گزارشی تحلیلی:

تحرک انتخاباتی جبهه بی‌مجوز یاران احمدی نژاد

بعد از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید بسیاری از وزرا و افراد نزدیک به دولت محمود احمدی‌نژاد جلساتی را برای تشکیل یک جریان سیاسی ترتیب دادند. بعد از جلسات پی در پی و با گذشت یک و سال نیم این اشخاص در 25 خرداد 94 جبهه‌‌ای به نام جبهه یاران کارآمدی و تحول ایران اسلامی با نام اختصاری یکتا تشکیل دادند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز)  در حالی که پیش از این بارها بر بدون مجوز بودن این جبهه و در نتیجه غیرقانونی بودن هرگونه فعالیت سیاسی و انتخاباتی آن از سوی وزارت کشور تاکید شده است، حال علی‌رغم ادعای پیشین اعضای یکتا که «فعالیت این جبهه انتخاباتی نخواهد بود»، خبرهایی به گوش می‌رسد که حکایت از قدم گذاشتن احمدی‌نژادی‌های سابق در راه انتخابات دارد.بنا بر گزارش‌های مختلف، افرادی از جمله حمیدرضا حاجی بابایی، وزیر آموزش و پرورش دولت دهم، فریدون عباسی دوانی، رئیس سازمان انرژی اتمی دولت دهم، محمدمهدی زاهدی، وزیر علوم و تحقیقات دولت نهم، کامران دانشجو، وزیر علوم و تحقیقات دولت دهم، سیدمحمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت دهم،محمدحسن طریقت منفرد، وزیر بهداشت دولت دهم، مسعود زریبافان، رئیس بنیاد شهد دولت دهم، محمد عباسی، وزیر ورزش و جوانان دولت دهم، مصطفی محمدنجار، وزیر دفاع دولت نهم و وزیر کشور دولت دهم، لطف‌الله فروزنده، معاون پارلمانی دولت دهم، علیرضا علی‌احمدی، وزیر آموزش و پرورش دولت نهم، ابراهیم عزیزی، معاون توسعه و برنامه‌ریزی دولت نهم و اسدالله عباسی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دولت دهم جزء اعضای جبهه یکتا هستند، اما برخی از افراد همچون؛ کامران باقری لنکرانی، سردار احمد وحیدی، سردار مصطفی محمدنجار، غلامحسین الهام، مهرداد بذرپاش، پرویز فتاح، حسین صفار هرندی حضور خود در جبهه یکتا را رد کرده‌اند. به عقیده برخی از کارشناسان سیاسی مشی و شعار این جبهه اهداف و برنامه‌های احمدی‌نژاد بدون انحراف است به این معنا که شعارهای سال ۸۴ تا سال ۸۸ وی را قبول دارند. اعضای این جبهه که همان وزرا و دولتمردان دولت های نهم و دهم را تشکیل می‌دهند ادعای مردمی بودن، اجرای آرمان‌های امام راحل و رهبر معظم انقلاب را دارند. از طرفی دیگر بسیاری از کارشناسان یکتا را نه جبهه می‌دانند و نه حزب؛ به دلیل اینکه این جریان هیچ مجوزی مبنی بر جبهه یا حزب نداشته و ندارد، در نتیجه این جبهه خودخوانده، صرفا جمعی از افرادی همفکر است که دور هم جمع شده‌اند و هیچ رسمیتی ندارند.

جبهه یکتا به انتخابات مجلس دهم ورود پیدا می‌کند 
۲۲ آبان ماه، کامران دانشجو، عضو هیات موسس جبهه یکتا با اشاره به آخرین فعالیت‌های تشکل متبوعش به تسنیم گفته است، جبهه یکتا، جبهه کارآمدی و تحول ایران اسلامی است که از وزرای دولت‌های نهم و دهم تشکیل شده و نمی‌تواند نسبت به وضعیت کشور بی‌تفاوت باشد. وی ادامه داد: جبهه یکتا در انتخابات مجلس در مسیر اصول‌گرایی و با گفتمان امام و انقلاب حتماً به همگرایی جریان اصول‌گرایی کمک می‌کند و نقش خود را در این انتخابات ایفا خواهد کرد. عضو هیات موسس جبهه یکتا در پاسخ به این پرسش که آیا جبهه یکتا وارد انتخابات می‌شود، گفت: جبهه یکتا حتماً نقش خود را در راستای همگرایی اصول‌گرایان با گفتمان کارآمدی و تحول و امام و انقلاب ایفا کرده و حتماً ورود پیدا خواهد کرد و به همگرایی در اصول‌گرایی کمک خواهند کرد. دانشجو با بیان اینکه جبهه یکتا نقش خود را در هر مقطعی که احساس کند می‌خواهد به گفتمان امام و انقلاب صدمه‌ای وارد شود، ایفا خواهد کرد، یادآور شد: انتخابات مجلس نیز یکی از همین موارد است. جبهه یکتا محال است نسبت به انتخابات مجلس بی‌تفاوت باشد. وی در پاسخ به این پرسش که جبهه یکتا برای ورود به انتخابات قرار است مجوز فعالیت بگیرد، گفت: ما یک جبهه گفتمانی هستیم و با همین جبهه گفتمانی کارآمدی و تحول و امام و انقلاب و خادم بی‌منت بودن برای ملت و از جنس مردم بودن نقش خود را در همگرایی اصول‌گرایان و انتخابات مجلس بازی خواهیم کرد. عضو هیات موسس جبهه یکتا در پایان تاکید کرد: چگونگی ورود به بحث انتخابات را در آینده خواهید دید. 
شعار بدون شعور ارزش ندارد
با توجه به سخنان دانشجو باید پرسید که چگونه اعضای جبهه یکتا احمدی‌نژاد گذشته یعنی قبل از سال ۸۴ را قبول دارند؟ اگر احمدی‌نژاد سال ۸۸ به بعد دچار انحراف شد پس چرا وزرا و معاونان وی در دولت دهم با وی همکاری و از سیاست‌های احمدی‌نژاد پیروی می‌کردند؟ و با توجه به ادعاهای پیشین اعضای این جبهه درباره عدم فعالیت‌های سیاسی و انتخاباتی، چگونه حالا نظرشان – همچون بسیاری موارد مسبوق به سابقه در دوران مدیریتشان در دولت احمدی‌نژاد – تغییر کرده است؟ حسین کنعانی مقدم، دبیرکل حزب سبز ایران درباره ادعا جبهه یکتا برای فعالیت در انتخابات مجلس شورای اسلامی به «ابتکار» گفت: از نظر قانونی هر حزبی که دارای مجوز باشد می‌تواند با دیگر احزاب و گروه‌های سیاسی رقابت یا اتئلاف داشته باشند، اما جبهه یکتا تاکنون مجوزی از کمیسیون ماده ۱۰ احزاب وزارت کشور دریافت نکرده است. بنابراین این جبهه حق فعالیت سیاسی و انتخاباتی ندارد. او در ادامه افزود: جبهه یکتا باید از مراجع ذی‌صلاح مجوز دریافت کند تا بتواند برای انتخابات مجلس شورای اسلامی فعالیت سیاسی و انتخاباتی داشته باشد. مسئول کمیته سیاسی و نخبگان مجمع تشخیص مصلحت نظام به شعارهای جبهه یکتا اشاره کرد و گفت: اعضای این جبهه شعارهای دولت نهم محمود احمدی‌نژاد را مبنا قرار داده‌اند نه دولت دهم را. این فعال سیاسی اصولگرا در این مورد اضافه کرد: اعضای جبهه یکتا شعارهای احمدی‌نژاد بدون جریان انحرافی را قبول دارند و معتقدند بعد از سال ۸۸ شعارهای وی با جریان انحرافی در هم آمیخته شده است. به گفته کنعانی مقدم، به عقیده من، شعاری که بدون شعور باشد هیچ ارزشی نداشته و ندارد. بنابراین شعارهای جبهه یکتا بدون شعور است. دبیرکل حزب سبز ایران با بیان اینکه اگر اعضای جبهه یکتا به طور مستقل وارد جریان سیاسی و انتخاباتی کشور می‌شدند بهتر بود، گفت: اگر اعضای این جبهه این سیاست را مبنا و اصل کار سیاسی خود قرار می‌دادند شاید آراء مردم را بهتر جذب خودشان می‌کردند. کنعانی مقدم تاکید کرد: جبهه یکتا تلاش‌های بسیاری را برای جای دادن خودشان در جریان اصولگرایی و شورای هماهنگی اصولگرایان انجام داده‌اند.
آزموده را آزمودن خطاست
کنعانی مقدم در ادامه تصریح کرد: خوشبختانه تاکنون تیر این جبهه به سنگ خورده است. یعنی موفق به جای دادن جبهه یکتا در جریان اصولگرایی نشده‌ و نخواهند شد. این فعال سیاسی اصولگرا به علت عدم موفقیت این جریان در شورای هماهنگی اصولگرایی اشاره کرد و افزود: علت اصلی این مساله مربوط به فقدان مجوز این جبهه از مراجع ذی‌صلاح است. بنابراین اعضای جبهه یکتا بدون داشتن مجوز نمی‌توانند فعالیت سیاسی و انتخاباتی انجام دهند. دبیرکل حزب سبز ایران به شعارها و اظهارات کامران دانشجو مبنی بر اینکه جبهه یکتا نقش خود را در هر مقطعی که احساس کند می‌خواهد به گفتمان امام و انقلاب صدمه‌ای وارد شود، ایفا خواهد کرد و ما از جنس مردم هستیم و نمی‌توانیم نسبت به مجلس دهم بی‌تفاوت باشیم، تاکید کرد: آزموده را آزمودن خطاست، این افاضات را محمود احمدی‌نژاد در دوران ۸ ساله خود به مردم می‌گفت. به نظر من، این افراد بهتر است نسبت به عملکرد ۸ ساله خود به مردم پاسخ‌گو باشند به دلیل اینکه پاسخ به سوالات برای مردم مهمتر است نه اینکه مانند گذشته شعارهای ۸ ساله محمود احمدی‌نژاد را تکرار کنند. 
سیاست سکوت جبهه یکتا
با این حال، تلاش خبرنگار سیاسی روزنامه «ابتکار» برای برقراری تماس و پرسش از اعضای جبهه یکتا برای فقدان مجوز، فعالیت سیاسی و انتخاباتی این جبهه بی‌نتیجه ماند. بنابراین با توجه به اظهارات کارشناسان یک سوال مهم به وجود می‌آید که چگونه جبهه یکتا بدون داشتن هیچ مجوزی از مراجع ذی‌صلاح قصد انجام فعالیت‌های سیاسی و انتخاباتی دارد؟ به راستی اعضای این جبهه با چه انگیزه‌ای قصد ورود به انتخابات آینده یعنی دهمین دوره مجلس شورای اسلامی را دارند؟ بنابراین باید از اعضای این جبهه که اکثر آن‌ها وزاری دولت‌های نهم و دهم هستند مگر چه اقداماتی جز اختلاس، تاراج بیت المال و بی‌عزت کردن ایرانیان در دنیا انجام داده‌اند که خود را شایسته و صاحب اندیشه‌ها و آرمان‌های حضرت امام (ره) و رهبر معظم انقلاب می‌دانند؟ به راستی چقدر شعارهای جبهه یکتا به دوران هشت ساله ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد نزدیک است…. به دلیل اینکه این جبهه و اعضای آن «مردمی و از جنس مردم بودن» را شعار اصلی خود قرار داده‌اند. از طرفی دیگر اگر احمدی‌نژاد سال ۸۸ به بعد را انحرافی می‌دانند پس چرا از وی تبعیت می‌کردند؟ بنابراین باید منتظر ماند و دید تا وزارت کشور و مراجع ذی‌صلاح چه تصمیمی برای جبهه یکتا خواهند گرفت.

بخش نظردهی بسته شده است..