شهرداری یزد برای گلایه شهروندان برنامه ای دارد؟

مشکلات ناهمواری آسفالت معابر در یزد/ گلایه شهروندان از نبود هماهنگی بین دستگاه‌ها

شهروندان یزدی همواره از غیرهمسطح بودن دریچه‌های فاضلاب با سطح آسفالت معابر گلایه می‌کنند؛ چرا که برای تردد خودروها و به ویژه موتوسیکلت‌ها مشکل ایجاد می‌کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) دریچه‌های فاضلاب شهر عمدتا بالاتر یا پایین‌تر از سطح آسفالت قرار دارند و باعث انحراف موتورسواران و همچنین واردشدن خسارت به خودروها می‌شوند از این رو مردم از مسئولان انتظار دارند که به ساماندهی این دریچه‌ها اقدام کنند.

یکی از شهروندان یزدی با اشاره به وضعیت نامناسب دریچه‌های فاضلاب در نقاط مختلف شهر از جمله بلوار دانشجو، خیابان کاشانی و غیره می‌گوید: این دریچه‌ها باید هم‌سطح با آسفالت اجرا شوند تا در مسیر تردد خودروها و موتوسیکلت‌ها مشکل ایجاد نکنند.
«سامان حیدری» می‌افزاید: این وضعیت باعث شده که رانندگان زمان رسیدن به دریچه‌ها، از مسیر منحرف شوند تا درگیر موانعی که در اثر نصب نامناسب این دریچه‌ها ایجاد شده است، نشوند.
وی ادامه می‌دهد: متاسفانه شهرداری و شرکت آب و فاضلاب در نصب این دریچه‌ها و ساماندهی آسفالت آن هماهنگ نیستند و زمانی که این دریچه‌ها نصب می‌شود، شهرداری خیابان را آسفالت می‌کند و دریچه را پایین‌تر از سطح آسفالت قرار می‌دهد.
این شهروند می‌افزاید: در ادامه شرکت آب و فاضلاب دریچه را تغییر داده و در سطح بالاتری از آسفالت قرار می‌دهد و این باعث می‌شود که دریچه‌ها و سطح آسفالت همواره در ارتفاع متفاوتی قرار بگیرند.یکی از راکبان موتورسوار نیز هم‌سطح نبودن دریچه‌های فاضلاب با سطح آسفالت را باعث انحراف موتورها و زمین‌خوردن موتورسواران می‌داند.«رضا اسماعیلی» می‌افزاید: این معضل باعث از دست رفتن جان برخی از راکبان موتور در معابر شهر شده است و متاسفانه اصلا به چشم مسئولان نمی‌آید. وی اظهار می‌کند: لازم است که شهرداری و شرکت آب و فاضلاب به صورت همزمان برای ساماندهی این دریچه‌ها وارد عمل شوند.این شهروند یکی از نمونه‌های بروز این مشکل را در بلوار دانشجو مطرح می‌کند و می‌افزاید: این دریچه‌ها حتی می‌توانند در هدایت آب‌های سطحی و جلوگیری از آبگرفتگی معابر در نقاطی که فاقد چاه جذبی است، کمک کنند.

انتقاد شهرداری از شرکت آب و فاضلاب
معاون فنی و عمرانی شهردار یزد می‌گوید: معضل دریچه‌های فاضلاب همواره مورد انتقاد شهرداری بود و این مشکل در بسیاری از معابر شهر مشهود است.«محمدرسول طهماسبی» از ورود بخش حقوقی شهرداری یزد برای ساماندهی دریچه‌های فاضلاب از سوی شرکت آب و فاضلاب خبر می‌دهد.وی می‌افزاید: حتی در مواردی که شهرداری به هم‌تراز کردن سطح آسفالت با دریچه‌ها اقدام می‌کند، پیمانکاران شرکت آب و فاضلاب استان دریچه‌ها را از سطح بالاتر می‌آورند.وی ادامه می‌دهد: این در حالی است که اگر دریچه‌ها هم‌سطح با آسفالت نصب شوند، در دفع آب‌های سطحی ناشی از بارندگی نیز موثر خواهند بود.طهماسبی می‌گوید: مسئولان شبکه فاضلاب شهر معتقد هستند که ورود آب‌های سطحی به شبکه فاضلاب مجاز نیست از این رو به بالا بردن سطح دریچه‌ها از سطح آسفالت خیابان اقدام می‌کنند.
این مسئول می‌افزاید: این در حالی است که ظرفیت شبکه فاضلاب شهر تکمیل نشده و ورود این آب می‌تواند به شست‌وشوی کانال نیز کمک کند.

ممانعت از ورود آ‌ب‌های سطحی به شبکه
معاون شهردار با تاکید بر این‌که حوضچه‌های کانال سایر تاسیسات شهری از جمله گاز، آب و مخابرات در گوشه‌های شهر قرار گرفته‌اند، همه دریچه‌های موجود در معابر را دریچه فاضلاب می‌داند. وی می‌گوید: ما از توجیهات مسئولان شبکه فاضلاب شهر متقاعد نشدیم چرا که ورود آب سطحی به این شبکه می‌تواند در تکمیل ظرفیت تصفیه خانه و پساب استحصالی هم مفید باشد اما همواره با آن مخالفت می‌شود.طهماسبی تاکید می‌کند: بالا بودن دریچه‌ها از سطح آسفالت خسارت قابل توجهی به خودروها وارد می‌کند و حتی منجر به انحراف موتوسیکلت‌ها می‌شود.

نصب ۳۰ هزار دریچه فاضلاب در شهر
مجری شبکه فاضلاب شهر یزد درباره علت هم‌سطح نبودن دریچه‌های فاضلاب با سطح آسفالت می‌گوید: دریچه‌ها باید یک تا ۲ سانتی‌متر بالاتر از سطح آسفالت نصب شود تا از ورود آب‌های سطحی به شبکه جلوگیری شود.«مهدی ثابتیان» می‌افزاید: بالا و پایین بودن دریچه فاضلاب در همه معابر شهر مشاهده نمی‌شود اما همواره سعی کرده‌ایم که از ورود آب‌های سطحی به شبکه جلوگیری کنیم.وی ادامه می‌دهد: باید توجه کرد که حجم شبکه جوابگوی ورود آب‌های سطحی نیست چرا که شبکه فاضلاب برای دفع آب‌های سطحی طراحی نشده است.این مسئول تاکید می‌کند: دفع آب‌های سطحی باید از سوی شهرداری و با اجرای طرح‌های مناسبی برای جمع‌آوری آب‌های سطحی انجام شود.ثابتیان می‌افزاید: پیمانکاران شرکت آب و فاضلاب مسئول مناسب سازی دریچه‌های فاضلاب شهری هستند و زمانی که دریچه‌ای بیش از حد از سطح آسفالت بالا باشد، به مناسب‌سازی آن اقدام می‌کنند.وی اظهار می‌کند: البته در مواردی که احتمال روکش آسفالت خیابان از سوی شهرداری وجود دارد، دریچه‌ها بدون تغییر باقی می‌مانند تا در اثر روکش آسفالت، در سطح مناسبی قرار گیرند در غیر این صورت نسبت به مناسب‌سازی ارتفاع آنها اقدام می‌شود تا دریچه‌ها به اصطلاح مفقود نشوند.

رسیدگی به درخواست‌های مردمی
مجری شبکه‌ فاضلاب شهر یزد می‌گوید: اگر مردم احساس می‌کنند در نقطه‌ای از شهر دریچه‌ها بالاتر از سطح آسفالت قرار گرفته و شهرداری قرار نیست آن معبر را آسفالت کند، می‌توانند خیابان مزبور را به شرکت آب و فاضلاب معرفی کنند.
وی ادامه می‌دهد: پیمانکاران بخش بهره‌برداری از شبکه فاضلاب شهر یزد متولیان مناسب سازی دریچه‌های فاضلاب هستند و به درخواست‌های مردمی رسیدگی خواهند کرد.ثابتیان با بیان این‌که بیش از ۳۰ هزار دریچه فاضلاب در شهر یزد وجود دارد، اضافه می‌کند: تقریبا در فاصله هر۵۰ متر یک دریچه فاضلاب نصب می‌شود.

مکث
معضلات ورود آب‌های سطحی به شبکه فاضلاب

مجری شبکه فاضلاب شهر یزد می‌گوید: ورود آب‌های سطحی به شبکه جمع‌آوری فاضلاب شهر با توجه به محدودیت دبی لوله‌های جمع‌آوری، امکان‌پذیر نیست. «مهدی ثابتیان» می‌افزاید: با توجه به این‌که بخشی از فاضلاب جمع‌آوری شده در شهر جامد است، ممکن است در اثر ورود آب‌های سطحی، حجم کانال پر شده و فاضلاب از دریچه‌ها بالا بزند. وی ادامه می‌دهد: همچنین افزایش ورودی فاضلاب به تصفیه خانه، باعث وارد شدن شوک به سیستم تصفیه شده و باعث بروز مشکل در تصفیه خانه فاضلاب می‌شود.

همشهری

بخش نظردهی بسته شده است..