آرایش به ۱۰ ساله‌ها رسید

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) این واقعیت که زنان ایرانی بسیار بیشتر از حد میانگین لوازم آرایش مصرف می‌کنند دیگر حرف تازه ای نیست؛ رتبه دوم ایران در خاورمیانه در زمینه مصرف لوازم آرایشی و رتبه هفتم کشورمان در این زمینه در سطح جهانی خود روشن‌کننده وضعیتی است که در آن قرار داریم. بررسی‌های تازه اما نشان می‌دهد علاوه بر اینکه ایرانیان همچنان در مصرف لوازم آرایشی حائز رتبه‌های برتر هستند سن مصرف این لوازم حتی تا ۱۰ سالگی نیز پایین آمده است. 

 
بر اساس آمارها، ایرانی‌ها یکی از پرمصرف‌ترین شهروندان در استفاده از محصولات و مواد آرایشی در منطقه هستند. هر چند رتبه ایران سالانه در این رده‌بندی متفاوت است، اما پرسش استفاده زیاد از مواد آرایشی در ایران باز باقی می‌ماند. در زمینه استفاده از لوازم آرایشی و انجام عمل‌های زیبایی گروهی معتقدند، آرایش کردن امری تاریخی است و از دیرباز در بین زنان نیز وجود داشته است و نوعی هنجار اجتماعی است که در دوره‌های تاریخی مختلف فقط شکل آن تغییر می‌کند و ماهیت آن امری غیرعادی و ناهنجار نیست. گروهی دیگر اما با اشاره به افراط‌هایی که در آرایش چهره رخ می‌دهد، این مساله را نوعی ناهنجاری اجتماعی و فردی می‌دانند که به ویژه در سال‌های اخیر تحت تاثیر فرهنگ و رسانه‌های غربی و پدیده مدرنیته، آسیب‌های جدی فردی و اجتماعی به وجود آورده است. 
 
 آرایش برای تایید شدن
 
روز گذشته در میزگردی که درباره استفاده از لوازم آرایشی برگزار شد، یک روانشناس گفت: انسان از لحاظ روانی به طور خاص و عام احتیاج فراوانی به تایید شدن و دیده شدن دارد و به همین دلیل با انواع روش‌ها سعی می‌کند این دیده شدن را از محیط اطراف کسب کند. انواع لباس‌ها، لوازم خانه، اتومبیل، پرده و غیره در همین راستا تهیه و تولید می‌شود. افشین طباطبایی افزود:  آرایش کردن طوری است که وقتی زن و دختر جلو آیینه آراستگی و آرایش و در تنهایی خود به آیینه نگاه می‌کند احساس خوشایند و مطلوبی به او دست می‌دهد؛ اول خودش خود را تائید می‌کند که این جنبه مثبتی در کارکردگرایی فرد دارد. 
 
 سن آرایش دختران به زیر ۱۵ سال رسید
 
در ادامه یک جامعه شناس در این میزگرد گفت: استفاده از لوازم آرایشی در بین زنان از قدیم و در طول تاریخ همواره وجود داشته است و موضوع جدیدی نیست ولی مشکل آن است که متغیرهای جدید اجتماعی این مساله را برجسته کرده است. عالیه شکربیگی، افزود: یکی از عوامل برجسته شدن این مساله، پایین آمدن سن آرایش است به طوری که سن استفاده از لوازم آرایش در کشور ایران به زیر ۱۵ سال رسیده است. او افزود: جوان بودن جمعیت کشور، مهاجرت از روستا به شهر و تغییر چرخه تولید کشور، بر نوع رفتار افراد تاثیر گذاشته و افزایش بیشتر لوازم آرایشی نیز از جمله این تغییرات رفتاری است. شکربیگی افزود: سوال من این است که چرا باید عادت جامعه این باشد که به جای افزایش آگاهی فقط به مساله زیبایی ظاهری توجه کنیم. او گفت: مساله این است که آرایش در جایی انجام می‌شود که نباید باشد، مثلا در بین دختران ۱۰ ساله و این افراطی است که باید آسیب‌شناسی شود. 
 
 آرایش در حاشیه شهرها غلیظ‌تر است
 
روانشناس دیگری در این میز گرد با بیان اینکه آرایش دیگر مختص کلان‌شهرها نیست، ادامه داد: آرایش در شهرهای کوچک و حاشیه شهرها نیز وارد شده طوری که آرایش در حاشیه شهرها غلیظ‌تر از مرکز شهر است؛ اوایل فقط اقشار خاص از لوازم آرایش استفاده می‌کردند در حالی که امروز تمام اقشار جامعه به نوعی درگیر آن هستند. به گزارش ایرنا، حجت‌پناه عنوان کرد: این موضوع که زنان به دلیل خواسته و نیاز مرد آرایش می‌کنند یا اینکه دختران برای یافتن همسر آرایش می‌کنند باید مورد بررسی قرار گیرد. 
 
 تقاضای بالای بوتاکس و گسترش بازار تقلب!
 
با توجه به عوارض داروهای غیر استاندارد از قبیل آسیب به پمپ اشکی، افتادگی پلک و صورت، دوبینی، نابینایی و در نهایت مرگ، کلیه پزشکانی که در این زمینه فعالیت می‌کنند می‌بایست، برای جوانسازی صورت به ویژه نواحی اطراف چشم، حتما داروهایی را به کار گیرند که مورد تاییدیه سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) است. همچنین به دلیل اهمیت مقوله آموزش در این حوزه، قرار است، کارگاه‌هایی در زمینه روش‌های مختلف جوانسازی صورت با حضور متخصصان داخلی و خارجی همزمان با بیست و پنجمین کنگره سالانه چشم پزشکی ایران برگزار شود. دبیر علمی گروه جراحان پلاستیک و ترمیمی چشم در بیست و پنجمین کنگره سالانه انجمن چشم پزشکی ایران گفت: تقاضای بالای بوتاکس و فیلرها (مواد پرکننده) در صورت و به ویژه ناحیه اطراف چشم در ایران، متاسفانه به بازار تقلب این داروها در کشور دامن زده است. به گزارش آرمان، محسن بهمنی کشکولی در آستانه برپایی «بیست و پنجمین کنگره سالانه انجمن چشم پزشکی ایران» که ۲۳ تا ۲۶ آذر ماه امسال در مرکز همایش‌های رازی تهران برگزار می‌شود، افزود: از آنجایی که داروهای فوق که مورد تاییدیه سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) است با قیمت بالاتری در بازار عرضه می‌شود و از سوی دیگر تقاضای بالا نسبت به این روش‌های جوانسازی صورت، پایین بودن سطح توان اقتصادی برخی متقاضیان و رقابت میان پزشکانی که این اعمال را انجام می‌دهند، موجب شده تا برخی پزشکان به سمت استفاده از مواد ارزان قیمت بروند که علاوه بر اینکه از تاییدیه FDA برخوردار نیست، احتمال بروز عوارضی را برای متقاضیان افزایش می‌دهد. بهمنی کشکولی یادآور شد: پزشکانی که تزریق‌های مربوط به بوتاکس و فیلر را انجام می‌دهند، ضروری است به استاندارد بودن مواد توجه کرده با توجه به اینکه هر سال سازمان غذا و داروی آمریکا لیست جدیدی از این محصولات را ارائه می‌دهد، حتما داروهای مذکور را بر اساس این لیست و از نمایندگی‌های رسمی تهیه کنند. 
 
 مراجعه به مشاوره قبل از انجام عمل زیبایی 
 
یک روانشناس درباره افزایش مصرف لوازم آرایش و انجام عمل‌های زیبایی در کشور به «آرمان» می‌گوید: اغلب زنان به دلیل اینکه مقوله زیبایی برایشان مهم است تحت تاثیر تبلیغات و برنامه‌های مختلف رسانه‌ها انگیزه انجام عمل‌ها در آنها بروز می‌کند. بهروز بیرشک می‌افزاید: مشاهده این نوع عمل‌های جراحی بیشتر در صورت است، آن هم به این دلیل که چهره نخستین قسمت بدن در تعامل با دیگران است. این روانشناس تاکید می‌کند: از لحاظ روانشناسی افرادی که به شکل طبیعی قدرت پذیرش خود را ندارند با انجام عمل‌هایی زیبایی چهره به دنبال افزایش اعتماد به نفس و خودپنداری از خود هستند. بیرشک تصریح می‌کند: قبل از هرگونه عمل جراحی باید کم و کیف بروز این نیاز در افراد از لحاظ روانشناسی مورد بررسی قرار گیرند. او می‌افزاید: اگر از لحاظ روانشناختی و شخصیتی افراد مورد بررسی قرار گیرند به احتمال زیاد میزان عمل‌های جراحی نیز کاهش می‌یابد. این روانشناس با بیان اینکه مساله چشم و هم‌چشمی یکی دیگر از عوامل افزایش تعداد عمل‌های جراحی و مصرف لوازم آرایش است، تاکید می‌کند: بیشتر افراد کمبودهای شخصیتی خود را در چهره‌شان می‌بینند به این ترتیب دست به انجام عمل‌های جراحی متعدد می‌زنند. بیرشک تصریح می‌کند: متاسفانه خیلی از افراد اثرات سوء عمل‌های جراحی زیبایی و لوازم آرایش را نمی‌دانند و اغلب از انجام عمل‌های جراحی رضایت چندانی ندارند. این روانشناس می‌گوید: مراجعه به مشاوره قبل از انجام هرگونه عمل زیبایی پیشنهاد می‌شود. به گفته او توجه به توانمندی افراد شدت این عمل‌ها را کاهش می‌دهد.
 آرمان

 

بخش نظردهی بسته شده است..