متولی اصلی ساماندهی معتادان کیست؟

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز )روزنامه همشهری نوشت: بررسی اقدامات انجام شده و تلاش بر حل معضلاتی که به واسطه حضور معتادان متجاهر و کارتن خواب تهران ایجاد شده، به تازگی موضوع نشست مشترک مدیریت شهری با مجمع نمایندگان تهران بوده است.


نشستی که پیش از آن شورای شهر تهران با سازمان های مربوط در کاهش و رفع معضلات اجتماعی با تمرکز بر منطقه ۱۲ و محله هرندی برگزار کرد تا بتواند به اجماع مطلوبی برای کاهش معضلات برسد.
معضلاتی که اگر امروز تنها گریبان اهالی بخش هایی از پایتخت را می فشرد و زندگی را برایشان سخت کرده، فردا می تواند به مشکلی عام تر تبدیل شود؛ مثل ۷هزار معتاد متجاهری که تعدادشان از ۳سال گذشته تاکنون به ۱۵هزار نفر رسیده است.

رحمت الله حافظی، عضو شورای شهر تهران که بعد از بازدید از محله هرندی به همراه دیگر اعضای شورای شهر تأکید کرده بود با همکاری دیگر دستگاه ها، اقدامات شهرداری دراین حوزه به نتیجه خواهد رسید و در همین راستا نخستین جلسه مشترک با مسئولان دستگاه ها را در پایان مهرماه برگزار کرد، می گوید: «با جلساتی که تاکنون برگزار شده همه دستگاه ها برای حل این مشکل اعلام آمادگی کرده اند.»

وی در گفت وگو با همشهری می افزاید: «با افزایش تعداد گرمخانه ها و مراکزی که شهرداری وعده آن را داده، ظرفیت این مراکز از ۳هزار نفر به حدود ۷هزار نفر خواهد رسید و انتظار می رود با این اتفاق، به زودی تغییرات محسوسی را در شهر شاهد باشیم.»

آنگونه که حافظی عضو شورای شهر تهران اعلام کرده جلسات مشترک با مجمع نمایندگان تهران ادامه خواهد داشت و قرار است بعد از راه اندازی مراکز شهرداری، این موضوع همچنان پیگیری شود.

غیبت مسئولان اصلی

رئیس مجمع نمایندگان استان تهران نیز با اشاره به دوبرابر شدن تعداد معتادان متجاهر طی ۳سال، مشکل اصلی تهران را بحران مدیریت می داند.

حسین طلا به همشهری می گوید: « تهران مدیران قوی و کارآمدی دارد اما لازم است این افراد کنار یکدیگر بنشینند و خالصانه و بدون توجیه جلو بیایند، در این صورت در حل مشکلات پایتخت موفق خواهیم بود.»

طبق مصوبه سال گذشته مجلس، وظیفه ایجاد مراکز و کمپ های ترک اعتیاد با استانداری و شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر است اما طلا، نماینده مردم تهران در مجلس اعتقاد دارد تاکنون جای استانداری به عنوان متولی خالی بوده است؛ «بهزیستی، مجلس، شهرداری و شورای شهر در مورد این موضوع صحبت کرده اند اما کسانی که مسئولیت اصلی دارند کمتر صحبت می کنند و پای کار می آیند.»

یکی دیگر از نمایندگان تهران در مجلس معتقد است دولت با روند ضعیفی در حال برخورد با مسئله معتادان است. زهره طبیب زاده نوری به همشهری می گوید: «استانداری و ستاد مبارزه با مواد مخدر باید در کنار شهرداری قدم برداشته و بودجه دولت نیز به کمک شهرداری های کشور بیاید تا این مشکل حل شود.»

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس همچنین با اشاره به اینکه استانداری و ستاد مبارزه با مواد مخدر، بودجه را مشکل اصلی می دانند، می افزاید: « از وزیر کشور این مطلب را سؤال کرده و موضوع آن را به صحن خواهم برد.»

بیژن نوباوه، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس اما می گوید: «اینکه برای برخورد با اعتیاد، به دنبال متولی خاصی باشیم، درست مثل این است که برای مقوله «تربیت» به دنبال متولی بگردیم.

این گفته، تأکید مقام معظم رهبری است که برای مقابله با آسیب های اجتماعی نظیر اعتیاد، همه نظام باید دست به دست هم دهند و با این معضل به صورت ریشه ای برخورد کنند؛ بنابراین تا زمانی که شهرداری تهران در بحث ساماندهی معتادان تنها باشد، نباید منتظر هیچ اتفاق خاصی باشیم.»

عملکرد مطلوب شهرداری

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با تأکید بر اینکه عملکرد شهرداری تهران در اجرای طرح ارتقای کیفیت زندگی در منطقه۱۲ گام مؤثری در مسیر حذف آسیب های اجتماعی از چهره پایتخت است، نیز می گوید:« تا زمانی که سازمان ها همگی با هم مشارکت نداشته باشند، شهرداری در روند اجرای این طرح دست تنها خواهد بود.»

حبیب الله مسعودی فرید با تأکید بر اینکه طبق قانون سازماندهی معتادان متجاهر ماده۱۶ برعهده ستاد مبارزه با مواد مخدر است گفته در تلاش هستیم تقسیم کاری بین سازمانی به وجود آید تا وظایف هر سازمان مشخص شود.

به گفته وی هم اکنون در منطقه۱۲ چندین گروه در حال ساماندهی معتادان متجاهر هستند درحالی که طبق نص صریح قانون سازماندهی معتادان به طور کلی برعهده ستاد مبارزه با مواد مخدر است. هرچند که در این زمینه شاهد هستیم شهرداری عملکرد بسیار خوبی داشته است.

کاهش مراکز، افزایش معتادان

مراکز ترک اعتیاد اخوان واقع درشهریار، کمرد در جاجرود و شفق در کهریزک مراکزی بودند که تا مدتی پیش فعالیت داشتند. اما به دلیل بروز برخی مشکلات ۲مرکز تعطیل شده و تنها مرکز اخوان با ظرفیت حدود ۵۰۰ نفر مشغول فعالیت است که البته به گفته حسین طلا این مرکز قابلیت افزایش ظرفیت را نیز دارد. این در حالی است که آمار نشان می دهد تعداد معتادان متجاهر پایتخت از سال۹۱تا ۹۴، بیش از دوبرابر افزایش یافته.

طبیب زاده نوری در این خصوص می گوید: «نیروی انتظامی عنوان کرده مشکلی برای جمع آوری معتادان در کمترین زمان ندارد، قوه قضاییه هم حکم اعزام به زندان یا مرکز ترک اعتیاد را به سرعت صادر می کند اما مرکز ترک اعتیادی وجود ندارد.»

بخش نظردهی بسته شده است..