آیین تحلیف هیات منصفه مطبوعات یزد برگزار شد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) رییس کل دادگستری استان یزد در آیین تحلیف هیات منصفه جدید رسیدگی به جرائم مطبوعاتی استان به نقش نظارتی رسانه‌های جمعی و مطبوعات تاکید کرد و گفت: این نقش باید براساس مبانی قانون اساسی و با رعایت حقوق عمومی مردم انجام شود.

"محمدرضا حبیبی" در این مراسم با اشاره به وضعیت اجتماعی امروز جامعه، وظیفه‌ی رسانه‌ها را بسیار فراتر از امر اطلاعرسانی و انعکاس اخبار خواند و گفت: رسانه‌ها نقش مهمی در جهت‌دادن به افکار عمومی جامعه دارند.

وی در همین رابطه به تاثیر رسانه‌ها در ترویج و گسترش فرهنگ بومی و مقابله با نفوذ فرهنگ بیگانه اشاره کرد و افزود: رسانه‌ها در حوزه مسائل قضایی نیز با ارتقای فرهنگ و شناخت حقوق قضایی مردم و توجه دادن جامعه به آسیب‌های اجتاعی و غیره می‌توانند در مقوله پیشگیری از جرائم و آسیب‌های اجتماعی گریبانگیر جامعه از جمله اعتبیاد و طلاق نقش بسزایی را ایفا کنند.

به گفته‌ی حبیبی، نظارت بر اعمال حکومت یکی از نکات مهم در مقوله‌ی حقوق عمومی است که مهمترین بخش آن مربوط به نظارت مردمی است که یکی از ابزارهای اساسی تحقق آن، رسانه‌های جمعی و مطبوعات هستند و براساس قانون می‌توانند نقش بسیار مثبتی داشته باشند، هر چند که در این حوزه می‌تواند نقشی منفی را نیز ایفا کنند.

رییس کل دادگستری استان تاکید کرد: نقش نظارتی رسانه‌ها باید براساس اصل ۲۴ قانون اساسی، بر طبق مبانی قانون و با رعایت حقوق عمومی انجام شود.

وی اظهار کرد: اهمیت رسانه در جهت اطلاع رسانی و هم در بُعد نظارتی و در باب نقد‌های سازنده باعث شده است تا قانونگذار رسیدگی به جرائم مطبوعاتی را با حضور اعضای هیات منصفه پیش‌بینی کند.

حبیبی با اشاره به برگزاری علنی دادگاه مطبوعات، خاطرنشان کرد: قضات این دادگاه نیز باید قبل از صدور رأی، نظرات مشورتی اعضای هیات منصفه که از صنوف مختلف می‌باشند را اخذ کنند.

رییس کل دادگستری استان در پایان نیز متذکر شد: البته خوشبختانه استان یزد سالانه تعداد بسیار اندکی جرائم مطبوعاتی را شاهد است که این موضوع بیشتر به تعهد رسانه‌های استان به رعایت چارچوب‌های قانونی در این حوزه دارد.

"علی غیاثی ندوشن" مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان نیز با تایید تعداد انگشت‌شمار جرائم مطبوعاتی استان در طول سال، این امر را ناشی از ماهیت فرهنگی یزد و همفکری‌ رسانه‌های استان دانست.

وی در ادامه از فعالیت برخی از سایت‌های غیرمجاز فضای مجازی در حوزه خبر گلایه کرد و گفت: متاسفانه برخی از این سایت‌های فاقد مجوز با انعکاس اخبار کذب و توهین به افراد بعضاً فضای استان را دچار تشویش می‌کنند و مشکلاتی را به دنبال دارند لذا از قوه قضائیه خواستار ورود به این مقوله و برخورد با سایت‌های مذکور هستیم.

این مسئول خاطرنشان کرد: البته پیگیری‌هایی در سطح کشور در این باره صورت گرفته و تاکنون ۱۵ سایت خبری استان اقدام به دریافت مجوز کرده و مشمول قانون مطبوعات شده‌اند که این سایت‌ها نیز خود را ملزم به رعایت قوانین مطبوعات می‌دانند.

در ادامه اعضای جدید هیات منصفه‌ی مطبوعات استان که در جلسه حضور داشتند شامل "محمدرضا عظیمی‌زاده"، محمدرضا اسلامی"، سید محمد حسین المدرسی"، "سعید عبداللهی"، "محمدحسین خوانین‌زاده"، "غلامحسین دشتی"، حجت الاسلام "محمدحسین فهیم‌نیا"، "علی محمد مزیدی"، غلامرضا محمدی"، "علیرضا یاراحمدی" و "علی مشاهیری" احکام خود را دریافت کردند و مراسم قرائت سوگند را برگزار کردند.

گفتنی است؛ "سید مجتبی یاسینی اردکانی"، "محمود حرازی" و "محمدرضا بهشتی" دیگر اعضای هیات منصفه مطبوعات استان هستند، که در این نشست حضور نداشتند.

منبع: ایسنا

بخش نظردهی بسته شده است..