روضه‌خانه‌های ابرکوه احیا می‌شود

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) مسئول عمران و شهرسازی شهرداری از همکاری شهرداری با دستگاه‌های مرتبط برای مرمت و احیای روضه‌خانه‌های این شهر خبر داد.

احمدرضا اسدی اظهار داشت: متأسفانه مدت‌هاست در روضه‌خانه‌ها که سابقه روضه‌خوانی در قدیم داشته، مراسم روضه‌خوانی برگزار نمی‌شود و برخی از آنها در حال تخریب هستند.

وی بیان کرد: بسیاری از اماکن تاریخی و صاحب ارزش در شهر ابرکوه برای مردم هنوز ناشناخته هستند که یکی از نمونه‌های قابل توجه آن «خانه امام حسین (ع)»، موقوفه مرحوم میرزا ابوالقاسم بصیری است که در محله گلکاران و در خیابان همت واقع شده و در حال فراموشی است.

اسدی افزود: در مورد این خانه که زمان ساخت آن به احتمال زیاد به اوایل دوران قاجاریه باز می‌گردد، هیچگونه پژوهش و تحقیقی صورت نگرفته و اغلب مردم از قدمت آن بی‌اطلاع هستند.

وی ادامه داد: این خانه استحکام لازم را دارد و مرمت و احیاء این محل می‌تواند آن را در فهرست خانه‌های ارزشمند این شهر قرار دهد.

مسئول عمران و شهرسازی شهرداری ابرکوه با اشاره به اینکه این خانه در اختیار اوقاف است و وقف نامه‌ای هم برای برپایی روضه‌خوانی و تأمین هزینه‌های آن وجود دارد، عنوان کرد: مذاکراتی بین شهرداری، میراث فرهنگی و اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان ابرکوه صورت گرفته و به زودی این بنا در فهرست آثار تاریخی کشور به ثبت می‌رسد و با همکاری ادارات یاد شده، برنامه مرمت آن اجرایی خواهد شد.

وی ادامه داد: روضه‌خانه‌های دیگری نیز در ابرکوه وجود دارند که باید مورد توجه قرار بگیرند که نمونه شاخص دیگری از این محل‌ها، خانه حاج سید نورالله مهدوی مرعشی نجفی، روحانی برجسته و محبوب ابرکوه است.

اسدی با یادآوری این موضوع که باید برای احیای چنین فرهنگ‌هایی در شهر تاریخی و مذهبی ابرکوه تلاش کرد، بیان داشت: دو منزل یاد شده تنها بخشی از مجموعه خانه‌هایی هستند که در آنها روضه‌خوانی صورت می‌گرفته و باید برای شناسایی این خانه‌ها، تعمیر و مرمت و احیای روضه‌خوانی در آنها تلاش کرد.

منبع: فارس

بخش نظردهی بسته شده است..