صنایع دستی یزد یک هنر ملی است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد گفت: صنایع دستی جلوه‎‎ای از هنر، فرهنگ و تمدن کهن این سرزمین است که روح هر بیننده‎‎ای را در نقوش و ظرافت خود غرق می‌‌سازد.

 

"محمد رضا دهقان مهرجردی" عنوان کرد: بسیاری از جهانیان صنایع دستی ایران را در موزه‎‎ها، نمایشگاه‎‎ها و فروشگاه‌های صنایع دستی مشاهده می‎‎کنند ولی اعجاب این آثار به حدی است که آنها را به پایگاه‎‎های تولید خود جذب می‎‎کند و بدین گونه است که گردشگران بی‎‎شماری تمایل دارند تا بازارهای قدیمی ایران را به عنوان کانون تولید صنایع دستی، نظاره کنند.

وی افزود: صنایع دستی روایتگر صنعت و هنر نیاکان و بیانگر هنر و ذوق مردم هر کشور است که گوشه‎‎هایی از هویت تاریخی و فرهنگی آنان را بیان می‌‌کند و از این رو مجموعه صنایع دستی به عنوان سفیران فرهنگی یک قوم و ملت مطرح می‎‎شود.

دهقان مهرجردی اظهار کرد: صنایع دستی در ایران یکی از قابلیت‎‎های فرهنگی و هنری است با پیشینیه تاریخی بسیار، تلفیقی از خلاقیت هنرمند همراه با کار دست که در صورت توجه می‎‎تواند همپای صنایع بزرگ و مدرن گام بر دارد.

این مقام مسئول با بیان این که ایران یکی از سه قطب برتر صنایع دستی جهان به شمار می‎‎رود، تصریح کرد: صنایع دستی به عنوان هنری ملی، این روزها مورد توجه تعداد زیادی از گردشگران است.

وی با اشاره به این که صنایع دستی اصلی‎‎ترین سند هویت تاریخی ملت ایران است، افزود: ارجح دانستن صنعتی که حاصل ابتکار، ذوق و هنر صنعتگران و از افتخارات کشور است، نسبت به سایر بخش‎‎ها که نیاز به سرمایه‏‏گذاری کلان دارد، می‎‎تواند گامی اساسی برای دست‌‌یابی به رشد و توسعه اقتصادی باشد.

معاون اداره کل میراث فرهنگی استان، سرمایه‌گذاری اندک، داشتن بهره‎‎وری بالا، استفاده از مهارت بومی، ایجاد اشتغال و داشتن بازار ساده فروش، قابلیت ایجاد توسعه در مناطق مختلف شهری، روستایی و عشایری و ارزش افزوده بالا را از جمله محاسن رونق صنایع دستی ذکر کرد.

وی اظهار کرد: شیوه سنتی فروش صنایع دستی، بازاریابی نامناسب، عدم توجه تولید‎‎کننده به خواسته‎‎های مصرف‎‎کننده، تفاوت نگرش‏‎‎های روزمره به این هنر و به کار نبردن خلاقیت و ابتکار هنری در زمینه صنایع دستی از جمله مشکلات عمده صنایع دستی است.

دهقان مهرجردی در پایان نیز اضافه کرد: در این راستا بازاریابی مدرن و مناسب می‎‎تواند با حفظ اصالت، صنایع دستی را مطابق با نیاز مشتری هماهنگ کرده و حداکثر رضایت مندی آنها را بدست آورد تا مخاطبان داخلی و خارجی با میل و رغبت بیشتری به سراغ محصولات سنتی ایران بروند.

منبع: ایسنا

 

بخش نظردهی بسته شده است..