نصب تابلوهای شناسایی برای ۲۴ کوچه‌ باغ شهر یزد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز)  طرح راهبردی باغ بزرگ شهر یکی از طرح‌‌های شهرداری برای حفاظت از اراضی باغی شهر است و این روزها شاهد طراحی و نصب تابلوهای شناسایی کوچه باغ‌ها برای هویت‌بخشی به این بخش هستیم.
طرح راهبردی باغ بزرگ شهر در سال‌94 در محدوده‌‌ای به وسعت ۱۳‌‌هکتار شامل باغ‌ها و زمین‌های مزروعی در صحرای کوچه بیوک با هدف حفاظت از اراضی این محدوده و ایجاد پارکی بزرگ به نام «باغ بزرگ شهر‌یزد» به تصویب کمیسیون ماده ۵ رسید.
شهرداری یزد به عنوان متولی موظف است که در وسعت ۲۰ هزار مترمربعی این طرح، از انجام ساخت و سازهای غیرمجاز و بدون پروانه و تغییر کاربری‌های اراضی باغی به ساختمان‌های مسکونی جلوگیری کند.
این طرح با رویکرد حفاظت از باغ‌ها و با ایجاد صرفه اقتصادی برای مالکان تدوین شده و قرار است با تعریف طرح‌های پیشتاز از جمله پارک‌های کوچک، فرهنگسرا، سراهای ورزشی و پارکینگ در این اراضی تملکی، اجرای طرح اصلی با مشارکت شهروندان تسریع شود.

آغاز طراحی تابلوهای شناسایی کوچه‌باغ‌ها
مشاور طرح راهبردی باغ بزرگ شهر با اشاره به شناسایی ۲۴ کوچه‌ باغ در محدوده باغ بزرگ شهر می‌گوید: دیوار باغ‌ها منجر به شکل گیری کوچه‌ باغ‌های زیادی در این محدوده شده که باید برای حفظ باغ‌ها و همچنین کوچه‌باغ‌ها ازاین دیوارها محافظت کرد.
«محمد صادق سهیلی‌پور» می‌افزاید: یکی دیگر از اقدامات لازم برای حفظ این کوچه‌ باغ‌ها، حفاظت از درختان است که تاکنون نزدیک به هزار قطعه درخت پلاک‌کوبی شده است. وی ادامه می‌دهد: با توجه به برنامه شهرداری برای جلوگیری از هر گونه ساخت و ساز خارج از قوانین شهرسازی در این محدوده باغ بزرگ شهر و به ویژه برای جلوگیری از تخریب باغ‌ها و کوچه باغ‌ها، و هویت بخشیدن به آنها، به نصب تابلوهای شناسایی باغ‌ها اقدام شده است.
سهیلی‌پور از طراحی تابلوهای شناسایی منطبق بر بافت این محدوده باغی خبر می‌دهد و می‌گوید: یکی دیگر از اقدامات مشاور برای حفاظت از کوچه باغ‌های این محله، تلاش برای ثبت ملی این آثار تاریخی است که با همکاری اداره کل میراث فرهنگی استان دنبال می‌شود. وی ادامه می‌دهد: نام همه کوچه‌ها با عنوان کوچه‌ باغ آغاز شده که بسیاری از آنها با مشارکت اهالی و با احیای اسامی قدیمی انتخاب شده و در کمیته نامگذاری سازمان رفاهی-تفریحی شهرداری یزد، مصوب شده است. وی اظهار می‌کند: اسامی این کوچه باغ‌ها برگرفته از طبیعت و اسامی قدیمی محلی و از بین اسامی بهشت، گل‌ها، درختان و حتی انواع میوه‌ها نامگذاری شده است و برخی از اسامی موجود نیز که با بافت محدوده منطق بود، حفظ شده است.

اسامی کوچه‌ها
یکی دیگر از مشاوران طرح راهبردی باغ بزرگ شهر یزد برخی از اسامی این کوچه‌ها کوچه باغ هزار درخت، کوچه باغ سیبک، کوچه باغ گل نسترن، کوچه باغ توتستان، کوچه باغ نارستان و کوچه باغ کوثر اعلام می‌کند.
«فاطمه دهقان» می‌افزاید: از دیگر اسامی انتخاب شده می‌توان به کوچه باغ پونه، کوچه باغ مینو، کوچه باغ مهر، کوچه باغ خاطره، کوچه باغ ترنم، کوچه باغ بنی‌هاشم، کوچه باغ جوهر، کوچه باغ خیال، کوچه باغ شاپرک و کوچه باغ چلچله و کوچه باغ پردیس اشاره کرد. وی می‌گوید: سایر کوچه‌ها نیز به نام کوچه باغ قاصدک، کوچه باغ ریحان، کوچه باغ زیتون، کوچه باغ چکاوک، کوچه باغ پرستو، کوچه باغ پروانه و کوچه باغ طوطیا نامگذاری شده است. وی تاکید می‌کند: به این ترتیب محدوده باغ بزرگ شهر به عنوان منطقه‌ای برای گذران اوقات فراغت شهروندان یزدی احیا خواهد شد و قرار است کاربری‌های سازگار با یکدیگر از جمله مراکز پذیرایی و گردشگری، فرهنگی و ورزشی در این محدوده تدارک دیده شوند.  دهقان با اشاره به دنبال کردن اجرای طرح بوم‌گردی در محدوده باغ بزرگ شهر می‌گوید: قرار است ۲ پارکینگ و ۲ فضای فرهنگی شامل فرهنگسرا و باغ هنرمندان، رستوران و تالار شهرداری، پارک باغ بزرگ شهر و پارک بانوان در این محدوده اجرا شود. این مشاور طرح راهبردی باغ بزرگ شهر می‌افزاید: این محدوده شامل پهنه پذیرایی و گردشگری، فرهنگی و ورزشی، پهنه پارک، باغ‌ها و فضای سبز و پهنه مختلط است که برای هر یک زیرپهنه‌هایی تعریف شده تا با حفظ کاربری‌ فعلی باغ، در قالب تعریف عملکردهای مرتبط و اقتصادی، فضای مناسبی برای گذران اوقات فراغت شهروندان یزدی و حتی تقویت تورهای گردشگری و بوم گردی ایجاد می‌شود.

اهمیت هویت بخشیدن به کوچه باغ‌ها
مدیر عامل سازمان رفاهی-تفریحی شهرداری یزد با اشاره به تصویب اسامی کوچه‌باغ‌های محدوده باغ بزرگ شهر در کمیته نامگذاری این سازمان، ادامه می‌دهد: یکی از راهکارهای حفظ باغ‌ها، احیای پیش زمینه‌های ذهنی در بین ساکنان منطقه است.
«امید فتاحی» یکی از ابزارهای تقویت حفاظت از باغ‌ها را احیای کوچه‌باغ‌ها و هویت بخشیدن به آنها نام می‌برد و می‌افزاید: هویت بخشیدن به گذرها برای حفاظت از این کوچه‌ باغ‌های قدیمی موثر است. وی ادامه می‌دهد: نامگذاری این گذرها از سوی متخصصان شهرسازی و مشاور طرح و البته همکاری موثر ساکنان محدوده انجام شده که بعد از تصویب در کمیته نامگذاری برای تایید و تصویب نهایی به شهرداری و شورای شهر ارسال می‌شود. فتاحی اظهار می‌کند: یکی از مهم‌ترین اقدامات برای هویت بخشیدن به این معابر قدیمی، تعیین فرمت درخور و زیبنده برای طراحی تابلوهای شناسایی این کوچه باغ‌هاست که مورد توجه مشاور قرار دارد. وی از دیگر اقدامات شایسته تقدیر شهرداری در این محدوده باغ بزرگ شهر به پلاک‌کوبی درختان شامل هزار اصله درخت اشاره می‌کند و می‌افزاید: اقدامات موثری با مداخله شهرداری برای حفاظت از این اراضی باغی در دستور کار است که قطعا با جلب رضایت ساکنان محدوده همراه خواهد بود.

لزوم جداره‌سازی برای کوچه‌ باغ‌ها
مدیر عامل سازمان رفاهی-تفریحی شهرداری یزد از توجه به کف‌سازی و بدنه‌سازی و همچنین جداره‌سازی کوچه‌باغ‌های محدوده باغ بزرگ شهر خبر می‌دهد. «امید فتاحی» می‌افزاید: باید توجه کرد که حفاظت از این باغ‌ها تنها به منزله حفظ زیبایی آنها نیست بلکه با توجه به آلایندگی صنایع در شهر یزد، لازم است که از این درختان به عنوان ریه‌های شهر حفاظت شود. وی ادامه می‌دهد: این میراث که از گذشتگان به دست ما رسیده، هرگز قابل ایجاد نیست از این رو لازم است با نگهداری از آنها کاری کنیم که آیندگان هم از آن بهره‌برداری کرده و به ما افتخار کنند.

همشهری

بخش نظردهی بسته شده است..