هنرمندان صنایع‌دستی یزد؛ چشم‌انتظار بیمه‌

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز)

پوشش بیمه‌ای، حداقل انتظار هر فردی است و هنرمندان صنایع‌دستی نیز انتظاری بیش از این از مسئولان ندارند، اما مدتی است که طرح بیمه فعالان صنایع‌دستی متوقف شده و نه تنها افراد بیمه نشده، بلکه بیمه‌شدگان نیز پیش‌بینی خوبی از سرانجام بیمه‌ هنرمندان ندارند.
بیمه هنرمندان صنایع‌دستی در دولت قبل با جدیت دنبال شد و با تصویب آن در مجلس شورای اسلامی، منجر به بیمه تعداد قابل توجهی از هنرمندان صنایع‌دستی کشور شد.
سهم استان از این پوشش بیمه‌ای تاکنون هزارو۲۰۰‌نفر بیشتر نبوده است و البته بخش قابل‌توجهی از ظرفیت‌های بیمه‌ای هنرمندان را قالیبافان به خود اختصاص داده‌اند.
برخی از هنرمندان استان معتقدند؛ با توجه به پیشینه بافندگی در استان، بسیاری از شهروندان یزدی توانایی بافت فرش را دارند و از این رو از این فرصت مناسب برای بیمه‌شدن استفاده کردند و با برپا کردن دار قالی آن هم به صورت موقت، بیمه شدند. غافل از آنکه هنرمندان صنعتگر واقعی از این پوشش محروم ماندند.
بیمه هنرمندان صنایع‌دستی از سال گذشته متوقف شده و دولت در حال پایش قالیبافان واقعی مشمول بیمه است تا افرادی که از این فرصت سوء‌استفاده کرده‌اند، از پوشش بیمه هنرمندان حذف شوند.
اما متوقف شدن بیمه کردن هنرمندان، بسیاری از فعالان صنایع‌دستی به ویژه جوانان را از ادامه فعالیت در این رشته‌های سنتی منصرف کرده، در حالی که بیمه حداقل نیاز افراد برای ادامه کار است.

توقف بیمه صنعتگران از یکسال گذشته
معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان از بیمه شدن هزار و۲۰۰ صنعتگر یزدی در طرح بیمه هنرمندان در ۳۷ رشته صنایع‌دستی استان خبر داد.
«محمدرضا دهقان» افزود: اجرای طرح بیمه هنرمندان صنایع‌دستی کشور از سال۸۴ با همکاری سازمان تامین اجتماعی، سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان و سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای آغاز شد.
وی ادامه داد: با اجرای این طرح هزارو۲۰۰ صنعتگر صنایع‌دستی و ۱۸ هزار قالیباف استان برای استفاده از این بیمه که با پرداخت حق بیمه ۱۰ درصدی تدوین شده بود.
این مسئول افزود: اجرای این طرح از مهرماه سال گذشته یعنی تقریبا یک سال پیش متوقف شده و هنرمند دیگری در این دوره یک‌ساله بیمه نشده است.
وی گفت: بسیاری از شهروندان یزدی که مهارت بافت قالی داشتند با دریافت کارت مهارت از سازمان فنی و حرفه‌ای استان، از این پوشش بیمه‌ای برخوردار شدند به طوری که ۱۸ هزار فرصت بیمه‌ای به این افراد اختصاص یافت.
دهقان با اشاره به کمبود اعتبارات دولتی برای ادامه طرح بیمه هنرمندان صنایع‌دستی از پایش قالیبافان بیمه شده از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور برای حذف قالیبافان غیرواقعی خبر داد.
وی افزود: قرار است به ازای جمعیت قالیبافان که از پوشش بیمه هنرمندان حذف می‌شوند، فرصت برای بیمه هنرمندان صنایع‌دستی فراهم شود، اما هنوز این اتفاق نیفتاده است.
معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان درباره وضعیت بیمه‌شدگان صنایع‌دستی نیز گفت: به دلیل اختلافات مالی بین سازمان تامین اجتماعی با سازمان میراث فرهنگی، اگر صنعتگران حتی یک ماه حق بیمه را پرداخت نکنند، به سرعت بیمه آنها قطع می‌شود. وی ادامه داد: بسیاری از هنرمندان صنایع‌دستی افراد سالخورده و کم سوادی هستند که گاهی پرداخت حق بیمه را فراموش می‌کنند و این باعث شده که آنها همواره نگران سرانجام بیمه خود باشند.
دهقان با اشاره به تلاش‌های سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان برای تدوین شرایط بیمه‌ای مناسب برای هنرمندان صنایع‌دستی، افزود: قطعا ادامه پوشش بیمه‌ای به رونق یادگیری و تولید صنایع‌دستی می‌انجامد.
وی با اشاره به این‌که بیمه یکی از نیازهای احیای صنایع‌دستی است، گفت: با توجه به گرایش جامعه به ویژه گردشگران به صنایع‌دستی، لازم است که حمایت‌های لازم از صنعتگران صنایع‌دستی به عمل آید.

قطع شدن مستمری صنعتگران
معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان با اشاره به حمایت‌های حداقلی از صنعتگران صنایع‌دستی، اظهار کرد: کمبود اعتبار باعث توقف پرداخت مستمری به صنعتگران قدیمی نیز شده است.
وی افزود: ۱۰ تا ۱۵ نفر از هنرمندان قدیمی و کهنسال صنایع‌دستی استان از این پوشش حمایتی برخوردار بودند که متاسفانه از ابتدای امسال به آنها مستمری پرداخت نشده است.
این مسئول گفت: وضعیت معیشتی هنرمندان صنایع‌دستی در مجموع مناسب نیست و تنها افرادی که نیازهای روز را شناخته و به تولید صنایع‌دستی با توجه به این نیازها مشغول هستند، در این عرصه موفقند.
دهقان ادامه داد: اگرچه سازمان، فرصت حضور در نمایشگاه‌ها برای عرضه صنایع‌دستی را فراهم می‌کند، اما بسیاری از هنرمندان کارگاهی استقبال نمی‌کنند.
وی گفت: برگزاری بازارچه‌های دائمی و موقت عرضه صنایع‌دستی نیز از اقدامات دیگر سازمان برای حمایت از این هنرمندان است. اما برخی از آنها به دلیل نداشتن صرفه اقتصادی، در این بازارچه‌ها شرکت نمی‌کنند.
این مسئول ادامه داد: هنرمندانی که نسبت به برندسازی محصولات صنایع‌دستی تولید خود وارد عمل شده‌اند، در بازار عرضه نیز موفق هستند، اما تعداد آنها بسیار محدود است.

فراهم کردن فرصت عرضه مستقیم صنایع‌دستی
معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان تاکید کرد: سود صنایع‌دستی بیشتر به دست واسطه‌ها می‌رسد و از این رو تلاش کردیم که بازارهای عرضه مستقیم صنایع‌دستی را در استان فراهم کنیم. «محمدرضا دهقان» افزود: مرکزی در بافت قدیم یزد ایجاد شده تا هنرمندان صنایع‌دستی نقاط مختلف استان را به صورت مستقیم عرضه کنند.

همشهری

بخش نظردهی بسته شده است..