آیین‌های سنتی یزد به گردشگران خارجی معرفی می‌شود

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد با اشاره به اینکه آیین‌های سنتی مذهبی یزد به گردشگران خارجی معرفی می شود، گفت: یزد ظرفیت ثبت به عنوان شهر نساجی سنتی کشور را دارد.

محمدمهدی شرافت  در دومین جلسه شورای هماهنگی روابط خارجی و ایرانیان خارج از کشور استان یزد با اشاره به اینکه در هر حوزه باید دید آیا ما به روابط خارجی نیاز داریم یا خیر، گفت: اگر استانی مرزنشین و حاشیه‌ای بودیم این مشکل نبود و ارتباط خارجی در دید همه مردم یک ضرورت به حساب می‌آمد.

وی افزود: ولی با توجه به اینکه ما استان مرکزی کشور هستیم، ارتباط خارجی در استان برای بعضی افراد بدون دلیل به حساب می‌آید و نسبت به آن موضع‌گیری می‌کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد که شورای هماهنگی روابط خارجی و ایرانیان خارج از کشور یزد باید یک مقداری ضرورت این موضوع در یزد را بیان و عادی‌سازی کند.

شرافت با بیان این مطلب که در ۳ جنبه هم فکری و کمک نیاز داریم، گفت: در معرفی آیین‌های مذهبی با توجه به ویژگیهای خاصی که در این استان وجود دارد، یزد باید در کشور مطرح شود.

وی تصریح کرد: عاشورای سال قبل، اولین باری بود که به صورت رسمی حضور گردشگران خارجی را در مراسم عزاداری امام حسین(ع) داشتیم و امسال هم این طرح خیلی خوب اجرا شد و ظرفیتهای بسیار بیشتری داریم که باید با همکاری صدا و سیما و دیگر ارگانها کار کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد افزود: سال گذشته می‌توانستیم شهر خلاق صنایع دستی را برای میبد بگیریم ولی اصفهان در این موضوع پیشدستی کرد و این امتیاز را گرفت، برای سال بعد انشاالله یزد به عنوان شهر خلاق نساجی سنتی ثبت می‌شود.

شرافت با اشاره به اینکه الان ما با چهار پروژه ثبت جهانی درگیر هستیم، گفت: یک ظرفیت بسیار خوبی به لحاظ معرفی یزد در بحث اقلیت‌های دینی به ویژه زرتشتیان داریم، البته تاکید داریم که قصد تبلیغ آیین آنها را نداریم ولی معرفی کردن مراسم آنها می‌تواند زمینه برقراری روابط خارجی را ایجاد کند.

منبع: تسنیم

بخش نظردهی بسته شده است..