تعیین تکلیف اغلب طرحهای تفصیلی شهرهای یزد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) مدیر کل دفتر فنی استانداری یزد گفت: اجرای طرح‌های تفصیلی چهار شهر یزد، تفت، اردکان و ابرکوه در دست اقدام است.

رضا یادگاری با اشاره به آغاز تدوین طرح‌ تفضیلی شهر یزد از سال ۱۳۸۶، اظهار کرد: این طرح تاکنون مراحل مختلفی را سپری کرده و جلسات متعددی را در کمیته فنی اداره ‌کل راه وشهرسازی استان با بررسی اسناد مهمی در رابطه با کاربری‌ها و نحوه ساخت و سازها و ادامه‌ی اقدامات عمرانی شهر پشت سر گذاشته و اکنون باید از سوی اداره ‌کل راه و شهرسازی برای تعیین تکلیف در کمیسیون ماده پنج در دستور کار قرار گیرد.

 

وی خاطرنشان کرد: البته طرح مذکور یک بار دیگر نیز در کمیسیون ماده پنج مورد بررسی و برای پاره‌ای از اصلاحات مرجوع شده است. تصویب آن در گروی رفع اصلاحات مورد نظر و نبود ایرادات و اشکالات خواهد بود که در این صورت قابلیت اجرایی پیدا خواهد کرد.

 

یادگاری، مساحت اراضی طرح تفصیلی شهر یزد را حدود ۱۱هزار هکتار اعلام ‌کرد و افزود: طرح تفصیلی بر مبنای طرح جامع که قبلاً تهیه و تصویب شده، توسط شهرداری و با نظارت اداره کل راه و شهرسازی تدوین می‌شود و نهایتاً پس بررسی از سوی راه و شهرسازی و تصویب نهایی در کمیسیون ماده پنج، برای شهرداری لازم الاجرا خواهد شد.

 

به گفته‌ی وی، خوشبختانه طرح‌های جامع تفصیلی استان در اغلب شهرها تعیین تکلیف شده‌ و باید در شورای عالی استان تعیین تکلیف شود.

 

یادگاری با تاکید بر اینکه طرح‌های تفصیلی در واقع چراغ راه توسعه شهری هستند، تاکید کرد: علاوه بر شهرداری‌ها کلیه دستگاه‌ها مکلف به رعایت طرح تفصیلی هستند و اگر قصوری در این باره صورت بگیرد، برخورد قانونی از طریق کمیسیون ماده ۱۰۰ قرار خواهد گرفت.

 

وی در مورد تغییرات احتمالی در این سند بالادستی پس از تصویب نهایی آن در کمیسیون ماده پنج نیز اظهار کرد: قطعاً منطقی نیست که طرح تفصیلی که با دقت زیادی تهیه و تصویب شده است، در کوتاه مدت دچار تغییرات شود ولی در این صورت موضوع در کمیسیون ماده پنج مطرح و مصوب می‌شود.

 

این مسئول در مورد مقوله ساماندهی بلندمرتبه‌سازی نامنظم این روزهای ‌شهر یزد و تاثیر این طرح در این خصوص نیز گفت: یکی از موضوعاتی که در طرح تفصیلی شهرها دیده می‌شود موضوع پهنه‌بندی‌ها و تعیین استعدادهای آنهاست لذا در طرح تفصیلی شهر یزد نیز تراکم مناطق مختلف شهر، مشخص و بر مبنای آن پروانه ساخت و ساز صادر می‌شود.

 

یادگاری متذکر شد: کمیسیون ماده پنج، ۶ عضو دارد و دفتر فنی استانداری به عنوان عضو مدعو در جلسات حضور دارد ولی تصمیم‌گیرنده نهایی نیست.

منبع: ایسنا

بخش نظردهی بسته شده است..