ماهانه ۷۶۰۰ تن آرد در استان مصرف می‌شود

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) اجرای طرح آزادسازی آرد از دی‌ماه سال گذشته، تاثیر چندانی در میزان مصرف آرد برای تولید نان نداشته به طوری که همچنان به طور میانگین ماهانه ۷۶۰۰‌تن آرد در استان به نان تبدیل می‌شود.
۱۲۰۰‌واحد نانوایی در استان فعال است که ۲۴۲‌واحد آن آزادپز هستند وهنوز ۱۹۵۸‌واحد با آرد یارانه‌‌ای نان می‌پزند و با دریافت آرد با کیفیت‌های متفاوت از لحاظ سبوس، برای طبخ نان خوش‌طعم و با کیفیت تلاش می‌کنند با این حال باز هم انتقاداتی به کیفیت نان تولیدی نانوایی‌های استان وارد است.
نانوایی‌های آزادپز شامل واحدهای تولید نان فانتزی، نان کرنو و نان‌های سنتی است؛ البته بخشی از واحدهای تولید نان تافتون، لواش و تنوری هم در قالب اجرای این طرح از آرد آزاد استفاده می‌کنند.

توزیع نان بر اساس ساعات پخت
معاون بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان متوسط مصرف ماهانه آرد در نانوایی‌های استان را ۷۶۰۰ کیلوگرم اعلام می‌کند و می‌گوید: متوسط مصرف در ماه‌های پایانی سال گذشته و امسال تفاوت چندانی با قبل از اجرای طرح آزادسازی آرد ندارد.
«ناصر رحیمی» می‌افزاید: مصرف آرد استان به ترتیب در ماه‌های دی، بهمن و اسفندماه سال گذشته ۷۶۴۸، ۷۶۰۲ و ۷۷۲۶ تن بوده است که این میزان مصرف با میانگین مصرف آرد در استان فاصله چندانی ندارد.
وی با بیان این‌که ملاک توزیع آرد در نانوایی‌های استان بر اساس پخت نان است، ادامه می‌دهد: در مواردی که آرد توزیع شده برای تولید نان استفاده نشود، نانوایان متخلف شناسایی و برای برخورد به تغزیرات حکومتی معرفی می‌شوند.
این مسئول با تاکید بر این‌که سرانه مصرف آرد هر شهروند یزدی با سرانه کشوری مطابقت دارد، می‌گوید: سرانه ۲/۷‌کیلوگرمی مصرف آرد در یک ماه در استان هم رعایت می‌شود اما به دلیل حجم بالای مهاجرت‌های اتباع بیگانه، این سرانه کمی بالاتر از میانگین کشوری است.
رحیمی از توزیع ۲ نوع آرد در نانوایی‌های استان خبر می‌دهد و می‌افزاید: ۱۲۰۰‌واحد نانوایی در استان وجود دارد که از سهمیه آرد یارانه‌ای یا آرد آزاد بهره‌مند هستند.
وی با بیان این‌که تعداد نانوایی‌های مشمول آرد یارانه‌‌ای ۹۵۸‌واحد و نانوایی‌های آزادپر نیز ۲۴۲‌واحد هستند، ادامه می‌دهد: آرد سهمیه‌ای براساس میزان پخت نان بر اساس ساعات پخت بین نانوایی‌های مشمول دریافت این نوع آرد توزیع می‌شود و اگر این برنامه پخت رعایت نشود، نانوایان متخلف شناسایی و مجازات خواهند شد.

تفاوت آرد آزاد و یارانه‌ای
معاون بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اعلام می‌کند: نیمی از نانوایی‌های استان در شهرستان یزد قرار دارد و از این رو بخش قابل ملاحظه‌ای از نانوایی‌های آزادپز شامل ۱۶۰ واحد پخت نان فانتزی، کرنو و نان‌های سنتی نیز در این شهرستان مستقر هستند و برای تولید نان مورد نیاز شهروندان تلاش می‌کنند.
وی درباره تفاوت قیمت آرد برای نانوایی‌های آزاد و یارانه‌ای نیز می‌گوید: آرد نانوایی‌های استان در حال حاضر در ۳سطح کیفی شامل ۱۸درصد سبوس، ۱۵‌درصد سبوس و ۱۲درصد سبوس توزیع می‌شود که نرخ هر کیلوگرم انواع این آردها برای نانوایی‌های یارانه‌ای و آزاد متفاوت است.
رحیمی می‌افزاید: قیمت هر ۴۰ کیلوگرم آرد ۱۸درصد سبوس برای نانوایی‌های یارانه‌ای ۳۳۴۰۰‌تومان و برای نانوایی‌های آزاد ۴۸ هزار تومان و هر کیلوگرم آرد ۱۵درصد سبوس نیز برای نانوایی‌های یارانه ای ۳۳ هزار تومان و برای نانوایی‌های آزاد ۴۷‌هزار تومان است.
وی ادامه می‌دهد: قیمت هر ۴۰ کیلوگرم آرد ۱۲درصد سبوس نیز برای نانوایی‌های یارانه‌ای ۳۲۶۰۰‌تومان و برای نانوایی‌های آزاد ۴۶‌هزارتومان است به این ترتیب قیمت عرضه نان هم بسته به قیمت آرد در این دو نوع نانوایی متفاوت است.
معاون بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر این‌که ملاک توزیع آرد در نانوایی‌ها براساس ساعات پخت است، می‌گوید: یکی از وظایف سازمان، نظارت بر نانوایی‌ها و شناسایی متخلفان است. وی با اشاره به توجه نظارت‌ها به کیفیت و قیمت نان در نانوایی‌های استان ادامه می‌دهد: در این حوزه نیز در یک سال گذشته ۷۱۵‌نانوایی متخلف به اداره کل تعزیرات حکومتی معرفی شده‌اند.

ضایعات کمتر نان در استان نسبت به کشور
با وجود تمام تلاش‌ها برای ارتقای کیفیت نان، آمار کشوری نشان می‌دهد که ۳۰درصد نان مصرفی مردم، به ضایعات تبدیل می‌شود اما هیچ مرجعی برای ارائه این آمار در استان وجود ندارد  ، نان ضایعاتی نصیب فعالان جمع‌آوری ضایعات می‌شود که سود هنگفتی را از این محل به جیب می‌زنند.
هر قرص نان با هزینه و تلاش بسیار تولید می‌شود اما واحدهای ضایعاتی استان هر کیلوگرم نان را به قیمت ۳۰۰، ۴۰۰ و ۵۰۰ تومان بسته به منطقه شهر از مردم خریداری می‌کنند و حتی این ضایعات نصیب سازمان مدیریت پسماند شهرداری هم نمی‌شود.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری یزد با اشاره به این‌که تنها ۵درصد ضایعاتی که در شهر یزد جمع‌آوری می‌شود، نان است، ادامه می‌دهد: مردم ترجیح می‌دهد ضایعات نان را به مراکز خرید و فروش ضایعات بفروشند اما به پیمانکاران پسماند خشک تحویل ندهند.
«حمیدرضا رحیمدل» می‌افزاید: ارزش افزوده اقتصادی ناشی از فروش نان برای مردم اهمیت دارد؛ و از این رو نمی‌توان هیچ آماری از میزان ضایعات نان در شهر یزد ارائه کرد.
وی ادامه می‌دهد: ضایعات نان در شهر یزد به مراتب نسبت به سایر شهرهای کشور کمتر است؛ چرا‌که یزدی‌ها صرفه جو بوده و علاوه‌بر آن برای نان حرمت ویژه‌ای قائل هستند.

آمادگی پیمانکاران برای دریافت ضایعات نان
مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری یزد می‌گوید: با توجه به کاهش تمایل مردم برای ارائه ضایعات نان به مراکز پسماند خشک، باکس‌های مشخصی برای دریافت این ضایعات تعریف نشده است. «حمیدرضا رحیمدل» تاکید می‌کند: اما مردم می‌توانند ضایعات نان را بر اساس برنامه زمان‌بندی در یک روز از هفته به پیمانکاران جمع‌آوری پسماندهای خشک تحویل دهند.

همشهری

بخش نظردهی بسته شده است..