داروهای بیماران صعب العلاج رایگان شد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از رایگان شدن برخی داروهای بیماران صعب العلاج به پیشنهاد شورایعالی بیمه و تصویب هیئت دولت خبر داد.


این تصمیم در جلسه اخیر هیئت دولت گرفته شد و قرار شد تعدادی از داروها را تحت پوشش بیمه ای ببریم که بیشتر برای بیماریهای صعب العلاج و خاص است.

وی افزود: در برخی از این بیماریها صددرصد هزینه داروها را خودمان پرداخت می کنیم و حتی فرانشیز برخی از آنها را هم رایگان می کنیم. برخی داروهای بیماریهای صعب العلاج و خاص هم اساسا تحت پوشش بیمه نبودند که آنها را هم تحت پوشش قرار دادیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: به هیچ عنوان سازمانهای بیمه گر خدمات بسته های دارویی را کاهش نداده اند و اصلا اجازه این کار را ندارند.

وی درباره داروی بیماران هموفیلی که پیش از این مسئولان وزارت بهداشت اعلام کرده بودند تامین اجتماعی در اقدامی غیرقانونی حمایت خود را برداشته است، توضیح داد: موضوع از این قرار بود که سازمانهای بیمه گر باید یکسان رفتار کنند. بیمه ها صددرصد هزینه داروی ایرانی را که بیماران هموفیلی می خواهند، پرداخت می کنند.

ربیعی افزود: افرادی که مایلند یا پزشکشان تشخیص می دهد داروی خارجی استفاده کنند، معادل صد در صد قیمت داروی ایرانی را پرداخت می کنیم بنابراین هیچ دارویی را از حمایت بیمه ای خارج نکرده ایم.

ربیعی گفت: بر اساس مصوبه شورایعالی بیمه که در جلسه اخیر هیات وزیران ارائه شد، تعداد جدیدی دارو آوردیم که بیشتر برای بیماران صعب العلاج و خاص بود و در آنجا هدف گیری و پوشش بیمه ای آنها را افزایش دادیم.

وی افزود: نظام بیمه ای، نظام خریدار خدمت سلامت است و ما مدافع خریداریم و با توجه به منابعی که داریم باید مراقبت کنیم تا این منابع را به شکلی تعمیم بدهیم که افراد بیشتری که در معرض هستند بتوانند از آن بهره مند شوند.

ربیعی گفت: ما به تعادل منابع و مصارف معتقدیم و این را بر اساس معادله ای طراحی کرده ایم و جلو می بریم و روز به روز هم آن را گسترش می دهیم تا بتوانیم این طرح را با موفقیت ادامه دهیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: مردم اطمینان پیدا کنند قولی که رئیس جمهور داده است در مورد اینکه بیمه ها کماکان مردم را در مقابل بیماریها بیمه خواهند کرد، پابرجاست و ادامه خواهد یافت اما این روند جهت گیری و هدف گذاری شده است که بتواند با منابع همسانی پیدا کند.

ربیعی در خصوص بدهی بیمه ها به وزارت بهداشت گفت: عدد آن ماه به ماه درحال تغییر است و الان با هزار میلیارد تومانی که تزریق می کنیم چند ماه به جلو خواهیم رفت.

وی افزود: دولت با این میزان فروش نفت و منابعی که دارد و پولهایی که به هدفمندی یارانه ها باید بدهد، به لحاظ تامین منابع مالی دچار سختی می شود.

وی افزود: دوره هایی بود که بیمه ها دو سال بدهکار بودند و دفترچه ها هیچ ارزشی نداشت، این دوره ها را ما امروز نداریم یا دوره ای بود که دولت به خصوص در بخش بیمه سلامت منابع مالی محدود داشت. هم اکنون با تدابیری که می کنیم و آمدن بانک به عنوان واسطه شاید بتوانیم حتی به هنگام، مطالبات بیمارستانها را پرداخت کنیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره دیگر مصوبات جلسه هیات دولت افزود: بخشی از مصوبات مربوط به بیمارستانهای غیردولتی عمومی و دولتی که زیر نظر وزارت بهداشت نیستند ، بود.

دولت به ماماها اجازه نسخه نویسی داد

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از تصمیم مهم دولت درباره افزایش اختیارهای ماماها به منظور تسهیل در زایمان طبیعی و ارتقای شغلی جامعه ماما در کشور خبر داد.

علی ربیعی درباره تصمیم های هیئت دولت که راجع به مصوبات شورایعالی بیمه بود گفت: مدت‌ها بود که ماماها خدمات خیلی خوبی عرضه می کردند و فعالیتشان تحت پوشش بیمه نبود؛ یعنی وقتی کارشان را انجام می دادند باید زن باردار را به یک متخصص زنان و زایمان ارجاع می دادند و آنجا نسخه نویسی می شد اما الان برای هر ماه در دوران بارداری، به ماما اجازه دادیم برای زن باردار یک نسخه بنویسد، همچنین اجازه نوشتن نسخه سونوگرافی را نیز دارد.

ربیعی اولین حسن این تصمیم دولت را تسهیل در امر زایمان طبیعی عنوان کرد و گفت: وقتی زن باردار تحت نظر یک ماما قرار می گیرد به طور طبیعی به سمت زایمان طبیعی سوق پیدا می کند.

ارتقای شغلی ماماها از دیگر اهداف دولت است

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ارتقای شغلی ماماها را از دیگر اهداف تصمیم اخیر دولت برشمرد و گفت: کسانی که مامایی خوانده بودند از نظر شغلی تقریبا ناامید شده بودند که شغلشان تنزل پیدا می کند اما با این تصمیم انگیزه پیدا خواهند کرد و این موضوع به بخش اشتغال در جامعه نیز کمک می کند چرا که ماماها حضور بیشتری خواهند داشت.

ربیعی افزود: در خیلی از شهرهای کوچک و حتی روستاهای بزرگ ماماها حضور دارند اما پزشکان متخصص حضور ندارند بنابراین تصمیم اخیر دولت دسترسی به خدمات سلامت را هم بیشتر می کند.

ربیعی تصمیم دیگر هیئت دولت را بر اساس نظر شورای عالی بیمه، در خصوص پزشکی ورزشی عنوان کرد و گفت: پزشکی ورزشی آن نیست که فقط در حوزه ورزشکاران باشد، در حقیقت این نوع پزشکی، درمان به شیوه ورزش است.

وی افزود: تعداد محدودی فارغ التحصیل پزشکی ورزشی داریم که در صورت نیاز فرد ورزشکار به رادیولوژی، ارجاع می دادند اما در حال حاضر و با تصمیم دولت، خودشان می توانند فعالیت های اولیه را انجام دهند.

ربیعی گفت: هنگامی که ورزشکاران دچار آسیب می شوند در یک روندی تحت کنترل پزشک ورزشی هستند و برای معاینات برتر به یک پزشک دیگر مراجعه می کردند، در حال حاضر هم این فرایند می تواند محفوظ بماند و هم اینکه می توانیم با ورزش جلوی برخی نارسایی ها را بگیریم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصمیم دیگر دولت را درباره درمان معتادان عنوان کرد و افزود: قبلا در شورایعالی بیمه تعرفه های این درمان را تعریف کرده بودیم اما امسال تجدیدنظر کردیم که بیشتر جهت گیری ما اصطلاحا به سمت تراپی کامینیتی یعنی درمان‌های مبتنی بر جامعه هست.

ربیعی با بیان اینکه بر اساس این تصمیم، تعرفه مراکز ترک اعتیاد و درمان معتادان تعریف شد، گفت: تجربه مطالعاتی خود من نشان می دهد معتادانی که توانسته اند شفا پیدا کنند به روش اجتماعی درمان شده اند.

وی درمان به روش اجتماعی را بسیار مهم برشمرد و افزود: در صورت طرد نشدن از طرف خانواده و گروه های اجتماعی، درمان این افراد در مراکز درمانی به سرانجام خواهد رسید.

منبع: مهر

بخش نظردهی بسته شده است..