیل می دهند که این نیز مشکلات مرخصی و کمبود نیرو را برای ما بوجود آورده است.

وی ادامه داد: تجهیز کتابخانه ها، فعالیت خیرین باهم از جمله راهکارهای ما است تا بتوانیم پروژه های خیرین را ساماندهی کنیم.

شبستان

بخش نظردهی بسته شده است..