اعتراض های ادامه دار یک کارخانه یزدی:

معوقات مزدی کارگران کاشی کویر یزد را به اعتراض کشاند

کارگران کاشی کویر یزد بابت سه ماه حقوق ماه‌های مرداد، شهریور و مهر و مبلغی از عیدی و پاداش سال ۹۳ و هشت ماه بن کارگری پرداخت نشده است از نیم مهر ماه در اعتراض بسرمی‌برند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) منابع خبری ایلنا در استان یزد با اعلام این مطلب گفتند: دلیل اصلی نارضایتی کارگران کاشی کویر یزد تاخیرهایی است که در یک سال گذشته در پرداخت مطالبات آن‌ها به وجود آمده است.

کارگران این کارخانه صنعتی به ایلنا گفته‌اند، طی یک سال گذشته همواره دستمزد آنها با نزدیک به دو تا سه ماه تاخیر پرداخت شده است.

در مورد کارگران مشمول بازنشستگی پیش از موعد مشاغل سخت و زیان آور نیز گفته می‌شود که به دلیل پرداخت نشدن ۴ درصد حق بیمه مشاغل سخت و زیان آور آنها از سوی کافرما هنوز امکان بازنشستگی و برقراری مستمری بیکاری این کارگران وجود ندارد.

در عین حال به گفتهٔ این کارگران حق بیمه تمام کارگران از ابتدای شهریور پرداخت نشده است و از ابتدای مهرماه مبلغ بن نیز به کارگران داده نشده است.

جدا از این مسئله کارگران کاشی یزد می‌گویند: سابقا کارخانه کویر یزد طبق قراردادی که هر شش ماه یکبار با فروشگاه رفاه داشت که جدا از بن کارگری محاسبه و پرداخت می‌شد اما این رویه عرفی نیز از حدود هشت ماه پیش به دلیل بدهی کارفرما به فروشگاه رفاه منتفی شده است.

علاوه بر این کارگران کاشی یزد بابیان اینکه در حال حاضر به دلیل کمبود نقدینگی و مواد اولیه، بیشتز از ۱۰ درصد کارخانه فعال نیست و در عمل تنها بخش سرامیک کار می‌کند؛ می‌گویند: در ابتدای مهر ماه سازمان تامین اجتماعی به علت بالا رفتن حجم مطالبات معوقه خود قسمتی از دستگاه‌های خطوط تولید کاشی یزد را با حکم دادگستری توقیف کرده است.

پیش از این از سوی منابع ایلنا گفته شده بود که رکود شدید در ساخت و ساز، افت شدید فروش داخلی و صادرات، انباشت بیش از حد محصولات در انبار کارخانجات و انبار عاملین فروش، مشکل حمل و نقل و تردد در ایام قبل و بعد از عید، نیمه تعطیلی بودن شبکه توزیع در ایام قبل و بعد از عید، عدم جایگزینی سریع بازارهای جدید صادراتی، جلوگیری از راکد ماندن سرمایه شرکت‌ها، کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش، انجام تعمیرات اساسی در خطوط تولید جهت ارتقاء سطح کیفی محصولات و تنظیم بازار از طریق مدیریت تولید از دلایلی است که کارخانجات تولیدی کاشی و سرامیک کشور از جمله کاشی کوی یزد را با مشکلات جدی روبرو کرده است.

بخش نظردهی بسته شده است..