صدور مجوز راه‌اندازی مراکز ساماندهی کارگران ساختمانی‌:

روزگار کارگران ساختمانی در یزد خوش نیست

عرق شرم در سوز سرما مهمان پیشانی کارگران فصلی است که ساعات طولانی در روزهای سرد سال در حاشیه میدان‌های شهر کز می‌کنند تا شاید کسی آنها برای کار فراخواند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) مسئولان استان بارها برای ساماندهی این کارگران و فراهم کردن فرصت کار در تمام روزهای سال در مراکز ثابت ساماندهی تلاش کردند اما ظاهرا انسجام لازم برای ایجاد این مراکز وجود ندارد.انجمن صنفی کارگران ساختمانی استان از سوی فرمانداری یزد موظف شد که الگوی مناسبی از استان‌های مجری این طرح را شناسایی کرده و برای اجرا در شهر یزد بومی‌سازی کند اما با وجود ارائه الگو، هنوز برنامه‌ای برای ایجاد ایستگاه‌های ثابت استقرار کارگران ساختمانی در استان وجود ندارد.

لزوم اجرای طرح و شناسایی ضعف‌ها
رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی استان درباره علت تاخیر در راه‌اندازی این ایستگاه‌های ثابت و جلوگیری از پراکندگی کارگران ساختمانی در نقاط مختلف شهر می‌گوید: الگوی شهرهای مجری این طرح به فرمانداری ارائه شده است.«مصطفی بورقی» می‌افزاید: زیرساخت‌های لازم برای اجرای این طرح باید با مشارکت‌ دستگاه‌های مسئول در اختیار انجمن صنفی قرار گیرد که مسئولان استان زیر بار آن نرفته‌اند. وی با اشاره به سنگ‌اندازی برخی از دستگاه‌های استان در مسیر آغاز این طرح ادامه می‌دهد: مسئولان عقیده دارند تا زمانی که همه جوانب کار برطرف نشود، طرح نباید آغاز شود.این فعال صنعت ساختمان اضافه می‌کند: قطعا اجرای طرح با مشکلاتی همراه است که در مسیر شناخته شده و برای رفع آنها اقدام می‌شود اما تا زمانی که کاری شروع نشود، معایب آن نیز شناخته نخواهد شد.رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی استان ادامه می‌دهد: در طرح پیشنهادی انجمن صنفی کارگران ساختمانی استان، کارگران اتباع بیگانه از کارگران بومی تفکیک شده‌اند اما مسئولان استان انتظار دارند که کارگران اتباع بیگانه نیز مشمول این طرح ساماندهی شوند.بورقی می‌گوید: بسیاری از اتباع بیگانه این روزها به استادکاران ساختمانی تبدیل شده‌اند و به دلیل نرخ پایینی که دریافت می‌کنند، مردم به استفاده از تخصص آنها تمایل دارند درحالی که این موضوع بر مشکلات کارگران ایرانی افزوده است و نظارت خاصی بر عملکرد کارگران افغانی وجود ندارد.وی ادامه می‌دهد: همچنین در الگوی پیشنهادی وظایف مشخصی برای دستگاه‌های مختلف از جمله شهرداری، نیروی انتظامی، سازمان تامین اجتماعی، سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای و غیره دیده شده است.این مسئول می‌گوید: ایجاد ایستگاه‌های ساماندهی اشتغال کارگران ساختمانی موثرترین راهکار برای حمایت از کارگران ساختمانی و جلوگیری از اجتماع آنها در نقاط مختلف شهر از جمله میدان‌هاست.بورقی گفت: با فعال شدن این آژانس‌ها، قطعا بهره‎برداری کافی از نیروهای بومی در صنعت ساختمان انجام خواهد شد. وی با بیان این‌که بیش از ۴۰ هزار کارگر ساختمانی، کارت مهارت دریافت کرده‎‎اند، شمار کارگران ساختمانی را بسیار بیش از این تعداد می‌داند و می‌افزاید: نیاز است که ۵ ایستگاه ساماندهی کارگران فصلی در شهر یزد ایجاد شود.رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی با اشاره به شناسایی ۱۸ نقطه برای محل تجمع کارگران ساختمانی در شهر یزد، ادامه می‌دهد: از جمله این نقاط می‌توان به میدان امام علی(ع)، منطقه صفائیه، چهارراه فضای سبز، سه راه آزادشهر، چهارراه شرکت نفت و ۵۲‌متری امامشهر اشاره کرد. وی با بیان این‌که شهرداری در طرح پیشنهادی متولی تامین فضای استقرار ایستگا‌ه‌هاست، می‌افزاید: انجمن حاضر است در صورتی که شهرداری فضای لازم را تخصیص نداد به اجاره فضایی برای استقرار ایستگاه اقدام کند. بورقی با بیان این‌که این طرح با مدیریت انجمن صنفی کارگران ساختمانی و با همکاری دستگاه‌های مسئول اجرا می‌شود، می‌گوید: مسئولان مدعی هستند که راه‌اندازی ۳ ایستگاه برای شهر یزد کافی است در حالی که این تعداد، پاسخگوی نیاز کارگران همه نقاط شهر نیست.

آغاز مراحل اجرایی طرح در آینده‌ای نزدیک
معاون برنامه‌ریزی فرماندار یزد هم با اشاره به برگزاری جلسات متعدد برای ساماندهی کارگران ساختمانی که در میدان‌های شهر تجمع می‌کنند، از پیگیری جدی برای ساخت ایستگاه‌های ثابت برای تمرکز این کارگران خبر می‌دهد.«افسانه شهابی‌پور» می‌افزاید: پیگیری‌های استان برای تحقق این مهم در آینده نزدیک به نتیجه می‌رسد و اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان یزد در حال تدوین راهکارهای اجرای این طرح است. وی با اشاره به سفر به تهران برای الگو برداری از طرح ساماندهی کارگران ساختمانی، این طرح را در شهر تهران چندان موفقیت‌آمیز نمی‌داند و می‌افزاید: قطعا به طور کامل از روش اجرا شده در شهر تهران استفاده نخواهیم کرد. این مسئول اظهار می‌کند: باید در قالب یک طرح اجرایی، ضوابطی برای مشارکت دستگاه‌های مختلف تدوین شود تا مراحل اجرای طرح با روند مطلوبی دنبال شود.

صدور مجوز راه‌اندازی مراکز ساماندهی کارگران ساختمانی‌
مدیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان یزد با بیان این‌که طرح ساماندهی کارگران فصلی یک طرح فرادستگاهی است، ادامه می‌دهد: اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان سال‌هاست که مجوز راه‌اندازی مراکز ساماندهی را برای انجمن صنفی کارگران ساختمانی و شرکت تعاونی کارگران ساختمانی صادر کرده است.«عباس امراللهی» می‌افزاید: شهرداری موظف است که فضاهای لازم را برای استقرار کارگران ساختمانی در اختیار انجمن صنفی قرار دهد و مدیریت این مراکز نیز به بخش‌خصوصی که همان انجمن صنفی کارگران ساختمانی است، سپرده می‌شود. وی اظهار می‌کند: با توجه به این‌که شهر یزد دارای ۳ منطقه شهری است، پیشنهاد شده که ۳ مرکز برای ساماندهی کارگران ساختمانی در شهر ایجاد شود.امراللهی تاکید می‌کند: در صورتی که شهرداری فضای مورد نیاز را تامین نکند، انجمن صنفی کارگران ساختمانی می‌تواند فضای لازم را اجرا کند از این رو تعداد این مراکز قابل افزایش است.

موافقت شهرداری با اجرای طرح ساماندهی
معاون خدمات شهری شهرداری یزد نیز درباره مشارکت شهرداری برای اجرای طرح ساماندهی کارگران ساختمانی می‌گوید: اجرای این طرح اقتضائاتی دارد که باید قبل از اجرا، تامین شود. «جعفر امین‌مقدم» اضافه می‌کند: بیمه، تضمین اشتغال، داوری اختلافات کارگران، حل مشکل آسیب دیدن کارگران در حین کار و تعیین نرخ دستمزد اقتضائات دیگری است که باید قبل از اجرا به تعیین تکلیف آن اقدام کرد. وی با تاکید بر این‌که نمی‌شود حل این مسائل را به بعد از اجرای طرح موکول کرد، ادامه می‌دهد: شهرداری در صورتی که چارچوب قانونی اجرای طرح تدوین شود، برای همکاری آماده است. این مسئول می‌گوید: شهرداری نه‌تنها مخالف اجرای طرح ساماندهی نیست بلکه اجرای آن را لازم می‌داند، اما باید مقدمات کامل برای اجرای طرح فراهم شود.

همشهری

بخش نظردهی بسته شده است..