آشفتگی آماری و مخفی‌کاری خسارات خوردگی

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) عضو هیأت مدیره انجمن خوردگی ایران با بیان این که طبق برآوردهای جهانی بین ۳.۵ تا ۵ درصد از تولید ناخالص ملی کشورها بر اثر خوردگی از بین می‌رود، از آنچه که «سیاسی‌بازی و محرمانه ماندن آمار خوردگی در کشور» خواند، انتقاد کرد.

 

مهندس سید محمود کثیری‌ها که در غرفه ایسنا در نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها حضور یافته بود، در گفت‌و‌گو با خبرنگار علمی ایسنا افزود: اگر ما به عنوان انجمن خوردگی ایران از آمار خوردگی در کشور مطلع باشیم، می‌توانیم برای مقابله با آن و کاهش خسارات ناشی از خوردگی به راحتی برنامه‌ریزی کنیم.

 

وی با بیان این که هزینه‌های خوردگی در کشور ۳۰ میلیارد تومان در سال است، اظهار کرد: کشور ما از شمال و جنوب به دریای خزر، خلیج فارس و دریای عمان متصل است. تحقیقات انجام شده در خارج از کشور نشان می‌دهد که خلیج فارس به دلیل شوری زیاد آب، درجه حرارت بالا، وجود یون‌های کلرید و فاضلاب‌های صنعتی که وارد این آبها می‌شوند یکی از خورنده‌ترین مناطق آبی دنیا محسوب می‌شود.

 

کثیری‌ها افزود: ما در جنوب کشور تاسیسات صنعتی بسیاری داریم؛ در عسلویه حدود ۱۰ تا ۱۲ مجتمع بزرگ پتروشیمی در حال فعالیت و مجتمع‌های پتروشیمی جدید هم در حال تاسیس هستند. در ماهشهر چندین مجتمع بزرگ پتروشیمی فعالیت دارند. در بندرعباس تاسیسات دریایی نظیر اسکله‌های بزرگ بارگیری و در منطقه خلیج فارس سکوهای نفتی offshore متمرکز هستند و قرار است در منطقه چابهار هم دو، سه مجتمع بزرگ پتروشیمی احداث شود. این در حالیست که تمام صنایع موجود و یا در حال احداث در نواحی ساحلی جنوبی کشور با مساله خوردگی مواجه هستند.

 

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر خاطرنشان کرد:‌ نرخ خوردگی سالانه فلزات در جنوب ایران تقریبا رقمی حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ میکرون است؛ در واقع اگر ضخامت یک فلز یک میلیمتر باشد، بعد از گذشت چهار سال از آن چیزی باقی نمی‌ماند و خورده می‌شود. بنابراین با توجه به سرمایه‌گذاری‌های عظیمی که برای احداث مجتمع‌های پتروشیمی‌ در کشور انجام می‌شود، حفاظت از آن‌ها در مقابل خوردگی ضروری به نظر می‌رسد.

 

وی تصریح کرد: متاسفانه مدیران تاسیسات صنعتی جنوبی و شمالی کشور نسبت به مساله خوردگی جدی نیستند؛ یعنی یک برنامه‌ریزی دقیق برای کنترل خوردگی در این مجموعه‌های صنعتی که عمدتا سرمایه‌های ملی ایران هستند، انجام نشده است.

 

عضو هیات مدیره انجمن خوردگی در ادامه گفت: طبق برآوردهای انجمن‌های بین‌المللی بین ۳.۵ تا ۵ درصد از تولید ناخالص ملی کشورها در اثر خوردگی از بین می‌روند، یعنی اگر به آمار بانک مرکزی مبنی بر تولید ناخالص ملی در سال ۹۳ مراجعه کنیم، می‌توانیم خسارت ناشی از خوردگی را با توجه به رقم اعلام شده از سوی انجمن‌های بین‌المللی برآورد کنیم که یک رقم بسیار بالایی خواهد بود. البته در جهان هم همین گونه است؛ مثلا خسارت ناشی از خوردگی در آمریکا سالانه ۲۷۰ میلیارد دلار است و در کل جهان نیز خسارات سالانه ناشی از خوردگی ۱.۸ تریلیارد دلار است.

 

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر تصریح کرد: اگرچه خسارات ناشی از خوردگی در کل جهان نیز رقم بالایی است، اما در کشورهای مختلف این خسارات خرد شده است؛ یعنی سهم هر یک از صنایع از جمله پالایشگاه‌ها، پتروشیمی‌ها، صنایع شیمیایی، خودرو، دریایی و صنایع لوله از خسارات ناشی از خوردگی مشخص شده است. این در حالی است که در کشور ما این موارد مشخص نشده‌اند و هیچ اطلاعاتی نیز در این زمینه در دست نداریم.

 

مهندس کثیری‌ها با بیان این که صنایع و ارگان‌های دولتی می‌توانند تمام این آمار را با عقد قراردادی با انجمن علمی خوردگی با دقت بالا محاسبه کنند، خاطرنشان کرد: اگر سالی ۱۰ درصد هم بتوانیم خسارات ناشی از خوردگی را کم کنیم، پس از گذشت ۱۰ سال میزان خوردگی کشور تقریبا به نزدیکی صفر می‌رسد؛ البته به غیر از تاسیساتی که در اثر طول عمر زیاد باید تعویض شوند.

 

عضو هیات مدیره انجمن خوردگی ایران تصریح کرد: در این مورد هم لازم است دولت از جمله وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت نفت و شرکت‌های کشتیرانی و نیروگاه‌ها ورود پیدا کنند و با انجمن‌های علمی خوردگی همکاری کنند.

منبع: ایسنا

بخش نظردهی بسته شده است..