علف های هرز از بدنه بافت تاریخی میبد زدوده شد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) فاز نخست مبارزه با عوامل فرسودگی زیستی طی سه مرحله در بخش هایی از حصار، دروازه جنوبی و محلات شهر تاریخی میبد توسط پایگاه پژوهشی میراث فرهنگی و گردشگری میبد به پایان رسید. 

مسئول پایگاه پژوهشی شهر تاریخی میبد در این خصوص گفت: گیاهان و علف‌های هرز از عوامل بیولوژیک آسیب ‌رسان به بناها و بافت های تاریخی هستند که به علت رشد سریع و عدم کنترل مناسب، می‌توانند آسیب‌های متعددی از جمله ایجاد شکاف و ترک به وسیله ریشه ‌های عمیق، ایجاد مزاحمت و تولید عوامل آلرژیک، بدمنظر کردن، ایجاد پناهگاه برای حشرات مضر، خزندگان کوچک و سایر موجودات را سبب شوند.

ساشا ریاحی مقدم عنوان کرد: این گونه گیاهان علف‌ های هرز اغلب در معابر و گذرهای بافت های تاریخی و در سقف، دیوارها و کف بناهای قدیمی رشد می‌کنند، نظیر علف هرز کهورک، گون، خارشتر و غیره که عموماً در اغلب موارد جوانه گیاه از شکافی داخل سنگفرش‌ها، روی دیواری خشت و گلی و یا در قسمتی از سقف خارج می‌شود، این گیاه کوچک خیلی سریع رشد کرده و ریشههای قوی آن که طول آنها گاهی به ده متر می‌رسد برای جست و جوی آب پیش می‌روند و سر راه، هر چیزی را تخریب می‌کنند.

این مقام مسئول تصریح کرد: بسیاری از محلات تاریخی و ابنیه ارزشمند بافت کهن میبد از وجود این عوامل آسیب رسان دچار فرسودگی و خرابی شده اند که براین اساس با همکاری بخش مبارزه با عوامل فرسودگی زیستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد طی سه مرحله بخش هایی از حصار و برج و باروی شارستان، دروازه غربی (کثنوا)، محیط پیرامون مسجد جامع کهن میبد و محله باغشاهی واقع در بخش مرکزی میبد از تیرماه تا مهر ماه سال جاری به طور مستمر توسط سم "گلای فوزیت ۴۱ درصد" مقابله و علف کشی صورت گرفت. این ماده سمی از طریق ساقه و برگ گیاهان جذب شده و ماده موثر آن به ریشه نفوذ و آن را نابود می کند.

وی خاطرنشان ساخت: با توجه به گستردگی و رشد بی رویه این عامل آسیب رسان و مخرب در سطح بافت ارزشمند شهر تاریخی میبد، مقابله و کنترل آن نیازمند همکاری و مشارکت تمامی نهادها و ادارات مرتبط با موضوع مدیریت شهری است.

ریاحی مقدم در پایان یادآور شد: این عوامل فرسودگی به طور مداوم و خاموش در میان مدت، بسیاری از آثار میراث معماری و شهری میبد را دچار فرسودگی بسیار کرده و مبارزه با آن را می توان یک اقدام حفاظت پیشگیرانه دانست.

 

بخش نظردهی بسته شده است..