تدوین طرح پژوهشی درباره زنان یزد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری یزد از تدوین طرح پژوهشی فراتحلیل مطالعه های انجام شده درباره زنان استان یزد از سال ۱۳۷۵ تا ۱۳۹۳ خبر داد.

فخرالسادات خامسی هامانه افزود: این طرح توسط دفتر امور بانوان و خانواده استانداری و با همکاری دانشگاه یزد تدوین شده است.

وی با تشریح اهداف تدوین این طرح پژوهشی اظهار کرد: انجام تحقیق های مختلف درباره یک مساله پژوهشی در یک حوزه علمی نشان دهنده اهمیت و پویایی آن حوزه است.
وی ادامه داد: در قالب این طرح پژوهشی برآوردی دقیق تر از یافته ها به دست می آید و یکی از نتایج مفید تحقیق ها این است که می توان در حوزه زنان برنامه های مناسبتری را تدوین و اجرا کرد.
مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری یزد گفت: در این طرح پژوهشی فراتحلیلی مشخص شده است که بیشترین پژوهش و مقاله ها در حوزه پزشکی، باروری و ناباروری، سرطان و سایر مسائل و مشکلات روانی و اجتماعی زنان بوده است.
خامسی هامانه افزود: تعداد مقاله ها، طرحهای پژوهشی و پایان نامه هایی که در حوزه زنان و مشکلات مربوط به آنان تهیه و تدوین شده به ترتیب ۵۷ مقاله، ۲۰ پایان نامه دانشگاهی و ۹ طرح پژوهشی بوده است.
وی ادامه داد: بیشترین موضوع هایی که در طرحهای پژوهشی مورد توجه محققان قرار گرفته، آموزش مهارتهای زندگی، آسیب دیدگان جسمی بانوان، تنهایی و افسردگی دختران فراری، بهداشت روانی، حیاء، عفاف و حجاب و مصادیق آن بوده است.
این مسئول اضافه کرد: در حوزه پایان نامه، موضوع پایان نامه های دانشگاهی براساس رشته تحصیلی مشخص شده، که به ترتیب از سالهای ۸۱ تا ۹۳ بیشترین پایان نامه ها مربوط به حوزه مشاوره، پزشکی و سلامت، جامعه شناسی، مدیریت، روان شناسی بالینی و جغرافیا است و در سال ۹۳ بیشترین پایان نامه ها در حوزه زنان و مسائل مربوط به آنان تهیه و تدوین شده است.
خامسی هامانه اظهار کرد: از ۲۰ پایان نامه بررسی شده، ۶۰ درصد مربوط به مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد و ۴۰ درصد مربوط به مقطع تحصیلی دکترا است.
مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری یزد گفت: لازم است در آینده برای تهیه طرحهای پژوهشی، ارایه مقاله و پایان نامه های دانشگاهی توجه بیشتری به تنوع موضوع ها به جای تعدد آنها شود و پژوهشهایی در مورد رضایت از زندگی و کیفیت آن، مشارکت اجتماعی، زمینه های شغلی، حوزه های ورزشی و محورهای فردی، اجتماعی، شخصیتی و فرهنگی زنان مورد تحقیق و پژوهش قرار گیرد.
وی افزود: همچنین باید به ارزشها و نگرشهای زنان در گستره های گوناگون اجتماعی عنایت بیشتری شود.
از جمعیت یک میلیون و ۶۰ هزار نفری استان یزد ۵۲۰ هزار و ۸۶۴ نفر آنان را بانوان تشکیل می دهند که از این تعداد ۴۲ هزار و ۵۵۰ نفر در بخش دولتی و خصوصی شاغل هستند.
منبع: ایرنا

بخش نظردهی بسته شده است..