آرایش سیاسی نمایندگان کنونی استان یزد در انتخابات مجلس:

حضور قطعی نمایندگان استان یزد در انتخابات مجلس

آرایش انتخاباتی در استان یزد به عنوان حوزه ای تاثیر گذار و فعال اهمیت فراوانی دارد چرا که از هم اکنون چهره های شاخص، نمایندگان ادوار،نمایندگان کنونی و نیروهای نزدیک و همسو با دولت سابق و فعلی خود را برای ورود به آوردگاه بهارستان آماده می کنند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز)  در این بین، اصولگرایان و اصلاح طلبان میدان دار، صحنه انتخابات شده اند حتی براساس اخبار دریافتی جریان نزدیک به دولت سابق یا همان احمدی نژادی ها هم در پازل رقابت های انتخاباتی قرار گرفته اند. به همین جهت، این کنش و واکنش ها نشان دهنده نقش آفرینی گسترده بازیگران عرصه سیاست در انتخابات مجلس اسفند ۹۴ است.

در این میان آنگونه که شواهد امر نشان می دهد نمایندگان کنونی استان یزد در انتخابات این دوره مجلس شورای اسلامی حضوری فعال خواهند داشت.اما بی‌تردید پیش‌بینی آرایش سیاسی انتخاباتی، ترکیب و چینش جریانات در چنین شرایطی آنهم بسی دشوار است. روی کار آمدن دولت تدبیر و امید با شعار اعتدال و اصرار بر ارائه‌‌ لیست اعتدالی و لابی و رایزنی با شخصیت‌ها و چهره‌های تأثیرگذار دو جریان اصلاح‌طلب و اصولگرا مبنی بر ایفای نقش در این جریان، بر پیچیدگی فضای سیاسی انتخابات افزوده است.

ترکیب فعلی استان یزد در خانه ملت

حجه الاسلام دخیل عباس زارع زاده،حجه الاسلام سید جلال یحیی زاده،محمد صالح جوکار و محمد رضا تابش در انتخابات مجلس نهم با اکثریت آرا وارد قوه مقننه شدند.در میانه این راه حجه الاسلام یحیی زاده که نمایندگی حوزه انتخابیه تفت و میبد را برعهده داشت بر اثر یک عارضه بیماری درگذشت. با این حال ،دو تن از نمایندگان کنونی استان یزد در مجلس در دو فراکسیون تاتیر گذار(اصولگرایان و رهروان ولایت) حضور دارند و در این بین،فقط محمد رضا تابش است که از جریان اصلاحات و نزدیک به دولت تدبیردرمجلس شناخته می شود.پس بنابراین ترکیب اصولگرایان در مجلس کنونی سنگین تر است، هرچند طی سالهای گذشته وزن کشی های سیاسی تابش با حجه الاسلام زارع زاده و محمد صالح جوکار رنگ دیگری از سیاست ورزی نمایندگان استان یزد را در دولت احمدی نژاد و هم اکنون دولت حسن روحانی نشان داد.شاید این قدرت لابی گری و تجربه چند دوره نمایندگی مجلس، محمد رضا تابش بر خلاف این دو نماینده که تجربه اول خود را طی می نمایند بود که نشان داد تابش در دولت احمد ی نژاد و روحانی با چانه زنی هایی پرقدرت خود می تواند درعرصه امتیاز گری نسبت به آن دو نماینده مجلس در زمینه های مختلف سیاسی و اقتصادی ورود موثرتری داشته باشد.

۱.حجه الاسلام دخیل عباس زارع زاده نماینده مهریز،بافق،بهاباد،خاتم و ابرکوه

نماینده مردم پنج شهرستان استان یزد در مجلس شورای اسلامی گفته است:قطعا در انتخابات مجلس دهم کاندیدای مجلس خواهم شد.

حجه الاسلام دخیل عباس زارع زاده بااشاره به اینکه باید برای مردم خدمت کرد،نه گروهها و احزاب سیاسی،اظهار داشت:من جناحی و سیاسی نیستم.این نماینده مجلس درادامه بااشاره به اینکه حوزه های انتخابیه او از فقیرترین شهرهای این کشورهستنند،تصریح کرد:من قربانی عدم توازن توسعه در استان یزد شده ام.دخیل عباس زارع زاده همچنین گفت:متاسفانه من تابش نماینده اردکان نیستم که فقط در یک حوزه ثروتمند و با توسعه باشم،من دخیل عباس زارعزاده هستم که برای مشکلات حوزه های انتخابیه ام کمرهمت بسته ام.

این صحبت های نماینده مجلس در حالی منتشرکه اوبرخلاف اینکه خود را سیاسی نمی داند اما با حمایت طیف اصولگرایان

وارد مجلس نهم شد.جاییکه دکتر فروزان نیا رییس ستاد انتخابات محمود احمدی نژاد وارد گود سیاست مجلس شد و در شهرهای استان یزد به دفاع از دخیل عباس زارع زاده پرداخت.این نماینده کنونی مجلس در زمان رقابت برای ورود به مجلس نهم،کاظم فرهمند نماینده مجلس دوره هشتم را با رای اندکی کنارگذاشت.برخی از شواهد انتخاباتی ان دوره نیز نشان می داد جبهه پایداری هم به حمایت ازوی پرداخته است.

اما نام دخیل عباس زارع زاده این روزها بیشتراز گذشته درر سانه ها شنیده می شود. در جلسه مجلس در جریان بررسی جزئیات برجام، نمایندگانی که به عدم بررسی پیشنهاداتشان درباره جزئیات این طرح انتقاد داشتند فضای جلسه را متشنج کردند.روزی که حاشیه های آن بر متنش غلبه داشت.یکی از این نمایندگان دخیل عباس زارع زاده نماینده مردم ۵شهرستان استان یزد بود.اوبه صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی اعتراض شدیدی کرد و موجب تشنج در مجلس شد.این حاشیه در روزهای آخر کسوت نمایندگی مجلس در حالی رخ می دهد که قشرعظیمی از کارشناسان این حرکت این نماینده را به دور از شان مجلس و تابع احسسات عنوان کردند.اما برخی دیگر این حرکت را درآستانه انتخابات با توجه به شناخت هرچه بیشتر مردم تعبیر می نمایند.

با این وصف برخی سایت محلی نیز خبر داده اند که این نماینده درشهرهای همچون مهریز و ابرکوه فعالیت های تبلیغاتی خود را آغاز نموده است،این در حالی است که براساس قانون انتخابات ،فعالیت های تبلیغاتی در حال حاضر ممنوع و غیر قانونی می باشد.

دخیل عباس زارع در این دوره از انتخابات به احتمال زیاد رقبایی همچون؛محمدرضا بابایی،محمد صلواتی وکاظم فرهمند را پیش روی خود دارد.

 

۲.محمد صالح جوکارنماینده یزد و اشکذر

سردار محمد صالح جوکار پیش از ورود به انتخابات مجلس نهم از گزینه های جدی دولت احمدی نژاد برای پست استانداری یزد بود.اما با انتخاب سردار فلاح زاده ،وی از این گزینه حذف شد،ولی این پایان کار سیاسی این سردار سپاه نبود،چرا که این دفعه با حمایت های همه جانبه اصولگرایان بخصوص جبهه پایداری توانست محمد کاظم وزیری هامانه رقیب جدی خود در انتخبات مجلس نهم را کنار بزند و به کرسی های سبز نمایندگی مجلس نهم برسد.او در این دوره، اگرچه با حمایت جبهه پایداری به کسوت نمایندگی رسیده بود اما در طول نمایندگی خود در مجلس نشان داد که از چهره های شاخص رهروان ولایت است.او اکنون از منتقدان دولت حسن روحانی به شمار می رود و بارها با توجه به عضویت در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی ،انتقادات تندی را به عملکرد سیاسی دولت تدبیر روانه کرده است.

نماینده مردم یزد و اشکذرگفته است:اگر عمری باقی بماند در دهمیمن دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی کاندید خواهد.محمد صالح جوکار افزود: فعلا مد نظرم کاندید شدن از حوزه انتخابیه یزد و اشکذراست.

وی در ادامه به مهمترین اقدام خود درمجلس نهم اشاره کرد و گفت:بحث پیگیری انتقال آب به استان یزد یکی از مهمترین اقداماتی بود که در این مدت انجام شد.به گفته این نماینده مجلس،یزدی‌ها به آب نیاز دارند و آن را هدر نمی‌دهند.جوکارتصریح کرده است که برای تامین آب شرب این استان مناسب ترین گزینه انتقال آب است.

محمد صالح جوکار، دراین دوره به احتمال زیاد رقبای سرسخت و اصلاح طلبی همچون؛ حبیب الله بیطرف وعلی اکبر اولیاء را پیش روی خود دارد.

مرحوم حجه الاسلام سید جلال یحیی زاده نماینده میبد وتفت

مرحوم حجه الاسلام سید جلال یحیی زاده که از مجلس هفتم با مشی اصولگرایی وارد مجلس شده بود در انتخابات دوره گذشته نیز با حمایت طیف وسیعی از اصولگرایان روبرو گردید. مشی اعتدالی او باعث شده بود که او از طرفداران وسیعی در حوزه انتخابیه اش برخوردار شود.او در کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی حضوری فعالی داشت.

اما در ابتدای سال ۹۲با اینکه دوره نمایندگی او هنوز به نیمه نرسیده بود در شوک همگان با زندگی وادع گفت. یحیی زاده فروردین ماه سال ۹۲، با ایست قلبی در بیمارستان فیروزگر تهران به دیدار معبود شتافت.وی اوایل اسفندماه ۹۱ پس از دو بار سکته مغزی به کما رفت و از آن پس با درجه هوشیاری سه در کما بود.

پس از درگذشت یحیی زاده ،محمد صالح جوکار رسیدگی به امور حوزه های انتخابیه این نماینده را برعهده گرفت.

 

هم اکنون از حوزه انتخابیه میبد و تفت به احتمال زیاد گزینه هایی همچون؛غلامعلی سفید،فرزند ارشد یحیی زاده وقاسم روانبخش وارد گود انتخابات مجلس می شوند.

محمد رضا تابش نماینده اردکان

محمد رضا تابش به واسطه سالهای سال در کسوت نمایندگی مجلس شورای اسلامی از نمایندگان پرقدرت و باتجربه مجلس شورای اسلامی به شمار می رود.وی که بواسطه ارتباط فامیلی با رییس دولت اصلاحات از شهرت خاصی برخوردار است به احتمال زیاد این دوره از انتخابات مجلس نیز وارد گود سیاست می شود،اما برخی منابع غیر موثق خبر داده اند که شاید این نماینده مجلس از حوزه پایتخت برای دوره از مجلس شورای اسلامی ثبت نام نماید.

تابش از هواداران خاص این دولت درمجلس به شمار می رود و به علت همکاری گسترده با ستاد انتخاباتی حسن روحانی از گزینه های جدی برای قرارگرفتن دریکی از پست های کلیدی کابینه دولت تدبیر و امید پیش رفت اما به سفارش بزرگان برای حمایت هرچه بیشتر از تیم حسن روحانی بقای خود را در مجلس دید.با این همه ،وی در ۱۷ اسفند ۱۳۹۲ ازسوی حسن روحانی عضو شورای عالی محیط زیست شد.

به گزارش هفته نامه پرگار،اما شاید جنجالی ترین فعالیت سیاسی او در این دوره از مجلس زمانی رقم خورد که در جریان جام جهانی ۲۰۱۴ و تقاضای سفر رسایی نماینده تندرو اصولگرایان برای حضور در برزیل و جام جهانی، بزرگترین منتقد وی در مجلس بود و گفت که مدارکی را از منبع مالی سفر ایشان رو خواهد کرد.تابش اواخرسال گذشته به علت عارضهخفیف مغزی در یکی از بیمارستان های تهران بستری شد.

محمد رضا تابش، دراین دوره به احتمال زیاد رقبایی همچون؛محمد رضا خواجه سروی معاون وزیر دولت دهم وناظمی اردکانی استانداراسبق قم را پیش روی خود دارد.

هفته مامه پرگار

بخش نظردهی بسته شده است..