قلعه های تاریخی یزد جاذبه هایی برای گردشگری

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) یزد گرچه به شهر خشتی جهان، شهر آب انبارها و بادگیرها، سرزمین قنات ها شهرت دارد اما قلعه های این استان را نیز نمی توان نادیده گرفت.

مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی وگردشگری یزد می گوید: در گوشه گوشه این دیار پهناور صدها قلعه تاریخی وجود دارد که توجه گردشگران داخلی وخارجی را به خود جلب کرده است.

محمد مهدی شرافت می گوید : قلعه های تاریخی یزد به عنوان دژهای مستحکم در برابر هجمه دشمن ساخته شدند و شاید به دلیل موقعیت ویژه خود در گذشته های دور، صدها قلعه و دژ بنا شده در استان یزد به همین منظور بنا شده است وی می گوید : بسیاری از قلعه های استان یزد اکنون به جاذبه های گردشگری تبدیل شده اما بسیاری از آنها نیز با وجود قدمتی طولانی و اهمیت تاریخی بسیار زیاد فراموش شده است.
معاون فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی ،صنایع دستی وگردشگری استان یزد می گوید ابرکوه، مهریز، ندوشن، هرات، مروست و بهاباد بیشترین تعداد قلعه ها و تاریخی ترین قلعه ها را در خود جای داده اند و البته تعداد آنها در سایر شهرستان های استان نیز کم نیست.
فاطمی می افزاید : بسیاری از این قلعه ها نیازمند مرمت و بازسازی است تا علاوه بر حفظ میراث گذشتگان، فضایی برای گردشگری و علاقمندان به تاریخ و معماری سنتی باشد.
وی می گوید در بنای تاریخی دست ‌نخورده بهاباد قلعه جنت آباد وجود دارد که با گذشت صدها سال هنوز حصار و چهار برج دیده ‌بانی و نگهبانی این قلعه سالم مانده است و علاقمندان به آثار دوره زندیه می ‌توانند این اثر بکر و دست‌ نخورده را از نزدیک مشاهده کنند.
فاطمی اشاره می کند : در قلعه جنت ‌آباد نمازخانه‌ هایی با سر صفه زیبا و اتاق ‌ها و راهروهایی به سبک معماری زندیه بنا شده ‌اند که همچنان برای علاقمندان به تاریخ کهن یزد چشم‌ نوازند.
کارشناس بناهای تاریخی یزد می گوید: دیگر قلعه تاریخی یزد شواز است که در شهرستان تفت واقع شده و بر فراز صخره ‌ای سنگی به ارتفاع صد متر بنا شده است و از آثار بی ‌نظیر شهرستان تفت محسوب می ‌شود.
دهقانی می گوید: این قلعه در منطقه تفت از نظر شکل واستحکام بهترین قلعه بوده که در نوع خود بی نظیر است دهقانی می افزاید : از دیگر قلعه های استان یزد قلعه سریزد در زمره زیباترین قلعه های کشوراست که در مجاورت جاده یزد – کرمان و در پهنه کشتخان مجاور روستای سریزد قرار گرفته و به همراه قلعه مهرپادین از بزرگترین و زیباترین قلعه های شهرستان مهریز است.
وی می گوید: گرداگرد این قلعه خندقی به عرض شش متر و عمق چهار متر فرا گرفته و این خندق نخستین لایه دفاعی قلعه محسوب می شود. کارشناس بناهای تاریخی یزد می گوید: این قلعه دارای دو حصار و باروی دفاعی است که حصار بیرونی با ارتقاع شش متر شامل سه برج مدور و یک برج مکعب شکل و حصار داخلی با ارتقاع نه متر شامل شش برج مدور است.
دهقانی می گوید : فضاهای داخلی این قلعه که قدمت آن به دوره ساسانی باز می گردد، در دو طبقه و بعضا سه طبقه شامل بخش های مسکونی، خدماتی وبا نظم و چیدمان خاصی بنا شده است. وی می گوید: پیچیدگی در فضاهای داخلی، به همراه برج و باروها و تزئینات هندسی ساده و با وقار بر روی آنها و حجم زیبای بیرونی بنا در دل دشت از زیبایی های منحصر به فرد آن به شمار می رود که همین ویژگی ها، قلعه سریزد را در زمره یکی از زیباترین قلعه های کشور قرار داده است. کارشناس بناههای تاریخی یزد می گوید: قلعه مهرپادین مهریز یادگاری از قرن هشتم هجری است که در بلندای شهر مهریز چشم هر بیننده ای را به خود خیره کرده است
دهقانی می گوید : قلعه مهرپادین در جنوب غربی محله مهرپادین در دل اراضی کشاورزی منطقه جای گرفته و از باشکوه ترین و قلعه هایی مهریز به شمار می رود.
وی اشاره می کند : این قلعه که قدمت آن به قرن هشتم هجری می رسد، از نمونه قلعه های مسکونی و دارای قسمت های شاه نشین، عام نشین، دالانها و فضاهای ارتباطی متعدد است و انتظام و چیدمان فضاهای یاد شده در داخل قلعه از پیچیدگی و تنیدگی خاصی برخوردار است.
وی می افزاید : این قلعه در سالهای نه چندان دور فعال بوده و هر یک از اهالی اتاقی در آن داشته اند که محصولات کشاورزی و آذوقه خود و دام هایشان را در آن نگهداری می کرده اند.
وی اشاره می کند در شهرستان مهریز علاوه بر قلعه سریزد و مهرپادین، قلعه های هرفته، منگ آباد، خورمیز، باغ دهوک، َطزنج یا تَجنگ وبه چشم می خورند.
کارشناس میراث فرهنگی صنایع دستی وگردشگری استان یزد می گوید: در ابرکوه نیز قلعه های شهرسب و رباط در یزد قلعه های برج و بارو، اسدان، در میبد نارین قلعه و بارجین و برج کبوتر خانه، در خاتم قلعه محمدباقری و قلعه مروست، در صدوق برج و دروازه های ندوشن و قلعه سپیده، در بافق قلعه باقرآباد در اردکان قلعه خرگوشی وچندین برج وبارو و در سایر مناطق استان نیز ده ها و صدها قلعه می تواند برای گردشگران خارجی وداخلی دیدنی باشد.
تابناک

بخش نظردهی بسته شده است..