راه‌اندازی مرکز ارتباط دانشگاه با صنعت:

ارائه سالانه ۳ اختراع در بخش سلامت یزد

نقش پژوهش و تحقیقات در حوزه سلامت، به ویژه در استان یزد که از استان‌های سرآمد در حوزه پزشکی است تامل برانگیز است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) این پژوهش‌ها می‌توانند با اولویت‌بندی مشکلات حوزه سلامت استان از سوی اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد و دانشجویان این دانشگاه و ارائه راهکاری علمی برای پیشگیری و درمان بیماری‌ها، کارآمد باشند.
دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، با تکیه بر بهترین و کارآمدترین اعضای هیات علمی ‌دانشگاهی در سال۹۲ حائز رتبه چهارم در حوزه تحقیقات و پژوهش در حوزه سلامت بین دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور شده اما انتظار می‌رود با وجود ارائه ۷۱۰‌مقاله علمی‌ و تحقیقاتی تاکنون، شاهد ارتقای این رتبه در کشور باشیم.

راه‌اندازی مرکز ارتباط دانشگاه با صنعت
معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی استان می‌گوید: سالانه ۳ اختراع در حوزه سلامت در دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد ارائه می‌شود.
«امیر هوشنگ مهرپرور» ادامه داد: با توجه به این‌که هر مخترع باید یک شرکت دانش‌بنیان هم تاسیس کند، رساندن این ایده‌ها به محصول، دشوار است از این رو اختراعات کمتری به مرحله تولید محصول و تجاری‌سازی می‌رسند.
وی افزود: با توجه به نگاه مدبرانه به ایده‌ها، پژوهش‌ها و حمایت‌های دانشگاه علوم پزشکی استان در سال جاری، انتظار می‌رود در سال آینده حداقل ۶ اختراع را تجاری‌سازی کنیم.
این مسئول با بیان این‌که این دانشگاه ۳۴۰ نفر عضو هیات علمی دارد، افزود: تاکنون ۷۱۰ مقاله پژوهشی – تحقیقاتی در حوزه سلامت از سوی اعضای هیات علمی ارائه شده است.
مهرپرور گفت: در گذشته، دانشگاه تنها به کمیت مقالات علمی توجه داشت اما دیدگاه جدید با توجه به ظرفیت‌های خوب انسانی به سمت کیفیت حرکت کرده است و پژوهش‌ها به سمت تامین نیازهای استان برای حل مشکلات اولویت‌بندی شده، هدایت می‌شود.
معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با اشاره به صنعتی بودن استان از راه اندازی شدن دفتر ارتباط دانشگاه و صنعت در یزد خبر داد.
وی افزود: این دفتر با توجه به گسترش صنایع آلاینده در استان و تاثیر آن بر سلامت شهروندان، طرح‌ها، فناوری‌ها و پژوهش‌های کاربردی برای مقابله با این آلودگی‌ها را از سوی دانشگاه به مراکز صنعتی ارائه می‌کند.
معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت: واحد تحقیقات و فناوری در ۲ بخش تحقیقات و فناوری، مقالات و پایان‌نامه‌های اعضای هیات علمی و دانشجویان را رصد می‌کند تا به اولویت‌بندی آنها بر اساس نیازهای سلامت جامعه اقدام شود.
وی افزود: اعضای هیات علمی‌ و دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی باید با توجه به تغییر رویکرد دولت و نگاه ویژه به حوزه سلامت، مقالات، پژوهش و اختراعات خود را بر پایه نیازها و مشکلات حوزه سلامت استان ارائه کنند.
مهرپرور با اشاره به شیوع برخی از بیماری‌های مزمن در استان، ادامه داد: مقالات ارائه شده در این حوزه نیز باید دلایل ابتلای شهروندان یزدی به این بیماری‌ها را رصد کرده و راهکارهای مناسبی برای پیشگیری و درمان آن ارائه کنند.

توجه به شاخص‌های سلامت استان
مهرپرور درباره جهت دادن به مقالات برای رفع نیازهای سلامت استان نیز گفت: با توجه به رشد بیماری‌های غیر واگیر مانند دیابت و انواع سرطان، در حال بررسی اولویت‌ها و مشکلات اساسی حوزه سلامت استان برای تدوین راهکارهای پژوهشی هستیم.
وی افزود: هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی استان تلاش‌هایی را برای ارائه پژوهش‌های کاربردی برای بهبود وضعیت سلامت استان آغاز کرده که به نتیجه رساندن این طرح‌ها، نیازمند زمان است.
این مسئول با تاکید بر این‌که حداقل تا ۵ سال آینده نتایج تحقیقات استان در حوزه سلامت ارائه خواهد شد، افزود: این نتایج به عنوان اولویت‌های دانشگاه برای بهبود وضعیت سلامت استان مد نظر قرار می‌گیرد.
معاون تحقیقات و پژوهش‌های دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، با اشاره به ارائه ۲ مقاله علمی از سوی هر یک از اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی استان، افزود: بعضی از این مقالات در مجله‌های معتبر علمی دنیا به چاپ رسیده است.
مهرپرور با انتقاد از نبود حمایت مالی از پژوهشگران و فناوران حوزه سلامت استان، گفت: در صورتی که حمایت‌ها تقویت شود، مقالات بهتری از سوی پژوهشگران استان ارائه خواهد شد.

مکث
اولویت‌بندی پژوهش‌ها
معاون تحقیقات و پژوهش‌های علوم پزشکی شهید صدوقی یزد،اولویت پژوهش‌های حوزه سلامت را به ترتیب مربوط به درمان ناباروری از روش آی.وی.اف، تغذیه و بهداشت محیط اعلام کرد. «امیر هوشنگ مهرپرور» ادامه داد: با روی کارآمدن دانشگاه داروسازی استان، پژوهش‌های خوبی در حوزه دارو و داروسازی در استان انجام شده است.

همشهری

بخش نظردهی بسته شده است..