تصویب طرح ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی:

شهرهای استان یزد در محاصره سکونتگاه‌های غیررسمی

سکونتگاه‌های غیررسمی با گسترش شهرهای استان در حاشیه، شکل گرفته‌اند و در حال حاضر نیز شاهد گسترش این سکونتگاه‌ها در اطراف شهرهای یزد و میبد هستیم به طوری که ساماندهی آنها در این 2‌شهر به یک ضرورت تبدیل شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) گسترش نامتناسب جمعیت و رشد کالبدی شهرها با تأمین نشدن مسکن مناسب توأم با خدمات پایه‌ای مورد نیاز برای گروه‌های کم درآمد از مهم‌ترین دلایل ایجاد سکونتگاه‌های غیررسمی در استان محسوب می‌شود.
سکونتگاه‌های غیررسمی شهر یزد شامل منطقه اسکان در جاده فرودگاه، منطقه حسن‌آباد و کشتارگاه است. ۳ محله از شهر میبد شامل قسمتی از شهیدیه،‌ محله میبد بالا و میبد پایین نیز از سکونتگاه‌های غیررسمی این شهر هستند..
وسعت سکونتگاه‌های غیررسمی استان بیش از هزار هکتار است و جمعیتی معادل ۲۸ هزار نفر در آن ساکن هستند. این آمار موجب شده است که ساماندهی خدمات این مناطق از سوی دستگاه‌های مختلف از جمله اداره کل راه و شهرسازی، شهرداری و دانشگاه علوم پزشکی دنبال می‌شود.

تصویب طرح ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی
مدیر کل راه و شهرسازی استان از تصویب و ابلاغ تهیه طرح ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی شهرهای یزد و میبد در ستاد توانمندسازی خبر می‌دهد و می‌افزاید: استان دارای سکونتگاه‌های غیررسمی در شهرهای یزد و میبد است.
«غلامرضا رضایی» می‌افزاید: وسعت این مناطق بیش از هزار هکتار با جمعیت بیش از ۲۸ هزار نفر است که خدمات‌رسانی به آنها از جمله اصلاح شبکه معابر، بهبود کیفت ساخت و ساز و ارتقای خدمات بهداشتی و درمانی با همکاری دستگاه‌های مسئول در این مناطق دنبال می‌شود.
وی ادامه می‌دهد: اداره کل راه و شهرسازی استان برای ارتقای خدمات بهداشتی در این سکونتگا‌ه‌ها به ساخت خانه بهداشت در محله اسکان اقدام کرده که بعد از ساخت برای بهره‌برداری در اختیار دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد قرار می‌گیرد.

ضرورت حمایت خیران برای ساخت پایگاه‌های سلامت
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد وظیفه این دستگاه برای ارتقای خدمات بهداشتی و درمانی در سکونتگاه‌های غیررسمی استان را ایجاد پایگاه‌های ثابت سلامت اعلام می‌کند.
«حسن لطفی» می‌افزاید: این طرح در قالب ارائه خدمات جامع و همگانی سلامت به ساکنان حاشیه شهر و سکونتگاه‌های غیررسمی در استان دنبال شده که دستاورد آن ایجاد ۱۰پایگاه ثابت است. به‌گفته وی با اجرای طرح تحول سلامت به‌ترتیب ۷‌پایگاه سلامت در شهر یزد، یک پایگاه در شهر میبد، یک پایگاه در شهر اردکان و یک پایگاه در شهر ابرکوه ایجاد شد تا به ارائه رایگان خدمات بهداشتی اقدام کنند در‌حالی‌که تا پیش از این ارائه خدمات بهداشتی به این شهروندان، رها شده بود.
این مسئول درباره ساخت پایگاه سلامت از سوی اداره کل راه و شهرسازی استان و شنیده‌هایی که از مخالفت دانشگاه علوم پزشکی با ساخت این پایگاه حکایت دارد نیز می‌گوید: اداره کل راه و شهرسازی در حال ساخت پایگاهی به مساحت ۵۰۰ مترمربع در منطقه اسکان است.
وی با بیان این‌که همه پایگاه‌ها در مساحت ۳۰۰‌مترمربع در حال ساخت است، این وسعت را برای ساخت یک پایگاه ثابت در حاشیه شهر زیاد می‌داند و می‌افزاید: تخریبی صورت نخواهد گرفت اما از فضای اضافی ساخته شده برای ارائه خدمات دیگری بهره می‌گیریم.
لطفی با بیان این‌که بسیاری از پایگاه‌های سلامت حاشیه شهر و سکونتگاه‌های غیرسمی در ساختمان استیجاری مستقر هستند بر ضرورت ورود خیران برای ساخت ساختمان برای استقرار پایگاه‌ها تاکید می‌کند. وی ادامه می‌دهد: نیازمند حمایت خیران برای ساخت پایگاه سلامت در رحمت‌آباد پایین، مهرآوران، گلستان و بلوار استقلال هستیم که ساخت هر یک به ۲۵۰ میلیون تومان اعتبار نیاز دارد. به گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد این پایگاه‌ها مسئول ارائه خدمات بهداشتی مشتمل بر مراقبت‌های سطح اول، مراقبت خدمات بهداشت عمومی، مراقبت درمانی از جمله ویزیت پزشک، تزریقات، پانسمان و واکسیناسیون هستند.
لطفی با بیان این‌که هر پایگاه جمعیت ۱۲ هزار و۵۰۰ نفری را تحت پوشش دارد، ادامه می‌دهد: خدمات بهداشتی این پایگاه به صورت رایگان به ساکنان حاشیه شهر و سکونتگاه‌های غیررسمی شهرهای استان ارائه می‌شود اما برای دریافت خدمات درمانی حداقل هزینه از آنها دریافت خواهد شد.

تلاش برای خارج شدن از محرومیت
شهردار یزد هم با اشاره به ضرورت ارتقای خدمات در سکونتگاه‌های غیرسمی شهر، عامل اصلی شکل‌گیری این مناطق محروم و کم‌برخوردار را سودجویی زمین‌خواران و سوء‌استفاده از توان پایین اقتصادی اقشار محروم جامعه بیان می‌کند.
«محمدرضا عظیمی‌زاده» می‌گوید: شرایط اقتصادی ساکنان این مناطق باعث شکل‌گیری ساخت و سازهای بی‌کیفیت و بدون پروانه شده اما باید تلاش کرد با ارتقای خدمات این مناطق را از محرومیت خارج کنیم تا ساکنان آن نیز رغبت بیشتری به رعایت قوانین و مقررات شهرسازی پیدا کنند. وی ادامه می‌دهد: شهرداری به عنوان یکی از دستگاه‌های مسئول برای ساماندهی این سکونتگاه‌ها متولی اصلاح و بهسازی شبکه معابر، ایجاد شبکه معابر جدید، ارتقای فضای سبز و پارک در این سکونتگاه‌هاست.
این مسئول از تلاش شهرداری برای ساخت پارک حسن‌آباد در وسعت ۷ هکتار برای برخورداری منطقه حسن‌آباد به عنوان یکی از سکونتگاه‌های غیررسمی استان خبر می‌دهد. وی تاکید می‌کند: اگر به نیازهای ساکنان محروم این مناطق رسیدگی نشود، آنها مجبورند برای دریافت خدمات به نقاط دیگر شهر سرازیر شوند که پیامدهای اجتماعی و فرهنگی بسیاری خواهد داشت.

مکث
اهمیت ارتقای خدمات در سکونتگاه‌های غیررسمی استان
استان دارای سکونتگاه‌های غیررسمی به ویژه در شهرهای یزد و میبد است که بر اثر گسترش بی‌رویه شهر و بدون رعایت چارچوب و مقررات ایجاد شده است. ۲۸ هزار نفر از جمعیت استان در وسعت هزار هکتاری این سکونتگاه‌ها زندگی می‌کنند از این رو طرح ساماندهی این سکونتگاه‌های غیررسمی برای ساماندهی خدمات در این وسعت، تدوین و تصویب شده است. دانشگاه علوم پزشکی متولی ارتقای خدمات بهداشتی و درمانی در سکونتگاه‌های غیررسمی است از این رو به راه‌اندازی ۱۰ پایگاه سلامت در این مناطق اقدام کرده است. شهرداری‌ها هم متولی اصلاح و ایجاد شبکه معابر و توسعه پارک‌های شهری هستند که شهرداری یزد ساخت پارک بزرگ حسن‌آباد را برای تحقق این مهم در دستور کار قرار داده است.

همشهری

بخش نظردهی بسته شده است..