تبدیل سینما روباز پارک هفتم تیر به سالن تئاتر

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) کمبود سالن تخصصی تئاتر و نمایش در استان، همواره مورد انتقاد هنرمندان بوده است اما با تلاش مشترک شهرداری و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، شاهد تبدیل سینما روباز پارک هفتم تیر به یک سالن تئاتر تخت خواهیم بود. تنها سالن‌های نمایش شهر یزد به ۲‌باب یکی تالار شرف‌الدین علی و دیگری تالار هنر محدود می‌شود که مشکلاتی مانند محدودیت فضا، مناسب نبودن محل استقرار سالن به دلیل مشکلات پارک خودرو کارایی این سالن‌ها را به شدت کاسته است و باید سالن‌هایی در ابعاد استاندارد و کیفیت روز دنیا در شهر یزد ساخته‌شود.

استاندارد نبودن سالن‌های موجود در شهر
یکی از هنرمندان یزدی با اشاره به کمبود سالن‌های تخصصی تئاتر و نمایش در استان می‌گوید: اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان ارگان دولتی مجوزی برای ساخت این سالن‌ها ندارد؛ بنابراین در حال مشارکت با شهرداری و شورای شهر برای ارتقای فضاهای نمایشی استان هستیم.
«حیدر نیک‌آیین» یکی از دستاوردهای این مشارکت را تبدیل سینمای روباز پارک هفتم تیر که کارایی ندارد، عنوان می‌کند و می‌افزاید: قرار است این فضا به یک سالن مکعب سیاه به صورت تخصصی برای اجرای تئاتر تبدیل شود.
وی ادامه می‌دهد: شهر یزد تنها ۲ سالن نمایش دارد که یکی تالار شرف الدین علی است که به‌تازگی مرمت شده اما به دلیل قرار گرفتن در مرکز شهر در میدان امیرچخماق و کمبود فضای پارک خودروها، استفاده از آن مورد استقبال مردم قرار نمی‌گیرد.
این هنرمند یزدی می‌گوید: سالن دیگر نیز تالار هنر است که هر چند استاندارد و با کیفیت نیست اما مورد نیاز جامعه هنری است؛ در این تالار نیزبه دلیل قرار گرفتن در یک کوچه بن بست و مجاورت با مرکز دیابت استان، جایی برای پارک خودروهای مراجعان نیست.
وی می‌افزاید: با این اوصاف به نظر می‌رسد که تبدیل سینمای روباز پارک هفتم تیر به یک سالن نمایش، فضای مناسبی را برای نمایش و تئاتر در اختیار هنرمندان و هنردوستان قرار دهد.

ایجاد سالنی تخت برای اجرای تئاتر
این هنرمند از تسطیح این سینمای روباز در آینده نزدیک خبر می‌دهد و می‌افزاید: به این ترتیب یک سالن تخت برای اجرای تئاتر در این پارک که در مرکزیت بافت شهری نیز قرار دارد ایجاد خواهد شد.
 نیک‌آیین اظهار امیدواری می‌کند که با انجام ساخت و سازهای لازم تا پایان امسال این سالن به بهره‌برداری برسد و در اختیار هنرمندان نمایش و تئاتر استان قرار گیرد.این هنرمند یزدی ادامه می‌دهد: به طور قطع این فضای محدود برای نیاز استان و شهرستان کافی نیست و از این رو در حال مکانیابی برای ساخت پردیس فرهنگی شهر با مشارکت بخش خصوصی هستیم. وی می‌گوید: ۳ نقطه از شهر برای ساخت این پردیس که همه نیازهای جامعه هنری در آن دیده شده است، در نظر گرفته شده و هنوز محل مشخصی برای آن مکانیابی نشده است.

لزوم مشارکت شهرداری برای ساخت سالن
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هم با تایید نبود سالن تخصصی نمایش و تئاتر در استان می‌گوید: این وضعیت در شهرستان‌های استان نیز صدق می‌کند به طوری که هنرمندان سایر شهرستان‌ها تنها یک سالن چندمنظوره در اختیار دارند و اشکذر و خاتم حتی از داشتن همین سالن چند منظوره نیز محروم هستند.
«علی غیاثی» می‌افزاید: در بسیاری از شهرهای کشور تجربه موفقی از همکاری با شهرداری برای ساخت سالن‌های نمایش و تئاتر با ساخت سالن‌های مجهز و استاندارد حاصل شده است.
وی ادامه می‌دهد: مشارکت‌هایی با شهرداری یزد برای ساخت سالن تخصصی تئاتر و نمایش آغاز شده است و امیدواریم با ساخت سالن‌های تخصصی نمایش با مالکیت و اعتبار شهرداری، هنرمندان از فضاهای استاندارد برای پرداختن به هنر بهره‌مند شوند.
این مسئول می‌گوید: می‌توان از تجربه موفق استان‌های همجوار که برای ساخت فضاهای فرهنگی از مشارکت شهرداری استفاده کرده‌اند، هم بهره برد.

آمادگی شورای شهر برای مشارکت
رئیس شورای اسلامی شهر یزد از آمادگی شورا و شهرداری برای بررسی الگوی مشارکت شهرداری با اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان به‌منظور ساخت سالن‌های نمایش و فضاهای فرهنگی خبر می‌دهد.
حجت‌الاسلام «عباس زارع» می‌افزاید: شهرداری مشارکت‌هایی را برای افزایش فضاهای فرهنگی در شهر آغاز کرده که نمونه آن واگذاری سینمای روباز پارک هفتم تیر برای تبدیل شدن به یک سالن تئاتر است.
وی ادامه می‌دهد: لازم است نحوه مشارکت شهرداری در شهرهای دیگر برای ساخت سالن‌های تخصصی نمایش و تئاتر در قالب طرح به شورای شهر اعلام شود تا مبنای عمل قرار گیرد.

محرومیت استان از سالن‌های تخصصی
استان همواره از کمبود فضاهای تخصصی و سالن‌های نمایش و تئاتر رنج می‌برد و هنرمندان همواره این ضعف را مانعی جدی برای پیشرفت رشته‌های هنرهای نمایشی می‌دانند. سالن‌های نمایش شهرستان‌های استان همان سالن‌های چند منظوره‌ای است که برای کارهای مختلف کاربرد دارد و حتی ۲ شهرستان خاتم و اشکذر از این سالن‌های چند منظوره محروم هستند. شهر یزد هم به عنوان مرکز استان، دارای ۲ سالن نمایش فاقد استاندارد است و یک پلاتو نیز از سوی حوزه هنری برای نمایش تئاتر تجهیز شده اما در مجموع می‌توان گفت که استان از سالن تخصصی محروم است.

همشهری

بخش نظردهی بسته شده است..