وظایف شهردار یزد با اختیاراتش متناسب نیست

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) شهردار فعلی یزد به عنوان دهمین شهردار شهر، در سال جاری به دلیل اختلافات در مدیریت شهرداری و مداخله اعضای شورای شهر در امور اجرایی از سمت خود استعفا کرد اما اعضای شورای شهر با ۱۰رای موافق، استعفای وی را رد کردند تا به فعالیت خود در کرسی مدیریت شهری یزد ادامه دهد.

وی که در اواخر دوره سوم شورای شهر، برای این مقام انتخاب شد، توانست توجه اعضای شورای چهارم شهر یزد را نیز به خود جلب کند اما در ادامه مسیر، با سنگ‌اندازی‌هایی مواجه شد که استعفا را بر ادامه فعالیت ترجیح داد.
این شهردار جوان که بارها اعلام کرده به صندلی و مسئولیت خود وابستگی ندارد، فرصت انتخاب شهردار جدید را به اعضای شورای شهر داد تا تجربه جدیدی برای مدیریت شهر یزد فراهم شد اما اعضای شورای شهر ترجیح دادند که وی را در این مسئولیت ابقا کنند.
روزنامه همشهری با «محمدرضا عظیمی‌زاده» درباره ارزیابی شرایط فعلی مدیریت شهر و چالش‌هایی که بعد از مخالفت اعضای شورا با استعفای وی با آن مواجه است، به گفت‌وگو پرداخته که می‌خوانید.

  • مخالفت اعضای شورای شهر با استعفای شما و درنتیجه بازگشت مجدد شما به کرسی مدیریت شهر با رای اکثریت اعضای شورای شهر، آیا بهبودی در شرایط مدیریت شهر و ارائه خدمات شما ایجاد کرد؟

شرایط به مراتب نسبت به قبل بهتر شده است اما باید توجه کرد که مسئولیت شهردار در بسیاری از شهرهای کشور با اختیارات وی تناسب ندارد و این موضوع مهم‌ترین چالش شهرداران برای مدیریت شهر است.

  • در این باره بیشتر توضیح دهید.

مسئولیت شهرداران فراوان اما اختیارات آنها بسیار محدود است؛ شهرداران باید در برابر هر خطر و حادثه‌ای که شهر و شهروندان را تهدید می‌کند، پاسخگو باشند، اما از اختیارات لازم برای جلوگیری از این بحران‌ها برخوردار نیستند.

  • آیا این موضوع متوجه شورای اسلامی شهر هم هست؟ یعنی مشکلاتی که در گذشته برای ارائه خدمات در شهر با اعضای شورای شهر داشتید همچنان ادامه دارد؟

در حال حاضر ضمن هماهنگی کامل با شورای شهر در حال خدمات‌رسانی به شهروندان هستیم. انتقاد من فقط متوجه شورای شهر نیست. وظایف بسیاری از سوی دستگاه‌های مختلف به شهرداری تفویض می‌شود اما متاسفانه اختیارات آن در دست شهرداری نیست و همین باعث می‌شود که شهردار همواره در تیررس انتقادات باشد.

  • آیا این مشکل در محدوده تحت مدیریت شما هم صدق می‌کند؟

بله. در ابعاد کوچک‌تر می‌توان به مجموعه داخل شهرداری اشاره کرد؛ شهرداری یک مجموعه بزرگ با واحدهای مستقل حقوقی اما وابسته مالی است و لازم است که همه آنها بسیار هماهنگ عمل کنند تا شهرداری بتواند موفق باشد، اما در برخی موارد شاهد ناهماهنگی‌هایی در بدنه شهرداری هستیم.

  • اعلام حمایت مدیران شهرداری به دنبال استعفای شما نشان می‌دهد که هماهنگی بسیاری با مجموعه دارید؛ یعنی این هماهنگی را تایید نمی‌کنید؟

باید قبول کرد که بعضی وقت‌ها وابستگی اطرافیان فرد به پست و مقام یک نفر، بیش از خود فرد است. این افتخار را دارم که مجموعه‌ای را برای خدمت انتخاب کرده‌ام که با هماهنگی در تلاش برای ارتقا و اعتلای شهر هستند؛ اما بار دیگر تکرار می‌کنم که هیچ وابستگی به پست و صندلی مدیریت ندارم و تنها به کارنامه خود افتخار می‌کنم.

  • همواره شاهد دفاع شما از کارنامه عملکردتان هستیم، نقطه افتخار شما در این کارنامه چیست؟

من ادعایی در این باره ندارم اما اگر کارنامه شهرداران یزد از اولین تا دهمین که من هستم، بررسی شود، قطعا شاهد درخشش این دوره در بین دوره‌های مختلف شهرداری یزد خواهیم بود. شهر یزد تا امروز ۱۰ شهردار را تجربه کرده که ۵ نفر آنها بدون شورا و با اختیارات گسترده و ۵ نفر نیز با شورا، شهر را اداره کرده‌‌اند اما سطح خدماتی که در دوره شهرداری من در شهر ارائه شده به مراتب درخشان‌تر و قابل دفاع است. این درخشش را در توسعه شبکه معابر، توسعه فضای سبز شهر، زیباسازی شهر، بهبود آسفالت معابر، اجرای تقاطع‌های غیرهمسطح، تجهیز سازمان‌های شهرداری به دستگاه‌ها و ماشین‌آلات می‌دانم. افتخار می‌کنم در شرایطی که کشور با بحران اقتصادی مواجه بود حتی یک بار هم شاهد نارضایتی و تجمع کارگران شهرداری برای مطالبه حقوق خود نبودم اما در دوره قبل که کشور در بهترین شرایط اقتصادی بود، بارها کارگران برای دریافت حقوق معوقه خود مقابل استانداری تحصن کردند.

  • چطور به این موفقیت‌ها دست یافتید؟

من با دست خالی تعادل مجموعه عریض و طویل شهرداری را نگه داشتم و متاسفانه هیچ کس حتی یک بار از من سوال نکرد با این شرایط نامناسب اعتباری، چگونه این کار را انجام دادم. در این سال‌ها سهم شهرداری یزد از اعتبارات دولتی به کمترین مقدار خود در ۱۰‌سال گذشته رسیده است و درآمدهای شهرداری نیز به دلیل شرایط نامطلوب اقتصادی کشور و شهروندان، کاهش یافت اما توانستم شهرداری را مدیریت کنم.

  • برخی از اعضای شورای شهر در جلسات علنی به اجرایی نشدن مصوبات اعتراض می‌کنند، آیا تلاشی برای جلب رضایت آنها در دستور کار است؟

مصوبات شورای شهر ۲ دسته است، برخی از مصوبات ناشی از طرح‌های پیشنهادی اعضای شوراست که بدون حضور شهردار مصوب می‌شود که شاید شهرداری ابزار قانونی و اعتبار لازم برای اجرای آن را نداشته باشد. باید قبل از تصویب این طرح‌ها، به وضعیت اعتباری شهرداری و برنامه‌های شهری هم توجه شود که این اتفاق نمی‌افتد. اما بخشی از مصوبات نیز برخاسته از لوایحی است که شهرداری به شورا تقدیم می‌کند که این مصوبات با بررسی‌های قبلی ارائه می‌شود و منابع اعتباری آن نیز از قبل پیش بینی شده است و از این رو همه آنها اجرا می‌شود.

  • اولویت‌های شما تا پایان سال جاری چیست؟

تلاش برای تحقق بودجه، افزایش فضای سبز شهر با ایجاد پارک‌های جدید، ساماندهی معابر و اصلاح ورودی فرودگاه و ورودی محمدآباد یزد و افزایش تجهیزات ترافیکی را در دستور کار داریم اما به طور قطع طرح عمرانی بزرگی را شروع نخواهیم کرد.

 

بخش نظردهی بسته شده است..