جهانگیری:

عده ای امید مردم را هدف گرفته اند آن را تبدیل به یاس می کنند

معاون اول رییس جمهوری حوادث تروریستی را تلخ، نگران کننده و نفرت انگیز توصیف کرد و گفت: مبارزه با تروریسم نیازمند برخوردی یگانه و نه گزینشی، عزم جدی، اراده ملی و هماهنگی بین المللی است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) اسحاق جهانگیری  در آیین چهارمین دوره اعطای جایزه علمی علامه طباطبایی که در سالن شهید بهشتی نهاد ریاست جمهوری برگزار شد، افزود: عملیات تروریستی، صلح و امنیت جهانی را به خطر انداخته؛ چه در عراق، سوریه، لبنان و چه در پاریس، از انسان های بی گناه قربانی می گیرد. 

وی اظهارداشت: نباید اینگونه باشد که اگر در لبنان، عراق و سوریه ده ها، صدها و هزاران انسان بی گناه قربانی شد، کمتر صدایی بلند شود اما در جایی دیگر صداها بلند باشد. 
معاون اول رئیس جمهوری در عین حال تصریح کرد: البته در هر جایی این اتفاق ها بیفتد باید وجدان انسان به درد بیاید و در جستجوی راهکار باشد. 
جهانگیری نخستین و مهمترین راهکار مبارزه با تروریسم و افراطی گری را مبارزه اندیشه ای با تفکری دانست که شکل می گیرد و ادامه داد: نقش علما و اندیشمندان در این زمینه بسیار مهم است. 
وی مرحله بعدی مبارزه را، مقابله با کسانی ذکر کرد که این گروه های تروریستی را سازماندهی، حمایت مالی و تسلیحاتی می کنند و اضافه کرد: نمی توان گفت داعش خود به خود به وجود آمد و خود به خود ادامه حیات می دهد، حتما کشورهایی در به وجود آمدن آنها و ادامه حیاتش نقش دارند. 
 
**عده ای امید مردم را هدف گرفته اند
معاون اول رئیس جمهوری در ادامه سخنان خود حرمت نهادن به اندیشمندان را احترام به مقام انسان، علم و سرمایه انسانی کشور ذکر و تصریح کرد: بدون شناخت جایگاه و نقش سرمایه انسانی و اجتماعی، پرداختن به مسایل توسعه کشور، کاری ناقص و کم نتیجه است.
جهانگیری ادامه داد: رونق سرمایه های طبیعی و شکوفایی اقتصاد، زمانی ممکن است که کشور از سرمایه انسانی و اجتماعی مناسب برخوردار و بالندگی اندیشه و علم دارای جایگاه ویژه ای باشد.
وی متذکر شد که تخریب سرمایه های انسانی از تخریب سرمایه های طبیعی کشور، پرهزینه تر است.
معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به این که کانون اصلی سرمایه های انسانی، نخبگان و شایستگان علمی و فرهنگی کشور هستند، اضافه کرد: سرمایه های انسانی در صورتی که به درستی کشف و نگهداری شوند باعث ارتقای امید به آینده و همبستگی ملی می شود.
جهانگیری تصریح کرد: عده ای از روی آگاهی و ناآگاهی، امید را هدف قرار می دهند و آن را تبدیل به یاس می کنند؛ این که گاهی اوقات ما نگران می شویم و صدایمان را بلند می کنیم به این دلیل است که این سرمایه ها می تواند مسیر توسعه کشور را به طور جدی به حرکت وا دارد .
وی اظهار داشت: در جامعه ای که امید، تحرک و نشاط وجود داشته باشد حتما در آن جامعه ثروت آفرینی شده و سرمایه های مادی به نحو مطلوب استفاده خواهد شد.
معاون اول رئیس جمهوری یکی از اولویت های اساسی دولت تدبیر و امید را دادن جایگاه واقعی به نقش و فهم نخبگان در تصمیم سازی و تصمیم گیری کشور دانست و گفت: نخبگان حوزه های مختلف کشور باید بتوانند در مراحل تصمیم گیری و تصمیم سازی کشور نقش داشته باشند.
 
**دانشمندان ایرانی در داخل و خارج، سرمایه کشور هستند
جهانگیری گفت: ما در مرحله حساس تاریخی کشور هستیم، بعد از دوره سخت تحریم و اختلاف نظری که با جهان در موضوع هسته ای پیدا کرده بودیم اکنون به مرحله پساتوافق و پساتحریم رسیده ایم و فرصت های جدیدی پیش روی کشور قرار گرفته است.
وی تاکید کرد: در این شرایط باید از جامعه جهانی استفاده و با آنها تعامل کرد و در عرصه بین المللی موثر بود و نخبگان در این مقطع باید کمک کنند تا بتوان از این فرصت ها استفاده کرد.
معاون اول رئیس جمهوری سپس گفت: اگر به دنبال رونق اقتصادی هستیم، ساز و کار آن جذب سرمایه، داد و ستد اقتصادی و تعامل موسسات و نهادهای علمی و فرهنگی با خارج از کشور است.
جهانگیری ادامه داد: نقش آفرینی ها باید در همه زمینه ها افزایش یابد و نکته ای که رهبر معظم انقلاب درباره اقتدار علمی فرمودند اینجا معنا پیدا می کند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود چند نکته ضروری و اهتمام به آن را یادآور شد و گفت: باید به فرآیند رشد و توسعه نهادهای علمی، دولتی و خصوصی توجه ویژه شود همچنین توسعه همکاری های علمی بین المللی الزامی است.
جهانگیری با تاکید بر اینکه توجه به ضرورت توسعه همکاری های علمی میان رشته ای باید به طور جدی در دستور کار وزارت علوم قرار گیرد، گفت: ما در مقطع فعلی به این بخش نیاز داریم. 
وی توجه به توسعه انجمن های علمی و تخصصی و کشف و شکوفایی نخبگان را از دیگر نکاتی ذکر کرد که باید به آن اهتمامی ویژه شود.
معاون اول رییس جمهوری در پایان گفت: باید نخبگانی که در کشور پرورش می یابند در داخل کشور بمانند و نقش آفرینی کنند و با نخبگان ایرانی خارج از کشور نیز ارتباط علمی مشخصی برقرار کنیم. دانشمندان ایرانی خارج از کشور سرمایه های ایران هستند.
به گزارش ایرنا، یکی از اقدامات مهم و کارآمد بنیاد ملی نخبگان در حمایت از جریان علمی کشور، اعطای جایزه و تسهیلات به برگزیدگان از میان محققان برجسته، استادان ممتاز و پژوهشگران نمونه کشور است که به پاسداشت زحمات علمی و عملی علامه دهر، مرحوم آیت الله سید محمد حسین طباطبایی به جایزه علامه طباطبایی شهرت یافته است.روز نو

بخش نظردهی بسته شده است..