راهکارهای موقت و دائمی مشکل مگس ها در مهریز چیست؟

مهریز در محاصره مگس‌ها

شهروندان محله‌های مختلف شهر مهریز به ویژه اهالی شهرک شهید رجایی مدتی است که از هجوم مگس‌ها به مناطق مسکونی به ستوه آمده‌اند از این رو مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان قرار است سوخت واحدهایی را که برای مبارزه با مگس اقدام نکنند، قطع کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) مسئولان، عامل شیوع مگس را رها کردن کود گلخانه‌ها و نهال‌کاری‌ها در حاشیه مناطق مسکونی می‌دانند، اما برخوردهای صورت گرفته با متخلفان آنچنان بازدارنده نبوده است. برخی از شهروندان عقیده دارند که نظارت ضعیف بر فعالیت گلخانه‌ها و نهال‌کاری‌های مجاور مناطق مسکونی باعث بروز این مشکلات بهداشتی شده و برخی نیز مشکلات بهداشتی کشتارگاه را در آن دخیل می‌دانند.
رها کردن کودهای حیوانی به ویژه کود مرغ در محیط اطراف گلخانه‌های خیارسبز و واحدهای تولید نهال پسته همراه با شرایط مناسب دمایی، باعث افزایش تکثیر مگس در اطراف شهر مهریز و سرازیر شدن آنها به سمت منازل مسکونی شهر شده است. این مشکل در روزهای سرد سال شایع می‌شود به طوری که مردم از دست مگس‌ها به ستوه آمده و شکایات متعددی را به مرکز بهداشت این شهرستان ارائه کرده‌اند. متولیان صدور مجوز فعالیت این واحدها نیز مدعی هستند که این واحدها قبل از گسترش شهر در فاصله معینی از مناطق مسکونی قرار داشته، اما بعد با گسترش شهر، به مناطق مسکونی نزدیک شده‌اند.

بازدید شهردار از منطقه
به دنبال بروز این مشکل و ابراز نارضایتی شهروندان، شهردار مهریز به همراه مسئولان شهرستان از برخی نهالستان‌های پسته و گلخانه‌های حاشیه این شهر بازدید کردند. «محمدرضا زارعیان» با بیان این‌که مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان متولی صدور مجوز ونظارت بر عملکرد واحدهای کشاورزی از جمله گلخانه‌ها و نهالستان‌هاست، می‌افزاید: اگر بر اساس تصمیم مسئولان شهرستان، وظیفه‌ای همچون سمپاشی به شهرداری واگذار شود، وارد عمل خواهیم شد.
وی با تاکید بر این‌که ارتباط دادن بروز این مشکل به کشتارگاه مهریز کاملا بی‌اساس است  می‌گوید: کشتارگاه مهریز با شهرک مسکونی در ورودی مهریز که مشکل بسیار بیشتری در این زمینه دارد، فاصله داشته و در جهت باد غالب به شهرستان نیز قرار نگرفته است. این مسئول سردی هوا و رها کردن کودهای حیوانی در حاشیه گلخانه‌ها و نهالستان‌ها را عامل شیوع مگس در منطقه مسکونی شهر می‌داند و بر ضرورت برخورد با متخلفان از سوی متولیان جهاد کشاورزی تاکید می‌کند.

رسیدگی به شکایات مردمی
رئیس شبکه بهداشت شهرستان مهریز هم با اشاره به بررسی معضل هجوم مگس‌ها به شهر مهریز در جلسه شورای سلامت این شهرستان، می‌گوید: جهاد کشاورزی متولی صدور مجوز و نظارت برفعالیت واحدهای گلخانه‌ای است. «سیدمحمد میرجلیلی» در گفت‌و‌گو با همشهری ادامه می‌دهد: مرکز بهداشت جز بررسی شکایات مردمی، حق ورود به تخلفات گلخانه‌ها را ندارد، اما به محض دریافت این شکایت‌ها از منطقه بازدید شده است و به متخلفان اخطار داده‌ایم. وی می‌گوید: به دنبال بی‌توجهی متخلفان به اخطارهای کارشناسان بهداشت، پرونده آنها در مراجع قضایی تشکیل و برای برخی نیز حکم صادر شده است.
 این مسئول می‌افزاید: مستنداتی از تخلفات صاحبان گلخانه‌ها و نهالستان‌ها جمع‌آوری و در مراجع قضایی ارائه شده است، اما احکام صادره اصلا بازدارندگی لازم را ندارد. میرجلیلی اظهار می‌کند: شورای سلامت با طرح این موضوع وظایف مشخصی را برای همه دستگاه‌های مسئول شهرستان تعیین کرده، اما برای ساماندهی این وضعیت لازم است که مسئولان جهاد کشاورزی شهرستان نیز وارد عمل شوند.
وی ادامه می‌دهد: به دلیل رها کردن کودهای مرغی که برای تغذیه بوته‌های گلخانه‌ای و نهال‌ها استفاده می‌شود، شرایط مناسبی برای تکثیر مگس فراهم می‌شود و این مگس‌ها وارد مناطق مسکونی می‌شوند.

راهکارهای موقت و دائمی مشکل
اما مسئول شبکه بهداشت شهرستان مهریز با تایید سلب آسایش ساکنان شهرک شهید رجایی به دلیل بروز این مشکل، به همشهری می‌گوید: باید شرح وظایف بهداشتی برای این فعالان بخش کشاورزی تعریف شود. وی حل این مشکل را به ۲ روش موقت و دائمی ممکن می‌داند و می‌افزاید: سمپاشی منطقه از سوی شهرداری و سمپاشی محدوده گلخانه‌ها از سوی مالکان و با نظارت مسئولان جهاد کشاورزی شهرستان از راهکارهای موقت است.
میرجلیلی اظهار می‌کند: شهرداری همچنین باید نسبت به جمع‌آوری ایستگا‌ه‌های موقت زباله در شهرک شهید رجایی اقدام کند تا وضعیت تکثیر مگس‌، تشدید نشود. وی راهکار دائمی جلوگیری از مزاحمت مگس برای شهروندان مهریزی را حمایت از این واحدها برای انتقال به منطقه‌ای مناسب در خارج از محدوده شهر بیان می‌کند. این مسئول همچنین بر ضرورت جلوگیری از صدور مجوزهای جدید برای فعالیت گلخانه‌ها و نهالستان‌ها در محدوده شهر تاکید می‌کند و می‌افزاید: ممکن است وضعیت موجود کشتارگاه نیز بروز این مشکل را تشدید کند. وی ادامه می‌دهد: استفاده بیش از ظرفیت از کشتارگاه مهریز باعث شده که آلودگی‌های این کشتارگاه چند برابر افزایش یابد اما امیدواریم با توجه به گفته‌های مسئولان شهرستان کشتارگاه صنعتی شهر تا پایان سال به بهره‌برداری برسد.

قطع سوخت واحدهای متخلف
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مهریز مدعی است که مشکلات بهداشتی گلخانه‌ها ارتباطی به این دستگاه ندارد و باید متولیان بهداشت شهرستان این موضوع را پاسخ دهند. با این حال «کامیار رسولی» به همشهری می‌گوید: در صورتی که واحدها در مدت زمان تعیین شده برای رفع مشکلات بهداشتی خود اقدام نکنند از ابزارهای قانونی از جمله قطع کردن سوخت استفاده خواهیم کرد.

کودهای حیوانی؛ عامل تکثیر مگس
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مهریز نیز منشا اصلی هجوم مگس‌ها به مناطق مسکونی مهریز را ناشی از رها کردن کودهای حیوانی در محیط و سرد شدن هوا می‌داند و می‌افزاید: واحدهای متخلف موظف شدند که برای رعایت مواد بهداشتی به شبکه بهداشت شهرستان مراجعه کنند. «کامیار رسولی»درباره علت صدور مجوز برای فعالیت این واحدها در محدود شهر نیز به همشهری می‌گوید: احتمالا زمانی که این واحدها فعالیت خود را آغاز کرده‌اند، منع قانونی برای استقرار آنها در این نقطه شهر وجود نداشته است.

همشهری

بخش نظردهی بسته شده است..