ورود ۲ موج هوای ناپایدار به استان یزد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) استان در روزهای پایانی هفته جاری و شروع هفته آینده، شاهد ورودی ۲‌موج ناپایدار خواهد بود که پیامد آن بارش‌های پراکنده از جمله برف در ارتفاعات است.

این روزها تغییر شرایط جوی در کشور با بارش‌ باران، شهروندان یزدی را برای کسب اطلاعات از پیش‌بینی‌های هواشناسی در فصل پائیز و زمستان مشتاق کرده است.
استان کویری یزد اگرچه از بارش‌هایی که همزمان با تغییر فصل بسیاری از شهرهای کشور را درگیر کرده است، چندان برخورد نبوده، اما مردم امیدوار هستند که بر اساس پیش‌بینی‌های جوی در پاییز و زمستان، بارش‌ها رفته رفته افزایش یابد.
سهم استان از رویدادهای مهم جوی تا پایان دومین ماه از فصل پاییز، بارش مناسب باران در بخش‌های جنوبی استان شامل ۵۰ میلی‌متر بارش در طول ۲۴ ساعت بود.
یکی دیگر از پدیده‌های جوی قابل توجه استان نیز سفیدپوش شدن مناطق سردسیری و کوهستانی در نیمه آبان‌ماه بود اما در مجموع بارش قابل توجهی در شهرهای استان اتفاق نیفتاده است.
برخی از مسئولان استان در تلاش برای مدیریت بحران‌های احتمالی به ویژه مقابله با سیل هستند.

پیش‌بینی فصلی هوا و دمای استان
مسئول پیش‌بینی اداره کل هواشناسی استان در پیش‌بینی‌های کوتاه مدت جوی استان از ورود ۲‌موج ناپایدار به استان در اواخر هفته جاری و اوایل هفته آینده خبر می‌دهد.
«سیدعباس میرحسینی» می‌افزاید: موج اول از امروز چهارشنبه و فردا پنجشنبه وارد استان می‌شود که پیامد آن افزایش ابر، ورزش بادهای نسبتا شدید و احتمالا بارش‌های پراکنده است.
وی می‌گوید: در اثر ورود این موج در استان، بارش‌های پراکنده در شهرهای استان اتفاق نخواهد افتاد.
این مسئول همچنین از ورود موج ناپایدار دیگر در روزهای شنبه و یکشنبه هفته آینده خبرمی‌دهد و می‌افزاید: پیامد این موج هم افزایش ابر، کاهش دما و بارش‌های پراکنده است.
وی با بیان این‌که بارش‌های این موج ناپایدار در ارتفاعات به شکل برف خواهد بود، ادامه می‌دهد: در صورت تحقق این پیش‌بینی، دومین برف پاییزی استان را می‌پوشاند.
میرحسینی مهم‌ترین رویدادهای جوی استان در پاییز امسال را بارش ۵۰ میلی‌متر باران در طول ۲۴‌ساعت در مناطق جنوبی استان و همچنین بارش برف در مناطق سردسیر و کوهستانی بیان می‌کند.
مسئول پیش‌بینی اداره کل هواشناسی استان با تاکید بر این‌که پیش‌بینی‌های بلندمدت به صورت فصلی انجام می‌شود، می‌افزاید: استان‌ها در این پیش‌بینی‌ها دخالت ندارد.
وی توضیح می‌دهد: پیش‌بینی‌های فصلی از سوی مرکز اقلیم‌شناسی سازمان هواشناسی کشور در مشهد، استحصال شده و خروجی آن به استان‌ها ارسال می‌شود.
میرحسینی درباره پیش‌بینی‌های فصلی استان نیز می‌گوید: پیش‌بینی‌های مرکز اقلیم شناسی سازمان هواشناسی، نرمال بودن متوسط دما و بارش ماه‌های ابان، آذر و دی‌ماه نسبت به میانگین ۵۰ سال اخیر است.
وی ادامه می‌دهد: پیش‌بینی میانگین دمای هوای استان در ماه‌های آذر، دی و بهمن نیز ۰/۵تا ۱/۵‌درجه بالاتر از میانگین پنجاه ساله دما در سال‌های گذشته است.
مسئول پیش‌بینی اداره کل هواشناسی استان همچنین پیش‌بینی متوسط بارندگی ماه‌های آذر، دی و بهمن را برابر با میانگین بارش پنجاه ساله استان بیان می‌کند.
وی ادامه می‌دهد: متوسط دمای هوای استان در ماه‌های دی، بهمن و اسفند نیز۰/۵تا ۱/۵‌درجه بالاتر از نرمال دمای ۵۰ سال اخیر استان در این ماه‌ها پیش‌بینی شده است.
میرحسینی می‌گوید: اما بارش در این ماه‌ها برابر با نرمال یعنی متوسط بارندگی ماه‌های دی، بهمن و اسفند در ۵۰ سال اخیر  ارزیابی شده است.

شیوه‌های پیش‌بینی هوای استان
اما مدیر کل هواشناسی استان معتقد است که پیش بینی برخی از پدیده‌های جوی از جمله سیل، بارش برف و تگرگ و حتی بارندگی‌های شدید در بلندمدت ممکن و علمی نیست.
«لقمان عمادی» می‌افزاید: پیش‌بینی‌های آب و هوای به ۳ شیوه «حال‌بینی»، «کوتاه‌مدت» و «بلندمدت» امکان پذیر است که پیش‌بینی بارش‌های شدید و قابل توجه، تنها در کوتاه مدت امکان‌پذیر است.
وی ادامه می‌دهد: پیش‌بینی‌های حال‌بینی معمولا ساعتی است اما پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت برای ارزیابی شرایط جوی استان در بازه زمانی یک هفته‌ای امکان‌پذیر است.
این مسئول، مبنای پیش‌بینی‌های بلندمدت را نیز تغییرات فصلی اعلام می‌کند و می‌گوید: پیش‌بینی‌های ۵ فصل آینده استان‌های مختلف کشور از سوی مرکز اقلیم شناسی سازمان هواشناسی کشور در مشهد انجام و به استان‌ها اعلام شده است.
وی می‌افزاید: این پیش‌بینی بر اساس مد‌ل‌های اقلیمی و خروجی چند مدل به صورت ترکیبی است و از این رو پیش‌بینی پدیده‌های خاص و قابل توجه در این پیش‌بینی‌ها غیرعلمی است.
مدیر کل هواشناسی استان ابراز امیدواری می‌کند که شرایط آب و هوایی و دمایی استان در فصل پاییز و زمستان امسال کمتر از شرایط نرمال نباشد.

اطلاع‌رسانی پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت
مدیر کل هواشناسی استان از قابل پیش‌بینی بودن پدیده‌های خاص جوی از جمله بارش‌های قابل توجه باران، برف و تگرگ و احتمال وقوع سیل در اثر پیش‌بینی‌های کوتاه مدت خبر می‌دهد. «لقمان عمادی» می‌افزاید: این پیش‌بینی‌ها ۵ تا ۶ روز قبل از وقوع پدیده از سوی اداره کل هواشناسی در قالب اطلاعیه به شهروندان اعلام می‌شود. وی همچنین به حضور کارشناسان اداره کل هواشناسی استان در برنامه‌های صدا و سیمای مرکز استان و اعلام هشدارهای هواشناسی خبر می‌دهد.
همشهری

بخش نظردهی بسته شده است..