طرح تفصیلی شهر یزد تا پایان سال ابلاغ می‌شود

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) طرح تفصیلی جدید شهر یزد به عنوان دومین طرح تفصیلی این شهر، اواخر سال۹۲ با همکاری کارشناسان و مشاوران مربوطه و اعضای شورای شهر یزد تهیه و برای تصویب به کمیسیون ماده ۵ استان ارسال شد اما با توجه به مشکلات طرح به ویژه تغییر وسعت بافت تاریخی در این طرح، تصویب آن به درازا کشید.
خوشبختانه این روزها خبرهای خوشی از طی شدن مراحل نهایی تصویب این طرح به گوش می‌رسد.گفته‌ها حاکیست، قرار است این طرح تا پایان سال جاری برای اجرا و ملاک قرار گرفتن به شهرداری یزد ابلاغ شود.
طرح یادشده شامل ۲ بخش نقشه‌ها و ضوابط و مقررات است که نقشه‌ها شامل کاربری‌ها، پهنه‌بندی‌ها، عرض گذرها، تقسیمات شهری است و ضوابط نیز چارچوب قوانین و مقررات شهرسازی را مشخص کرده است.
در تدوین ضوابط طرح تفصیلی شهر یزد سعی شده است که در کنار توجه به درخواست‌های مردمی ‌و اعمال مقررات مربوط، ضوابطی که چالش‌برانگیز بوده مورد توجه قرار گیرد و همه درخواست‌های مردمی ‌نیز پوشش داده شود و در مجموع ضوابط جامعی جمع‌بندی شده است که مسائل و مشکلات شهرسازی فعلی را رفع خواهد کرد.

اصلاح طرح از سوی مشاور
مدیر شهرسازی شهرداری یزد با اشاره به انجام اصلاحات نهایی از سوی مشاور طرح و رفع نواقص، از تصویب نهایی طرح در آینده نزدیک خبر داد و افزود: این طرح تا پایان سال جاری برای اجرا به شهرداری یزد ابلاغ می‌شود.
«مسعود جعفریان» ادامه داد: تاکنون بیش از ۹۰درصد از مراحل تصویب طرح، طی شده و در حال حاضر این طرح در مرحله ارائه به کمیسیون ماده‌5 قرار دارد و بعد از تصویب در کمیسیون، ملاک عمل قرار می‌گیرد.
وی افزود: این طرح به عنوان دومین طرح تفصیلی شهر یزد قرار است جایگزین طرح تفصیلی قبلی شود و ضوابط و مقررات آن مبنای معماری و شهرسازی شهر خواهد بود.
این مسئول درباره علت تاخیر در تصویب این طرح نیز اظهار کرد: طرح تفصیلی شهر یزد بعد از طی مراحل مختلف بررسی، به اصلاحات نهایی نیاز داشت؛ از این رو مشاور به اصلاح اشکالات اقدام کرد و در حال حاضر طرح در مرحله ارائه به کمیسیون ماده ۵ قرار دارد.
وی درباره روند تصویب این طرح نیز گفت: طرح‌های تفصیلی در مرکز استان مصوب می‌شوند و کمیسیون ماده ۵ متشکل از معاون عمرانی استانداری، مدیرکل راه و شهرسازی، مدیر کل میراث فرهنگی و شهردار یزد بعد از امضای نقشه‌ها و ضوابط، آن را تصویب می‌کنند.
جعفریان با اشاره به بررسی‌های مکرر طرح در کمیسیون ماده ۵ از سال ۹۲ تاکنون، اضافه کرد: پس از تحویل طرح تفصیلی جدید شهر یزد به اداره کل راه و شهرسازی استان، این طرح مورد بحث و بررسی اعضای کمیسیون قرار گرفت.
وی با اشاره به اشکالاتی که در این طرح وجود داشته و رفع شده است، اعلام کرد: از جمله مسائل مد نظر، بازنگری و اصلاح برنامه عملیاتی تملک و اجرای فضاهای خدماتی و تراز مالی فیزیکی مربوط به طرح بود.
وی تاکید کرد: همچنین لازم بود که کاربری‌های مسکونی آپارتمانی و خدماتی، بازنگری شود و برخی از تقاطع‌ها و شبکه‌ها نیز نیاز به اصلاح هندسی داشت که به مشاور متذکر شدیم و آنها را رفع کرده است.

رفع اشکالات
معاون شهرسازی اداره کل راه و شهرسازی استان افزود: در آخرین بررسی‌ها، اشکالاتی در مقررات ساخت و ساز در برخی از نقاط شهر مشاهده شد که مشاور بر اساس وضع موجود، تغییر کاربری در طرح اعمال کرده تا محدودیتی برای شهروندان ایجاد نشود.
وی تاکید کرد: همچنین لازم بود که نقشه ریز پهنه‌بندی اراضی مستعد شهر برای آپارتمان‌سازی تعیین شود و مشاور نیز بررسی‌های لازم را درباره علل محقق نشدن طرح قبلی و راهکارهای تحقق طرح جدید به کمیسیون ارائه کند که این اقدامات انجام شد.
وی با اشاره به ارجاع طرح به کمیسیون ماده ۵ پس از انجام اصلاحات از سوی مشاور، گفت: طرح تفصیلی شهر از طرح‌های بسیار مهمی ‌است که سالیان سال ملاک عمل شهرسازی قرار می‌گیرد؛ از این رو گاهی بررسی آن چند سال به طول می‌انجامد.
جعفریان ادامه داد: این طرح بعد از انجام اصلاحات باید از سوی شهرداری به عنوان کارفرما به اداره کل راه و شهرسازی استان ارسال شود که در انتظار ارسال طرح برای بررسی و تصویب نهایی آن در کمیسیون ماده ۵ هستیم.
وی تاکید کرد: در تدوین طرح جدید مقتضیات زمان مورد توجه واقع شده و اگر به اجرای این طرح ملزم و مقید باشیم و بر اساس آن پیش برویم به طور قطع به سمت توسعه پایدار شهر یزد قدم برخواهیم داشت.

اصلاح مساحت بافت تاریخی برای تکمیل طرح تفصیلی
معاون شهرسازی اداره کل راه و شهرسازی استان یکی از تغییرات اساسی طرح تفصیلی در سال جاری را افزایش مساحت بافت تاریخی منطبق با مساحت موجود در طرح جامع اعلام کرد. «مسعود جعفریان» افزود: به این ترتیب مساحت بافت تاریخی منسجم به ۷۴۰ هکتار افزایش یافت و هسته بافت‌های تاریخی نیز به این محدوده اضافه شد در نتیجه در طرح تفصیلی نزدیک به هزار هکتار بافت تاریخی مشخص شده است.

همشهری

بخش نظردهی بسته شده است..