آغاز برداشت آفتابگردان روغنی در استان یزد

no-thumbs

مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی استان یزد از آغاز برداشت آفتابگردان روغنی از مزارع استان خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز)  "فرجام فاضلی" در این خصوص افزود: ۷۰ هکتار از مزارع این استان زیر کشت آفتابگردان رفته است که پیش بینی می‌شود ۷۸ تن محصول برداشت شود.

وی اظهار کرد: دو نوع دانه آجیلی و روغنی گل آفتابگردان در یزد تولید می‌شود که عواملی همچون تفاوت قیمت خرید آفتابگردان روغنی نسبت به آفتابگردان آجیلی، تمایل کشاورزان به کشت محصولات پردرآمد همچون ذرت دانه‌ای و محصولات جالیزی باعث کاهش رغبت کشاورزان بهره‌بردار به تولید آفتابگردان روغنی شده ‌است.

فاضلی همچنین سینبرا، سانبرا، آذر گل و آلستار را به عنوان مهمترین ارقام آفتابگردان استان ذکر کرد و گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال حدود ۷۸ تن محصول در این استان تولید شود و محصول برداشت شده به کارخانه‌های روغن‌کشی حمل می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: آفتابگردان روغنی نیمه دوم تیرماه تا اوایل مردادماه در استان یزد کشت و برداشت آن از نیمه آبانماه آغاز می‌شود.

به گفته‌ی این مسئول، بیشتر مزارع آفتابگردان یزد در شهرستان‌های تفت، ابرکوه، بهاباد و یزد وجود دارد و کشاورزان تفت به عنوان بزرگترین تولیدکننده گل آفتابگردان در استان از چندی پیش برداشت محصول را از طبق‌های زردرنگ آفتابگردان شروع کرده‌اند.

وی با اشاره به نقش بذر نوع روغنی آفتابگردان، گفت: قیمت بالای ۵۰ درصدی نوع آجیلی این محصول، کشاورزان را به کاشت این محصول ترغیب می‌کند و درصورت مراجعه کشاورزان به مدیریت صنایع کشاورزی این سازمان و دریافت تسهیلات به منظور راه‌اندازی کارگاه‌های صنایع تبدیلی و بسته‌بندی، ضمن افزایش درآمد، ایجاد اشتغال به ویژه مشاغل خانگی، از دلال‌بازی نیز جلوگیری خواهد شد و در صورت حمایت و وارد شدن انواع بذر پر محصول روغنی، کاشت این نوع بذر در تولید روغن در داخل کشور کمک خواهد کر.د

فاضلی گفت: کنجاله تخم آفتاب گردان هم که پس از روغن‌گیری باقی می‌ماند، ۱۰ تا ۱۲ درصد مواد ازته دارد و خوراک خوبی برای دام‌هاست و از تخم آفتاب‌گردان روغن اشباع گرفته می‌شود که برای پخت و پز مناسب است.

مدیر زارعت جهادکشاورزی استان در پایان نیز با اشاره به اهمیت کشت دانه‌های روغنی برای خودکفایی کشور، توسعه کشت دانه‌های روغنی از جمله آفتابگردان، کنجد، کلزا و گلرنگ را از برنامه‌های این سازمان در راستای سیاست‌های وزارتخانه متبوع خود عنوان کرد.

منبع: ایسنا

بخش نظردهی بسته شده است..